Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ekspresem przez media: Koleje czeskie sprzedadzą nieużywaną linię

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ekspresem przez media: Koleje czeskie sprzedadzą nieużywaną linię
fot. Alain Caraco CC BY-SA 3.0
Czeski rząd wydał zgodę na sprzedaż nieużytkowanych linii kolejowych z Čížkovic do Obrnic oraz z Dolního Bousova do Kopidlna prywatnemu inwestorowi, co jest pierwszym tego typu przypadkiem w Republice Czeskiej.

Firmą, która zakupi trasę, ma być AŽD Praha, producent techniki zabezpieczającej dla kolei. Łączna kwota transakcji sięga prawie 11 mln koron. Nabywca planuje na linii testować produkowane przez siebie systemy zabezpieczeń oraz użyczać ją przewoźnikom uruchamiającym nieregularne przewozy pociągami historycznymi. SŽDC (odpowiednik PKP PLK) planuje stopniową sprzedaż 21 odcinków linii kolejowych, ale jest ona uwarunkowana odnowieniem ruchu kolejowego. Co więcej, jeśli na linii wykonywane będą co najmniej 2 połączenia pasażerskie dziennie, inwestor ma prawo ubiegać się o państwową dotację na ich obsługę.

Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej przygotowało program odnowy taboru kolejowego. W najbliższych latach planuje się wydanie na inwestycje w tabor kwoty 24 mld koron. 11 mld z tej kwoty przeznaczone zostanie na nowe pojazdy w transporcie regionalnym, za które planowany jest zakup 77 jednostek elektrycznych i 80 spalinowych. Poszczególne składy będą przypisane do określonych linii bez możliwości przesunięcia w inne relacje. Pierwsze przetargi zostaną rozpisane już w tym roku a wśród głównych oferentów wymienia się Stadler, Alstom czy Škoda Transportation. Pociągi mają pozostawać w majątku skarbu państwa bądź samorządu i być wynajmowane przewoźnikom wyłonionym w konkursach.

Po niedawnym tragicznym wypadku
w miejscowości Golčův Jeníkov zapowiedziane zostało zaostrzenie środków kontrolnych wśród pracowników kolei. Kontrole miałyby być częstsze, powtarzane oraz niezapowiadane i przeprowadzane przez dwie różne instytucje kontrolne: Inspekcję Kolejową i Urząd Kolejowy. Wzmocniony ma zostać również system prewencji prowadzony przez samych przewoźników. W wypadku na przejeździe kolejowym z nieczynnymi zaporami zginęły 2 osoby – odpowiedzialność za wydarzenie ponosi maszynista prywatnego przewoźnika towarowego, który będąc w stanie nietrzeźwym, nie zachował należytej ostrożności na przejeździe.

České dráhy otrzymały od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (odpowiednik UOKiK) karę w wysokości 800 tysięcy koron za omijanie ustawy o zamówieniach publicznych. Państwowy przewoźnik rozdzielił zlecenie na remont dwóch rodzajów wózków podwozia, podlegające zamówieniu publicznemu, na 2 odrębne zadania, przez co ominął konieczność przeprowadzenia przetargu. Działanie takie zostało jednak zakwestionowane. Postanowienie Urzędu nie jest prawomocne, ČD złożyły odwołanie.

W związku z elektryfikacją linii Šumperk – Kouty nad Desnou
(tzw. Železnice Desná) na trasę wracają pociągi ČD. Dotychczasowy operator, Arriva Morava, zrezygnował z obsługi linii z powodu braku jednostek elektrycznych. Po powodzi w 1997 roku České dráhy nie wznowiły ruchu na zniszczonym odcinku, co spowodowało reakcję lokalnych samorządów, które linię odbudowały i do czasu elektryfikacji wybierały jej prywatnych operatorów. Dotychczasowemu przewoźnikowi pozostała obecnie obsługa wyłącznie 3-kilometrowej linii bocznej Petrov - Sobotín.

České dráhy otrzymały ofertę od grupy deweloperskiej CPI Property Group
na zakup około 1500 budynków dworcowych, które mają zostać sprzedane SŽDC (odpowiednikowi PKP PLK). Potencjalny inwestor oferuje kwotę 4 mld koron, co jest wartością o 800 mln wyższą niż wynikająca z ekspertyz i oferowana przez właściciela infrastruktury. Sprawa jest analizowana przez ČD.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Michał Szymajda 13 lipca 2023

Škoda z umową na bateryjne jednostki trakcyjne dla Kolei Czeskich

Tabor i technika

Koleje Czeskie kupią lokomotywy spalinowe lub dualne

Tabor i technika

Koleje Czeskie kupią lokomotywy spalinowe lub dualne

Michał Szymajda 08 kwietnia 2023

Bardzo blisko kolizji regionalnych pociągów w Czechach

Infrastruktura

Zobacz również:

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Michał Szymajda 13 lipca 2023

Škoda z umową na bateryjne jednostki trakcyjne dla Kolei Czeskich

Tabor i technika

Koleje Czeskie kupią lokomotywy spalinowe lub dualne

Tabor i technika

Koleje Czeskie kupią lokomotywy spalinowe lub dualne

Michał Szymajda 08 kwietnia 2023

Bardzo blisko kolizji regionalnych pociągów w Czechach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5