NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pociągi regionalne dojeżdżają do Sierpca przez Rypin, ale... bez pasażerów

| Kasper Fiszer 19.08.2022 7,1k

Pociągi regionalne dojeżdżają do Sierpca przez Rypin, ale... bez pasażerów
Stacja Rypinfot. Andrzej Błaszczak, lic. CC BY-SA 4.0
Choć pomiędzy Sierpcem a Rypinem i Brodnicą kursują pociągi regionalne, pasażerowie nie mogą do nich wsiąść. Składy są bowiem tamtędy jedynie podsyłane do obsługi odcinka Sierpc – Toruń. Samorząd województwa zapewnia, że sytuacja wkrótce ulegnie zmianie, ale nie poprzez ujawnienie kursów służbowych, a ich likwidację.
W grudniu zeszłego roku po wieloletniej przerwie wznowiony został pasażerski ruch kolejowy na linii nr 33 pomiędzy Sierpcem a Brodnicą. Odcinek przez Rypin jest jednak obsługiwany tylko przez jedną parę pociągów dalekobieżnych na dobę – kursuje tamtędy TLK „Flisak” relacji Katowice – Gdynia Główna. Od pewnego czasu na trasie można spotkać również pociągi regionalne, tyle że... bez pasażerów. Składy Arrivy jeżdżą tamtędy jedynie jako służbowe.

Pociągi nie pojawiły się w rozkładzie jazdy, bo planowana jest zmiana organizacji ruchu

Taką organizację ruchu potwierdził „Rynkowi Kolejowemu” finansujący połączenia Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Do Sierpca po północnym odcinku linii nr 33 kierowane są pojazdy przeznaczone do obsługi linii z Sierpca do Torunia przez Lipno. Ich trasa dojazdu do stacji początkowej została zmieniona w związku z zamknięciem odcinka Toruń Wschodni – Chełmża.

Dlaczego nie zdecydowano się na ujawnienie w rozkładzie jazdy pociągów, które i tak kursują po niewykorzystywanej dotychczas w ruchu regionalnym trasie? – Kursowanie pociągów służbowych przez Rypin jest rozwiązaniem tymczasowym – tłumaczy Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zapowiada, że po otwarciu szlaku do Chełmży taki model obsługi nie będzie już stosowany.

Pociągi regionalne na linii nr 33 nie pojawią się prędko


Wobec decyzji UMWKP do swojego oficjalnego grafiku połączeń kursów nie mógł wprowadzić natomiast sam przewoźnik. Jeśli nie byłyby one dofinansowane z kasy samorządu, spółka musiałaby uruchamiać pociągi pasażerskie na zasadach komercyjnych, a więc na własne ryzyko biznesowe. Nawet jeśli byłoby to uzasadnione ekonomicznie, bo wpływy z biletów pokryłyby choć część kosztów podesłania składu do Sierpca, jest to praktycznie niemożliwe ze względów prawnych. Konieczne byłoby bowiem przejście procedury tzw. otwartego dostępu, na podstawie której podmiotom zezwala się na uruchomienie kursów niedotowanych. Uzyskanie odpowiednich dokumentów trwa jednak bardzo długo – na tyle, że z pewnością zakończyłoby się już po otwarciu linii do Chełmży.

Po wyremontowanej niedawno linii nr 33 na jej odcinku Sierpc – Brodnica wciąż nie pojedziemy więc pociągiem regionalnym. Oferta połączeń kolejowych dla Rypina pozostaje zatem marginalna. Aktualnie nie ma żadnych skonkretyzowanych planów jej uzupełnienia.

W kwietniu pisaliśmy o tym, dlaczego pociągi regionalne nie mogą kursować chociażby na trasie Brodnica – Rypin, jako wydłużenie kursów kończących obecnie swój bieg w Brodnicy. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5