Partnerzy serwisu:
Biznes

Grendowicz: Możliwe są wspólne projekty Polskich Inwestycji Rozwojowych i PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
26-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Grendowicz: Możliwe są wspólne projekty Polskich Inwestycji Rozwojowych i PKP PLK
Polskie Inwestycje Rozwojowe oraz PKP Polskie Linie Kolejowe mają szansę przygotować wspólne inwestycje, jednak nie będą to duże projekty liniowe znane z dotychczasowych instrumentów finansowych. Duży potencjał jest widoczny w inwestycjach integrujących sieć kolejową z drogową.

Polskie Inwestycje Rozwojowe oraz PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą aktywny kontakt w ramach którego możliwe będzie wypracowanie wspólnych inwestycji współfinansowanych m.in. z pieniędzy Polskich Inwestycji Rozwojowych. Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych był gościem debaty infrastrukturalnej zorganizowanej w ramach Gospodarczego Trójkąta Weimarskiego, który miał miejsce w Krakowie na początku lutego.

Grendowicz zaznaczył na początku, że nie mogą to być projekty liniowe, czyli np. modernizacja linii kolejowej, ponieważ w przypadku współpracy z PIR, konieczne jest wniesienie przed podmioty aktywów (np. nieruchomości), co w przypadku PKP Polskich Linii Kolejowych może być trudne bądź zupełnie niemożliwe.

Terminale szansą

Z uwagi na to rozważane są projekty, których założeniem byłoby scalenie sieci kolejowej oraz drogowej poprzez np. terminale intermodalne. Takie działanie nie wymuszałoby wniesienia przez PKP Polskie Linie Kolejowe do spółki celowej takich aktywów, które bezpośrednio ingerowałyby w infrastrukturę priorytetową z punktu widzenia prowadzenia ruchu pociągów.

– Jesteśmy w aktywnym kontakcie z PKP PLK, razem współpracujemy i mam nadzieję, że coś z tego wyniknie. Nie każda inwestycja, zwłaszcza liniowa, nadaje się do realizacji przez PIR. Są możliwe do realizacji pewne projekty i na to będzie kładziony nacisk, by spośród wszystkich projektów wyodrębnić te, które mogą być realizowane poprzez spółkę celową. Nie aspirujemy i nie mamy kompetencji do zarządzania tymi projektami. W tym momencie jedyne rozwiązanie to wyodrębnienie np. projektów kolejowych infrastrukturalnych i zrobienie tego w oparciu o prywatnego operatora ze wszystkimi konsekwencjami – powiedział Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych.

Jedną z istotnych kwestii przy tego typu planach jest dług konieczny do zaciągnięcia, by w pewien sposób uzupełnić kapitał finansowy spółki celowej, obok aktywów poszczególnych partnerów czy ich wkładu finansowego. Dług, który PKP Polskie Linie Kolejowe mogą zaciągnąć na rynku, jest „tańszy” niż ten, który miałby zostać zaciągnięty z poziomu spółki celowej. – Trzeba wywarzyć to, czy najważniejszą kwestią jest cena i niezaliczanie długów, czy zrealizowanie tych inwestycji – zwracał uwagę Grendowicz.

Przepustowość projektowa PLK barierą

W przypadku projektów kolejowych, które mogłyby zostać zrealizowane przy współpracy z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi, bardzo ważne są obecne możliwości PKP Polskich Linii Kolejowych w kwestii wykorzystania środków finansowych na inwestycje infrastrukturalne. – Największe wyzwanie tkwi w zarządzaniu projektami. Wrzucenie większej ilości pieniędzy przy niezmienionej przepustowości zarządzaniami projektami nie spowoduje efektu, który chcielibyśmy osiągnąć – powiedział Grendowicz.

– Partnerstwo Publiczno-Prywatne w przypadku infrastruktury zależy od operatorów. O odniesieniu do konkretnych odcinków linii kolejowej musi on posiadać licencję. By zdobyć licencję operatora infrastruktury kolejowej to jest droga bardzo trudna i droga. Współpracę z PIR widziałbym np. w sferze terminali, który jest obok sieci, gdzie możemy współpracować – dodał Grendowicz.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

PIR przekształci się w fundusz infrastrukturalny

Prawo i polityka

PIR przekształci się w fundusz infrastrukturalny

pw, Rynek Infrastruktury 16 września 2014

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

PIR przekształci się w fundusz infrastrukturalny

Prawo i polityka

PIR przekształci się w fundusz infrastrukturalny

pw, Rynek Infrastruktury 16 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5