Polskie Linie Kolejowe mają już wystarczająco dużo Lokalnych Centrów Sterowania, by zacząć je integrować na wyższym poziomie zarządzania ruchem. Ogłoszono postępowanie na wykonawcę studium utworzenia Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, które wraz z Regionalnymi Centrami Sterowania przejmą dzisiejsze zadania Głównej Dyspozytury i ekspozytur.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wybrać firmę, która opracuje dokumentację przedprojektową dla projektu - "Utworzenie Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego”. Postępowanie będzie prowadzone w trybie dialogu technicznego. Efektem prac ma być studium wykonalności projektu oraz opis przedmiotu zamówienia dla właściwego przetargu.
Jak opowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK, projekt jest konsekwencją procesu przekształcania zarządzania ruchem kolejowym przez PKP PLK pod kątem technologicznym. Według realizowanego od kilku lat przez PLK modelu, Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego oraz Regionalne Centra Sterowania i Zarządzania Ruchem Kolejowym (RCS) docelowo zastąpią obecną organizację zarządzania ruchem kolejowym opartą na Głównej Dyspozyturze oraz Ekspozyturach Zarządzania Ruchem Kolejowym. Ważnym elementem zamówienia będzie integracja Lokalnych Centrów Sterowania w Regionalne Centra Sterowania – PLK ma już wystarczająco dużo LCS, by zacząć je integrować na wyższym poziomie zarządzania ruchem.
– Oprócz dotychczasowych funkcji Ekspozytur, RCS-y przejmą zdalne sterowanie ruchem kolejowym na wybranych obszarach, poprzez przeniesienie sterowania z Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) lub modernizowanych w ramach inwestycji - nastawni miejscowych. Dodatkowo RCS-y będą pełniły funkcje diagnostyczne, funkcje zarządzania informacją pasażerską i systemami monitoringu, funkcje centrów szkoleniowych dla pracowników prowadzących ruch kolejowy itp. – mówi Dutkiewicz.
Jak zaznacza, do celów projektu należy zwiększenie sprawności, centralizacji i automatyzacji prowadzenia ruchu kolejowego, usprawnienie przepływu informacji, usprawnienie działań w sytuacjach kryzysowych, racjonalizacji kosztów eksploatacji. – Planujemy umieszczenie CBRK i RCS w nowych budynkach, które będą dostosowane do ich funkcji – mówi rzecznik.
Projekt w toku uzgodnień z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju został zgłoszony do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020 jako jeden z projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przewidywana jest budowa co najmniej części CBRK i RCS w perspektywie finansowej do 2022 r.