Partnerzy serwisu:
Świat

Francja: Konkurencja na trasie Paryż – Lyon przyciąga pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Francja: Konkurencja na trasie Paryż – Lyon przyciąga pasażerów
By E656073 - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikim
Konkurencja między przewoźnikami na linii KDP z Paryża do Lyonu zwiększyła ruch na całej trasie i doprowadziła do obniżenia cen biletów – informują zagraniczne media. Obaj konkurenci – SNCF i Trenitalia – zagęszczają rozkłady jazdy i podwyższają standard usług. Trasa, o której mowa, jest określana jako ta, na której w całej Europie panuje największa konkurencja między przewoźnikami kolejowymi.

Z badań niezależnej platformy sprzedaży biletów Trainline wynika, że w stosunku do 2019 r. ogólna liczba sprzedanych biletów kolejowych Paryż – Lyon wzrosła w tym roku o 20%, a Paryż – Mediolan – aż o 106%. Jednocześnie średnie opłaty za przejazd spadły o dwadzieścia kilka do trzydziestu procent.

Prawie 90% wypełnienia

Trenitalia uruchamiała początkowo między Paryżem a Lyonem dwie pary pociągów dziennie, wydłużone przez Turyn do Mediolanu. Pociągi Frecciarossa między oboma miastami przewiozły przez pierwsze trzy miesiące od chwili uruchomienia 18 grudnia ubiegłego roku ponad 150 tysięcy osób. Średnie wypełnienie składu wyniosło 87%. Dobre wyniki frekwencyjne skłoniły włoskiego operatora do zwiększenia oferty. 5 kwietnia w rozkładzie jazdy pojawiła się kolejna para kursów Paryż – Lyon, a 1 czerwca dołączą do niej kolejne dwie. Wszystkie kursują w formule otwartego dostępu.

Według przewoźnika jednym z czynników, który zadecydował o sukcesie, jest elastyczność. Pasażer może przed odjazdem przesunąć podróż na inną godzinę całkowicie za darmo. W przypadku rezygnacji z jazdy pociągiem za zwrot biletu jest pobierana 20-procentowa prowizja. Sama cena biletu jest również nieco niższa, niż w konkurencyjnych pociągach TGV na tej samej trasie. Oprócz tego Trenitalia oferuje możliwość przejazdu w „klasie biznesowej” o podwyższonym standardzie. Rozwiązanie to zostało już skopiowane przez SNCF – w TGV do Lyonu, po raz pierwszy na trasie krajowej, pojawiła się klasa Business Premiere.

Im więcej konkurencji, tym lepsze wyniki

Francuski przewoźnik narodowy poczuł się również zmuszony do konkurowania częstotliwością połączeń. Po uruchomieniu pociągów Trenitalii w grudniu SNCF rozbudowało swoją ofertę o ok. 20%. Obecnie do Lyonu można dojechać z Paryża 24 pociągami TGV.

Trasę z Paryża do Lyonu – o największych potokach pasażerskich w całej Francji – można dziś przejechać pociągiem jednej z aż czterech kategorii. Oferta SNCF dzieli się bowiem na właściwe pociągi TGV, kursy tańszej, ale wciąż obsługiwanej taborem dużych prędkości marki Ouigo i konwencjonalne Ouigo Classic. Choć trzy wymienione marki należą do tego samego, państwowego przewoźnika, konkurują one o tego samego pasażera, oferując mu różne kombinacje ceny, czasu przejazdu i standardu podróży. Wkrótce podobna, pożądana z punktu widzenia klienta kolei sytuacja będzie miała miejsce w Hiszpanii na trasie Madryt – Barcelona: do dwóch kategorii pociągów Renfe (AVE i Avlo) oraz Ouigo dołączy Trenitalia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Pozostałe z wątku:

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Infrastruktura

Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami

Roman Czubiński 22 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty

Pasażer

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij