NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Furgalski: Znieśmy limity napełnień na kolei i w komunikacji miejskiej

| Roman Czubiński 20.11.2020 3,2k

Furgalski: Znieśmy limity napełnień na kolei i w komunikacji miejskiej
Zdjęcie ilustracyjnefot. Newag
Limity liczby pasażerów w pojazdach szkodzą wizerunkowi transportu zbiorowego, budząc nieufność do niego. Tymczasem żadne badania nie uzasadniają konieczności ich stosowania – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolejowego przewodniczący Railway Business Forum i prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak dodał, przewoźnicy kolejowi potrzebują zwolnienia z części kosztów stałych nie tylko podczas pandemii.
W ocenie przewodniczącego RBF reakcja organów państwa na pandemię mogłaby być sprawniejsza, gdyby nie wieloletnie zaniedbania inwestycyjne. – Przez kilkadziesiąt lat nie inwestowaliśmy w Sanepid. Dziś przecieramy oczy ze zdumienia, że dopiero w ostatnim czasie niektórym jego pracownikom kupiono służbowe telefony lub inne oczywiste dziś urządzenia – stwierdził Furgalski.

Jak wspominał Furgalski, w marcu bieżącego roku tempo pracy nad ustawami związanymi z lockdownem niejednokrotnie uniemożliwiało wnikliwe zapoznanie się z nimi i wniesienie uwag. – Na konsultacje ustaw o objętości kilkuset stron przeznaczono kilka godzin – przypomniał. Jak zaznaczył, dziś możliwości działania są dla ekspertów i organizacji branżowych nieco większe.

Wśród problemów, które wymagają pilnego rozwiązania w zakresie transportu pasażerskiego Furgalski wymienił kwestię refundacji ulg uczniowskich. – W tarczach antykryzysowych znalazło się specjalne rozwiązanie: na rekompensaty – wyrównanie różnic między zmniejszonymi przychodami a kosztami – przeznaczono 900 mln zł. Rozwiązania te obowiązują do grudnia. Zastanówmy się nad ich przedłużeniem, gdyby nauka miała pozostać zdalna – zaapelował.

Za największy błąd popełniony przez rządzących w poprzednich miesiącach Furgalski uznał sposób wprowadzania limitów liczby pasażerów. – Zmieniały się one bardzo szybko: w ciągu jednej nocy trzeba było wymieniać dziesiątki tysięcy naklejek na drzwiach pojazdów. Tymczasem przeprowadzone w różnych krajach badania pokazują, że można dać sobie z tym spokój: nigdzie nie było sygnałów o zarażaniu się w transporcie zbiorowym – przekonywał. Zniesienie limitów mogłoby, zdaniem eksperta, pomóc w przełamaniu nieuzasadnionej nieufności Polaków do komunikacji publicznej. Jak dodał, już dawno powinna wejść w życie ustawa o obowiązku noszenia masek z wysokimi karami.

Przewoźnicy pasażerscy do niedawna byle też pozbawieni wsparcia w zakresie ograniczania kosztów stałych. – Dopiero KE dała zielone światło dla czasowego zawieszania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej – zauważył prezes ZDG TOR. Pewne rozwiązania w tym zakresie powinny jednak – jego zdaniem – obowiązywać także po zakończeniu pandemii. – Od dawna mówimy o konieczności wyrównaniu warunków konkurencji międzygałęziowej. Ostatnio Czesi podwyższyli opłaty drogowe i rozszerzyli sieć dróg płatnych. My powinniśmy robić to samo, by nadać transportowi zrównoważony charakter – przekonywał Furgalski. Za krok w dobrym kierunku uznał podwyższenie dopłaty do wozokilometra w przewozach autobusowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5