NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Szczegóły odwołania Newagu w przetargu na tabor dla KŚ

| Jakub Madrjas 26.08.2016 93

Szczegóły odwołania Newagu w przetargu na tabor dla KŚ
Fot. Patryk Farana
Koleje Śląskie nie podpiszą jeszcze umowy na dostawę nowych Elfów 2 z Pesą. Od wyniku przetargu odwołał się Newag. Poznaliśmy treść odwołania.
Pesa dostarczy wygrała postępowanie urzędu marszałkowskiego i Kolei Śląskich na dostawę 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Bydgoski producent pokonał Stadlera i Newag. W postępowaniu oferty złożyły firmy Stadler (ok. 317 mln zł), Pesa (ok. 206 mln zł) i Newag (ok. 242 mln zł). Wszyscy producenci zaoferowali 10 lat gwarancji. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Jak potwierdził "Rynek Kolejowy", Pesa zaoferowała Kolejom Śląskim pociągi z nowej platformy Elf 2. Pojazdy przystosowane będą do ruchu z prędkością 160 km/h, a zaprojektowana rodzina zakłada różne, w zależności od oczekiwań zamawiających, konfiguracje od 2 do 6 członów. Więcej na ich temat piszemy tutaj.

Do podpisania umowy na razie nie dojdzie. Od wyniku przetargu odwołał się nowosądecki Newag. Treść odwołania nie została jeszcze opublikowana, ale według nieoficjalnych informacji, do których dotarł "RK", cena zaproponowana przez Pesę może być zdaniem Newagu rażąco niska. Producent zaproponował bowiem nowy typ pojazdu zgodny z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI Tabor) i wyposażony w ETCS. Odwołanie Newagu Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzy najpewniej w najbliższy poniedziałek.

Jak informowaliśmy wcześniej, Pesa wycofała dziś swoje odwołanie w sprawie przetargu na nowe pociągi dla Pomorza Zachodniego. Otwiera to drogę Newagowi do dostawy Impulsów. Piszemy o tym w tym miejscu. W innym dużym przetargu, w województwie łódzkim, Newag również przedstawił ofertę, która wydaje się najkorzystniejsza (14 ezt). O pozostałych planowanych na ten rok postępowaniach można poczytać tutaj.

Aktualizacja - znamy treść odwołania

Poznaliśmy szczegóły odwołania złożonego przez Newag. Wykonawca wnosi o nakazanie Kolejom Śląskim unieważnienie wyboru oferty Pesy i odrzucenie jej jako zawierającej rażąco niską cenę lub o wezwanie bydgoskiego producenta do złożenia wyjaśnień i dowodów mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny.

W pierwszej kolejności odwołujący wskazuje na to, że oferta Pesy na kwotę 234 030 000 złotych netto jest niższa o 30,23 % od wartości zamówienia wskazanej w ogłoszeniu, która wynosiła 335 420 000 zł netto. Zdaniem Newagu nawet przy założeniu, że szacunkowa wartość obejmuje zamówienie uzupełniające na dodatkowe sześć pociągów (co nie zostało zdaniem spółki sprecyzowane), oferta Pesy na zamówienie podstawowe ciągle jest niższa o około 20% od kosztorysu - i w podobnym stosunku odbiega też od średniej arytmetycznej wszystkich ofert.

Jak twierdzi nowosądecka spółka, cena oferty Pesy „znacznie odbiega od cen rynkowych”. Trzeba jednak przyznać, że nie potwierdzają tego załączone do odwołania tabele, gdzie znajdziemy podobne oferty z ostatnich lat nie tylko złożone w przetargach przez Pesę, ale też przez sam Newag. Odwołujący zwraca jednak uwagę, że w bieżących przetargach na pociągi dla Pomorza Zachodniego i dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ceny podane przez Pesę były dużo wyższe (i to aż o 3 mln zł w przypadku ŁKA). Wskazuje też, że dwukrotnie w przypadku podobnych ofert z poprzednich lat (w przetargach na tabor dla Kolei Dolnośląskich i dla Małopolski) oferta Bydgoszczan została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę.

Ciekawym argumentem Newagu jest stwierdzenie, że cena pojazdów powinna uwzględniać koszty zabudowy systemu ETCS2 (z podaną kwotą 1 mln zł za jeden pojazd), konieczność dostarczenia pojazdów zgodnych z TSI z certyfikatem zgodności WE (z podanym kosztem badań co najmniej 150 tys. zł) i droższych o kilkadziesiąt tysięcy złotych podzespołów zgodnych z TSI oraz koszt aż dziesięcioletniej gwarancji. To wszystko, a także koszt projektowania i homologacji nowego typu pojazdu Elf 2, nie zostało zdaniem Newagu uwzględnione w cenie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

śląskie (375)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

śląskie (375)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS