- Obecnie w Polsce jeździ 460 sztuk lokomotyw EU07. To duży rynek, o który warto powalczyć - stwierdził prezes ZNLE Gliwice Tomasz Fugiel podczas konferencji "Rynku Kolejowego" poświęconej perspektywom rynku lokomotyw w Polsce. Przedstawił on szczegółowo nowy projekt Zakładów - platformę E4ACU Elephant.
E4ACU mają być uniwersalną platformą nowych lokomotyw. Według zapowiedzi gliwickiej firmy, powstaną dwie wersje tych pojazdów. E4ACU będzie lokomotywą uniwersalną o prędkości 140 km/h, stosowaną w pasażerskim ruchu regionalnym oraz w ruchu towarowym. Z kolei lokomotywa E4ACP będzie pojazdem do obsługi składów pasażerskich, mogącym rozwijać prędkość do 200 km/h.
- Platforma 4-osiowa ma stanowić uzupełnienie naszej oferty dla klienta. Praktycznie powstaną więc dwie wersje lokomotywy - podkreślił prezes Tomasz Fugiel. Będą to pojazdy wielosystemowe (3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC) do zastosowania w ruchu transgranicznym oraz innych krajach europejskich.
E4ACU ma być wersją tańszą. Silniki mają być w niej montowane w sposób klasyczny - bez dodatkowego usprężynowienia. Inaczej ma być w przypadku E4ACP.
Podstawowe parametry techniczne wersji E4ACU:
- Układ wózków: Bo-Bo
- Prędkość: 140 km/h
- Masa: 80 t
- Maksymalny nacisk na oś: 20 t
- Moc znamionowa: 5600 kW
- Siła pociągowa: 285 kN
- Maksymalna masa pociągu towarowego: 2400 t
- Maksymalna masa pociągu pasażerskiego: 800 t
Przedstawiciele ZNLE Gliwice mają nadzieję, że Elephanty staną się atrakcyjną alternatywą dla użytkowania nie najnowszych lokomotyw EU07. Zgodnie z ich wyliczeniami, E4ACU będzie w stanie obsługiwać pociągi pasażerskie o masie 800 t z prędkością do 200 km/h. EU07 mogą pociągnąć 700-tonowy skład z szybkością 120 km/h. Te same parametry dla pociągów towarowych to 140 km/h i 2400 ton w przypadku Elephanta i 2000 ton oraz 70 km/h w przypadku EU07.
- E4ACU ma szansę zastąpić na polskim rynku starzejące się najpopularniejsze lokomotywy EU07 - uważa prezes ZNLE Gliwice, Tomasz Fugiel.