Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ekrany dźwiękochłonne - jak jest, a jak być powinno?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

W ostatnim tygodniu mieszkańcami Warszawy wstrząsnęła wiadomość o zamiarze postawienia przez PKP PLK ekranów akustycznych na przeznaczonej do modernizacji linii średnicowej. Sprawa odbiła się szerokim echem w mediach. Prezentujemy stanowisko jednego z producentów w tej sprawie.

Zamieszczony poniżej tekst został nam przekazany przez jednego z producentów ekranów. Wskazuje on na rozwiązania alternatywne wobec tych najszerzej stosowanych w naszym kraju.


Czy konieczne jest stawianie w inwestycjach kolejowych monstrualnych wysokich na 4,5 metra płotów z tzw. zielonych ścian? Jak to robi się w innych krajach? Dlaczego w polskich realiach mamy do czynienia z wyjątkową niegospodarnością i szpeceniem krajobrazu?

Nie dla „zielonej ściany”

Polska przeżywała w ostatnich 5 latach boom na inwestycje drogowe, powstawały autostrady i drogi szybkiego ruchu a także obwodnice miejskie. Towarzyszyły temu w miejscach wskazanych przez projektantów biorących pod uwagę uwarunkowania środowiskowe tzw. ekrany akustyczne, które miały chronić mieszkańców przed hałasem. W konsekwencji tego oraz w wyniku stworzenie unikalnej dla reszty rozwiniętego świata rozwiązania tzw. zielonej ściany powstały kilometry szpecącej krajobraz i nie spełniającym realnie ochrony przed hałasem zielonej ściany. O tym, że mieszkańcy nie polubili tego rozwiązania świadczą coraz częste protesty mieszkańców dużych miast np. Krakowa czy Warszawy opisywanych w licznych artykułach m. in. w Gazecie Wyborczej czy na portalu Rynek Infrastruktury przed stawieniem tych polskich „wynalazków”. Co złego w tzw. „zielonej ścianie”?

Elementy metalowe z których zrobione są te ściany podlegają procesom rdzewienia. Farba, która pokrywa te elementy metalowe płowieje i już po paru miesiącach ekrany te szpecą okolice i powodują frustrację okolicznych mieszkańców. Uszczelki w miejscach, gdzie zamontowane sa elementy z pleksi odpadają np. widać to wyraźnie na warszawskim Bemowie.

Ekrany te ulegają szybkiemu zabrudzeniu powodującemu dla właściciela drogi duże koszty eksploatacji, są narażone na częste uszkodzenia siatki osłonowej i pęknięcia a możliwość ich zazielenienia roślinnością jest w polskich warunkach klimatycznych czystą teorią (solenie dróg, kradzieże, wykaszanie przez służby drogowe). Dodatkowo nawet laik wie, że metal (stal lub aluminium) ani nie chroni przed hałasem, bo jest super przewodnikiem, ani nie dokona tego wełna czy pianka poliuretanowa znajdująca się w jego wnętrzu. Dlatego miedzy innymi aby spełnić parametry wymagane przez przepisy, ściany zielone rosną do monstrualnych rozmiarów nawet 6 metrów, co irytuje okolicznych mieszkańców.

To dlaczego te ekrany są stosowane przez polskich wykonawców? Odpowiedź jest prosta: słabe i tanie często materiały oraz ich niska jakość i gwarancja na 2- czy 3-krotnie krótszy okres od stosowanych w innych krajach powodują, że w przetargach króluje ten model jako teoretycznie najtańszy. Przetargi nie uwzględniają koniecznego dla właściciela drogi kosztu utrzymania, gwarancji i ewentualnej wymiany ekranu po kilku latach… Stąd w Polsce „zielona ściana” stała się lukratywnym biznesem dla kilku znaczących producentów i szpeci nasz krajobraz. Także projektanci inwestycji kolejowych, jak słusznie ostatnio zauważyła prasa, np. w przypadku planowanego przez PLK SA remontu trasy średnicowej, który ma nastąpić w 2014 roku, nie widzą innych rozwiązań i ślepo powtarzają błędy drogowców.

Jak robią to zatem inni?

Austriacy, Niemcy a nawet Czesi czy Chorwaci budują ściany niższe, w rozmaitych wzorach, z różnych materiałów. Używają sztucznego kamienia, betonu na bazie keramzytu, doskonale pochłaniającego hałas kruszywa ceramicznego, drewna. Wzbogacane są te ekrany o pleksi (poliakrylany), aby zapewnić w możliwie dużej części potrzebnej mieszkańcom przeziernością. Częstym urozmaiceniem jest porastające te ekrany roślinność pnąca tworząca klimatyczną całość. Tamte parkany są niższe i wyglądają jak ogrodzenia posesji, a przez umieszczane w nich okna można zobaczyć, co jest po drugiej stronie.

Najważniejsze cechy tamtych ekranów akustycznych, takie jak: bezobsługowość, trwałość, prawie dożywotnia gwarancja (producenci niektórych ekranów betonowych dają nawet 30 lat gwarancji), stabilność parametrów akustycznych (warunki atmosferyczne nie mają żadnego wpływu na parametry akustyczne w przeciwieństwie do ekranów wykorzystujących wełnę, jak np. zielona ściana), odporność na czynniki zewnętrzne, szeroka kolorystyka, uniwersalność kształtu i wymiarów oraz szybki i sprawny montaż pozwalają w tychże krajach oszczędzać pieniądze podatnika. W przypadku systemu „zielona ściana“ powstaje wiele wątpliwości czy fundusze te zostały dobrze wydane.

Także w innych krajach  stosuje się rozwiązania bardziej przyjazne dla mieszkańców i bardziej efektywne ekonomicznie. Japonia, Stany Zjednoczone czy Australia najczęściej stosują niskie, 2,5-3 metrowe i o wysokich parametrach jakościowych ekrany betonowe, czy keramzytowe. Np.w Hong Kongu Kowloon-Canton Railway Corporation przeprowadziła inwestycje trasy ponad 30 km szybkiej kolei kilka lat temu. Wprowadzone tam rozwiązania techniczne, w tym specjalne podkłady i ekrany cementowe z dodatkami tłumiącymi hałas jak np. keramzyt, dały Chińczykom trasę kolejową o parametrach akustycznych jednej z najcichszych kolei na świecie a przy tym koszty tego nie przekraczały biorąc pod uwagę żywotność i koszty eksploatacji kosztów „polskiej zielonej ściany”.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Goczałkowice Zdrój: Czy ekrany zasłonią zabytkowy dworzec?

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Michał Szymajda 02 listopada 2020

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

Zobacz również:

Goczałkowice Zdrój: Czy ekrany zasłonią zabytkowy dworzec?

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Infrastruktura

PLK krytycznie o niskich ekranach akustycznych

Michał Szymajda 02 listopada 2020

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5