NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Estonia zbuduje centralny system sterowania ruchem kolejowym

| Michał Szymajda 25.07.2020 64

Estonia zbuduje centralny system sterowania ruchem kolejowym
Pociąg Stadlera na głównej stacji TallinaFot. Norbert Utz, CC BY-SA 4.0
Estonia właśnie podpisała kontrakt na budowę scentralizowanego systemu sterowania ruchem kolejowym w całym kraju. To część szerszego planu, który do 2030 roku ma radykalnie zmienić funkcjonowanie estońskiej kolei.
Cała sieć kolejowa Estonii nie jest duża i liczy sobie 1219 kilometrów. Aby ułatwić zarządzanie nią zarządca kolei w tym kraju – Eesti Raudtee – wziął pod uwagę budowę scentralizowanego systemu sterowaniem ruchem kolejowym. Choć przyznany właśnie spółce Indra kontrakt wart jest 18,4 miliony euro, ma przynieść znaczące oszczędności w ciągu kilka lat od jego pełnego uruchomienia w 2025 roku, zwiększyć przepustowość sieci i przyspieszyć pociągi. Ma też znacząco poprawić bezpieczeństwo na torach i ułatwić proces konstruowania rozkładów jazdy, a prezes ER mówi nawet o stworzeniu najbezpieczniejszej kolei w Europie.

– Rozkłady jazdy dla zainteresowanych przewoźników będziemy projektowali znacznie szybciej, będzie istniała możliwość stworzenia czegoś w rodzaju „zielonej fali” dla przewoźników, co jest istotne zwłaszcza na jednotorowych liniach kolejowych. Dzięki temu zarówno my jak i przewoźnicy oszczędzimy czas, a co za tym idzie – także pieniądze, które będziemy mogli inwestować w innych obszarach działania kolei – powiedział Erik Laidvee, prezes estońskiego odpowiednika PKP PLK. Kontrakt z Indrą obejmować będzie także dwa lata obsługi nad systemem po jego pełnym uruchomieniu. Przy okazji powstanie także jednolity system informacji pasażerskiej dla całego kraju.

Komplementarną częścią modernizacji kolei będzie także budowa nowych systemów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, którymi zajmie się hiszpańska firma Ingenieria y Control Ferroviario. Nowoczesne systemy i urządzenia w pierwszej kolejności pojawią się na najważniejszych estońskich liniach z węzłowej stacji Tapa położonej 80 kilometrów na wschód od Tallina w kierunku wschodnim – do Narwy i granicy z Rosją – i południowym, do granicy z Łotwą.

Do 2027 roku estoński system kolejowy ma być w całości objęty centralnym systemem sterowania ruchem z zainstalowanym systemem ETCS, ERTMS, który pozwoli przyspieszyć pasażerskie pociągi do prędkości 135 i 160 km/h. Do końca 2028 roku prawie 80% estońskiej sieci kolejowej (wszystkie linie magistralne) mają być zelektryfikowane. Co ciekawe: system 3kV DC na zachód od Tallina będzie utrzymany, a na wschód i południe od miasta pojawi się napięcie 25kV AC. Z tego powodu pasażerski przewoźnik Elron przygotowuje się obecnie do zakupu 6 dwusystemowych zespołów trakcyjnych z opcją na zakup 10 kolejnych.

Więcej na temat planowanej elektryfikacji w Estonii piszemy tutaj. Co interesujące, projekt elektryfikacji na dużą skalę będzie realizować także Łotwa i Litwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5