Damian Grabowski, prezes Arrivy RP, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że decyzja o zawieszeniu od 1 stycznia 2014 r. przewozów na trasie Kaliska Kujawskie – Kutno jest już przesądzona.
Ma to związek z decyzją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o zaprzestaniu finansowania przewozów kolejowych na odcinku od Kutna do granicy woj. kujawsko-pomorskiego. Na „łódzkim” odcinku tej trasy, Arriva miała być podwykonawcą Przewozów Regionalnych – tak wynika z porozumienia zawartego pomiędzy Arrivą i PR dotyczącego zasad organizacji przewozów na odcinkach „stykowych”, na których na terenie woj. kujawsko-pomorskiego od połowy grudnia ruch przejmuje Arriva.
Damian Grabowski mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że zaprzestanie przewozów na linii do Kutna (według stanu na dziś, Arriva będzie je wykonywać tylko w okresie od 15 do 31 grudnia) prawdopodobnie będzie musiało skutkować renegocjacją porozumienia w zakresie organizacji innych połączeń „stykowych”
Paweł Rydzyński, „Rynek Kolejowy”: Czy nie ma już odwrotu od likwidacji od stycznia połączeń do Kutna?
Damian Grabowski, prezes Arriva RP: Decyzja ostateczna została podjęta, nie mogliśmy dłużej czekać. 1 stycznia 2014 r. to niestety pewna data likwidacji połączeń od Kalisk Kujawskich do Kutna. Złożyliśmy już wnioski na pociągi kończące bieg w Kaliskach Kujawskich i zrezygnowaliśmy z pociągów dojeżdżających do Kutna. Oczywiście, liczymy że nasz apel, wystosowany w trosce i w imieniu 600 osób podróżujących w dobie na tym odcinku, przyniesie efekty i spowoduje, że organizatorzy przewozów zmienią zdanie. W takiej sytuacji jesteśmy gotowi do uruchomienia połączeń na tym odcinku w przyszłości. Jak długa będzie przerwa w ruchu pociągów, zależy od marszałków województw łódzkiego i kujawsko-pomorskiego oraz od terminów wymaganych regulaminami PKP PLK.
Czy zaprzestanie przewozów na trasie do Kutna będzie mieć konsekwencje dla umowy na podwykonawstwo zawartej przez Arrivę z Przewozami Regionalnymi i może wprowadzić komplikację na innych odcinkach „stykowych”?
- W takiej sytuacji, warunki naszej umowy przewidują konieczność jej renegocjacji w celu osiągnięcia wcześniej zakładanego bilansu pracy eksploatacyjnej. Pismo w tej sprawie już zostało przekazane do Przewozów Regionalnych. Ewentualne zmiany będziemy prawdopodobnie w stanie wprowadzić w życie od kolejnej fazy „zamknięciowego” rozkładu, czyli od 9 marca 2014 r. Zakładam, że dojdziemy do porozumienia z Przewozami Regionalnymi i nie będzie konieczności zmniejszenia liczby połączeń na granicach z innym województwami.
W jaki sposób może nastąpić zrównoważenie pracy eksploatacyjnej utraconej na odcinku Kaliska Kujawskie-Kutno?
- Może np. nastąpić przez przejęcie któregoś z połączeń, które zgodnie z pierwotną treścią porozumienia miała obsługiwać spółka Przewozy Regionalne, bądź też poprzez obsługę dodatkowych połączeń jako podwykonawca np. na trasie Bydgoszcz – Toruń.