Partnerzy serwisu:
Biznes

Elfy II pojadą do Kolei Śląskich. Umowa podpisana

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
18-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dostawa pierwszych pociągów elektrycznych z nowej platformy Elf II jest już pewna. Pesa Bydgoszcz podpisała umowę w tej sprawie z Kolejami Śląskimi.

– Pesa dostarczy elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich. Umowa została właśnie podpisana – poinformował dziś (18 października) dyrektor komunikacji producenta – Maciej Grześkowiak. Umowa dotyczy dostawy 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją  rozszerzenia tego kontraktu o sześć kolejnych składów.

Zamawiający w myśl tej umowy zakupi od Pesy jeden pojazd 2-członowy, dwa 3- członowe i dziesięć 4-członowych, natomiast w dodatkowej puli (opcji) przewiduje się do trzech pojazdów 2- członowych, jeden 3- członowy oraz do dwóch 4- członowych.

Trzy firmy w przetargu

Pesa w przetargu zorganizowanym przez województwo i Koleje Śląskie zaproponowała pociągi z nowej platformy Elf 2. Pojazdy z tej platformy przystosowane będą do ruchu z prędkością 160 km/h, a zaprojektowana rodzina zakłada różne, w zależności od oczekiwań zamawiających, konfiguracje od 2 do 6 członów. Więcej na ich temat piszemy tutaj.

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty brano pod uwagę dwa kryteria – cenę (92% wartości oceny) oraz okres gwarancji (8% wartości oceny). W postępowaniu oferty złożyły firmy Stadler (ok. 317 mln zł), Pesa (ok. 206 mln zł) i Newag (ok. 242 mln zł). Wszyscy producenci zaoferowali 10 lat gwarancji. 

Od wyniku przetargu odwołał się Newag. Treść odwołania opisywaliśmy tutaj. Do rozprawy w tej sprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą nie doszło, ponieważ nowosądecki producent wycofał odwołanie. Kilka dni wcześniej odwołanie od wyników podobnego przetargu w woj. zachodniopomorskim, gdzie wygrał Newag, wycofała Pesa. Pisaliśmy o tym tutaj.

Symboliczny kontrakt

– To dla nas kontrakt nie tylko bardzo ważny, ale i symboliczny – mówił  wiceprezes Pesy Robert Świechowicz. – Przypomnę, że w 2010 roku Województwo Śląskie zakupiło, a Koleje Śląskie były pierwszym użytkownikiem Elfów, wtedy drugich w historii światowego przemysłu elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanych i zbudowanych wg czterech scenariuszy zderzeniowych, a więc spełniających najbardziej wymagające normy bezpieczeństwa we współczesnym kolejnictwie. Dziś ci sami – nasi wypróbowani partnerzy – złożyli zamówienie na Elfy 2, pociągi następnej generacji. Dziękuję za okazane nam zaufanie – powiedział Świechowicz.

Szacunkowa wartość kontraktu to ok. 335 mln zł netto. Rozpoczęcie dostaw przewidziane jest na koniec lipca 2017 roku, a zakończenie na koniec czerwca 2018 roku. 30.06.2018r. W części dotyczącej świadczenia usług zapisano utrzymanie pojazdów przez producenta przez okres liczony od dnia protokolarnego odbioru dostawy poszczególnych pojazdów do wykonania pierwszego 3 poziomu utrzymania każdego z nich.

Według zapewnień producenta składy Elf II charakteryzować będzie "ciekawy design, nowoczesne, jednoprzestrzenne, klimatyzowane wnętrza wyposażonymi w wygodne fotele, dynamiczna informacja pasażerska oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżąco śledzić pracę najważniejszych podzespołów pojazdu", Prędkość eksploatacyjna pojazdów dla Kolei Śląskich będzie wynosiła 120 km/godz.



Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Tabor i technika

České dráhy z kolejnym RegioFoxem od Pesy

Daniel Siwak 03 sierpnia 2025

PKP Intercity: 152A po modernizacji oficjalnie zaprezentowane [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij