NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ekspresy mogą jeździć bez wagonów restauracyjnych. Reklamacje nie zawsze uwzględniane

| Michał Szymajda 29.05.2017 2,7k

Ekspresy mogą jeździć bez wagonów restauracyjnych. Reklamacje nie zawsze uwzględniane
Nie każdy pociąg EIC musi mieć wagon restauracyjnyFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Od kilku miesięcy informowaliśmy o problemach z wagonami restauracyjnymi PKP Intercity. Bardzo duża część składów ekspresowych pozbawiona została tych udogodnień. Przewoźnik informował pasażerów o możliwości złożenia reklamacji, ale jednocześnie sprawił, że ich składanie było bezzasadne.
Na problemy z dostępnością przygotowanych do kursowania wagonów restauracyjnych przewoźnik cierpiał od roku. W październiku 2016 roku, w związku z licznymi skargami pasażerów i artykułami prasowymi, Urząd Transportu Kolejowego wydał komunikat, w którym dokładnie określił jakie prawa przysługują tym pasażerom, którzy znajdą się w pociągu ekspresowym, do którego nie dołączono wagonu z funkcją gastronomiczną.

– W przypadku, gdy pasażer uzna, że przejazd pociągiem bez wagonu gastronomicznego stanowi nienależyte wykonanie umowy przewozu, ma prawo wystąpić o rekompensatę – taką informację PKP Intercity przekazała 12 września 2016 r. Urzędowi Transportu Kolejowego. Spółka zapewniła, że możliwość wystąpienia o tego typu rekompensatę nie jest w jakikolwiek sposób limitowana i może o nią wystąpić każdy pasażer. W takim wypadku otrzyma on rekompensatę w formie bonu o wartości 25% należności za bilet na przejazd pociągiem przewoźnika.

A w praktyce...

Piszący ten tekst dwukrotnie miał okazję podróżować pociągiem ekspresowym z Warszawy do Poznania i z powrotem. Dwa z pociągów pozbawione były wagonów restauracyjnych. Postanowiliśmy sprawdzić, jak przewoźnik reaguje na reklamacje i czy rzeczywiście „możliwość wystąpienia o tego typu rekompensatę nie jest w jakikolwiek sposób limitowana”. Jakież było nasze zdziwienie, gdy w pierwszym przypadku pocztą otrzymaliśmy bon o równowartości 25% ceny biletów, w drugim zaś uznano, że brak jest podstaw do wydania bonu zniżkowego (przewoźnik nie uwzględnia możliwości przekazania pieniędzy na konto pasażera). Pracownik PKP Intercity w piśmie informuje, że w „omawianym przypadku informacja o czasowym wyłączeniu wagonu gastronomicznego ze składu ww. pociągu, została podana do wiadomości publicznej”. Dodano też ubolewanie z powodu „Pana niezadowolenia”. Dlaczego, choć sytuacje nie różniły się od siebie, PKP Intercity nie było skłonne zrekompensować niewygód?

– W przypadku braku wagonu restauracyjnego w składzie, w którym taki wagon był przewidziany zgodnie z planem zestawienia pociągów, podróżnemu przyznawana była rekompensata w formie bonu o wartości 25% należności za przejazd danym pociągiem. Należy jednak dodać, że informacja o czasowym wyłączeniu wagonów gastronomicznych ze składów wybranych pociągów została podana do wiadomości publicznej a w przypadku braku ww. wagonu, poczęstunki dla podróżnych wydawane były z wózka obwoźnego. Informacje o braku wagonu restauracyjnego były prezentowane m.in. na plakatowych rozkładach jazdy, plakatach graficznych zestawień składów pociągów i na stronie internetowej intercity.pl oraz w wyszukiwarce połączeń www.rozklad-pkp.pl. Pasażer miał możliwość weryfikacji przed rozpoczęciem podróży w jakiej formie będzie świadczona usługa gastronomiczna w danym pociągu – odpowiedziało biuro prasowe PKP Intercity dodając, że każda decyzja odnoście sposobu rozpatrzenia wniosku jest podejmowana indywidualnie, po analizie materiału dotyczącego danej sprawy.

Piktogram zmienia wszystko

W naszej opinii jednak, zgodnie z wcześniejszą wykładnią UTK, „pasażer podróżujący pociągiem ekspresowym ma prawo oczekiwać, że przewoźnik zapewni wagon restauracyjny lub barowy”. Zapytaliśmy Urząd Transportu Kolejowego, czy wie o praktyce odmowy wypłaty odszkodowania przez PKP Intercity. W urzędzie sprawę potraktowano poważnie i przeanalizowano odmowy wypłaty reklamacji. Okazało się, że jakiś czas temu PKP Intercity z wywieszonych papierowych stacyjnych rozkładów jazdy publikowanych przez PKP PLK usunęło z opisu części pociągów EIC miniaturowy symbol noża i widelca. Zastąpił go inny symbol (jest na tyle mały, że wiemy jedynie, że przedstawia lampkę do wina i… prawdopodobnie talerz), a w legendzie, pod nowym piktogramem, widnieje informacja, że na pokładzie pociągu pojawi się wózek barowy, z którego pasażerowie będą otrzymywali wodę. PKP Intercity zaczęło też umieszczać w internetowym rozkładzie jazdy informację o tym, że na pokładzie znajduje się wózek barowy, jednocześnie nie informując o braku wagonu restauracyjnego.

Czy oznacza to, że kategoria „pociąg ekspresowy” (EIC) przestała być obligatoryjnie zaopatrywana w wagon gastronomiczny i przez pasażerów przestanie być jako taki postrzegany, mimo tej samej, wysokiej opłaty za bilet? Czy UTK nie widzi nic złego w „polityce piktogramów” PKP Intercity?

– (…) Nie ma podstaw, by podważyć rozstrzygnięcia reklamacyjne dotyczące przejazdów pociągami kategorii ekspresowej, przy których w rozkładzie jazdy nie było opisu o możliwości skorzystania z usługi wagonu gastronomicznego (…). Trzeba pamiętać, że obecnie kategoria EIC nie jest równoznaczna z deklaracją dostępności wagonu gastronomicznego w składzie pociągu – odpowiedział nam Urząd Transportu Kolejowego.



Wagony już są

Na szczęście, jak informuje PKP Intercity, sytuacja z wagonami restauracyjnymi jest już niemal opanowana.

– Obecnie Pesa Bydgoszcz przekazała już PKP Intercity większość zmodernizowanych wagonów gastronomicznych, tak więc przypadki braku tego rodzaju wagonów w pociągach ekspresowych występują sporadycznie – dowiedzieliśmy się w biurze prasowym PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5