NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości

| Leonard Dolecki 31.08.2019 5k

Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Fot. Rynek Kolejowy
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
Al-Boraq, czyli marokańska Kolej Dużych Prędkości
W listopadzie ubiegłego roku król Maroka, Muhammad VI, wraz z prezydentem Francji, Emmanuelem Macronem, uroczyście uruchomili pierwszą linię szybkiej kolei w Maroku, a także w Afryce. Mimo wysokiej jakości i dużej prędkości usługa nie jest droga, a nawet w wielu przypadkach opłaca się bardziej niż podróż samochodem. Niedawno mieliśmy okazję przejechać się tym pociągiem.
Nowoczesna kolej nosi nazwę Al-Boraq. Pochodzi ona od mitycznego stworzenia, które według islamskich wierzeń transportowała proroków, m.in. proroka Mahometa z Mekki do Jerozolimy.

Inwestycja o francuskich korzeniach

„Marokańskie KDP” jeździ wzdłuż wybrzeża na trasie z Casablanki, przez Rabat i Kenitrę, do Tangeru. Dużym udział w inwestycji miała Francja. Składy Al-Boraq zostały dostarczone przez firmę Alstom, a wiele elementów infrastruktury zapewniły francuskie firmy. Wysoką klasę prezentują nie tylko pociągi, których maksymalna prędkość przejazdowa wynosi 320 km/h. Wraz z szybka koleją w każdym z miast, w którym się  zatrzymuje, pojawiły się nowoczesne dworce.

Cała inwestycja, której finałem było uruchomienie KDP w Maroku, kosztowała około 2 miliardów dolarów.

Kursy przez cały dzień i plany na przyszłość

Obecnie na trasie Casablnka – Rabat – Kenitra – Tanger kursuje 30 pociągów dziennie (po 15 kursów w każdą stronę). Pierwsze składy, zarówno w jedną jak i w drugą stronę, ruszają o 6:00. Następnie co godzinę, aż do 21:00, startują kolejne. Zmiana następuje w niedzielę, kiedy pierwszy kurs zaczyna się o 7:00, a ostatni o 22:00.

Maroko ma dalsze plany co do rozwoju szybkiej kolei. Docelowo w kraju ma być 1,5 tys. kilometrów takich tras, a już teraz zaczęły się prac planistyczne nad poprowadzeniem linii na południe od Casablanki – do Marrakeszu.

Korzystne ceny

Pociąg został podzielony na 2 klasy. Bilety na najdłuższą z nich (Casablanka – Tanger, nieco ponad 300 km) zaczynają się od 149 dircham marokańskich, czyli ok. 60 zł . Za przejazd krótszą trasą (Rabat – Tanger, ok. 220 km) zapłacimy z kolei od 115 dircham (ok. 47 zł) do 281 dircham (ok. 115 zł), a za najkrótszą (Kenitra – Tanger, ok. 180 km) zapłacimy od 93 dircham (ok. 38 zł) do 244 dircham (ok. 100 zł).

Przewoźnik oferuje również ograniczoną ilość biletów w taryfie promocyjnej. Ich liczba zależy od konkretnego kursu. Ceny na najdłuższą trasę zaczynają się w niej od 99 dircham marokańskich (ok. 40 zł).

Ceny te są znacznie korzystniejsze niż podróż samochodem. Przykładowo, biorąc pod uwagę opłatę za skorzystanie z autostrady oraz koszt paliwa za podróż z Rabatu do Tangeru zapłacimy ok 170 zł, a na dodatek będzie ona trwała ok. 2 godziny i 47 minut. Decydując się na Al-Boraq zaoszczędzilibyśmy więc dużo czasu i pieniędzy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Maroko (25)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Maroko (25)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5