PKP PLK rozpisała przetarg na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na liczącym 470 km odcinku Kunowice-Warszawa ciągu linii E20/CE20. Potencjalni wykonawcy skarżą się, że czas na realizację będzie zbyt krotki.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, zabudowa i uruchomienie systemu ERTMS/ETCS poziom 1 z uaktualnieniem (infill) na linii E20/CE20, na odcinku Kunowice - Warszawa, łącznie z węzłami: poznańskim i warszawskim. Zamawiający wymaga etapowania robót, uruchomienia, ale również etapowego przeprowadzenia prób technicznych i przekazania do eksploatacji z podziałem na etapy Kunowice – Swarzędz i Swarzędz – Warszawa.
Termin zakończenia realizacji inwestycji to 20 miesięcy od daty rozpoczęcia, a w jej ramy wchodzi jeszcze wykonanie dokumentacji budowlanej, wykonanie dokumentacji wykonawczej, czy uzyskanie certyfikatu pośredniego dla etapu projektowania, a po realizacji przetestowanie systemu.
Potencjalni wykonawcy z branży sterowania ruchem kolejowym utrzymują w nieoficjalnym rozmowach, że termin jest wręcz niemożliwy do dotrzymania. Dla przykładu podają, że na trzykrotnie krótszym odcinku Poznań – Bydgoszcz na roboty przeznaczono 18 miesięcy. Z tym że tam występuje generalnie jeden typ urządzeń srk, z którymi system musi być zgodny, a na E20 – kilkanaście.
Dodatkowo PKP PLK rozpisała kolejny przetarg - na zarządzanie zabudową ERTMS przez 58 miesięcy. Ma to pochłonąć ok. 3 milionów euro netto.