Od soboty w relacji Kielce - Kraków kursuje zmodernizowany do typu ED72A ezt Przewozów Regionalnych. Za przebudowę pojazdu zapłacił Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Kosztowała 7,3 mln złotych.
Modernizacji ED72 podjął się ZNTK Mińsk Mazowiecki. Jej zakres jest podobny do modernizacji EN57 wykonanej przez ten sam zakład dla województwa Łódzkiego. Dzięki wymianie silników na asynchroniczne i modernizacji wózków, pojazd ma się rozpędzać do 130 km/h. Dodatkowo wymieniono między innymi siedzenia, okna, pulpit maszynisty czy czoło pociągu. Zabudowano także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych w systemie zamkniętym.
- Określenie wymagań technicznych należało do Przewozów Regionalnych. Urząd Marszałkowski jedynie sfinansował tę modernizację. Zaznaczyliśmy tylko, że chcemy wybrać malaturę pojazdu i dobrać kolorystykę siedzeń, aby zgadzała się z zastosowaną przez Urząd w nowych i modernizowanych pojazdach - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Mariusz Brzeziński, kierownik oddziału przewozów kolejowych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. O specjalnej kolorystyce świętokrzyskich pociągów można przeczytać tutaj.
Do Kielc pojazd dotarł w piątek, a w pierwszy kurs wyruszył w sobotę. Już w niedzielę nastąpiła pierwsza awaria falownika i klimatyzacji, jednak pojazd jest sprawny. Nie kursował tylko wczoraj - z powodu strajku w Przewozach Regionalnych.
Więcej zdjęć można zobaczyć w naszej fotogalerii.
2011-08-18 11:36:25 Autor: Piotr
---.acn.waw.pl
Takie wesołe te malowanie :)
2011-08-18 11:47:56 Autor: stach
---.adsl.inetia.pl
Eee, no w środku wygląda na prawdę dobrze.
Taki standard powinny przedstawiać interREGIO, czyli godne warunku do masowego transportu pasażerów w kategorii low-cost na odległości 100 - 200 km.
2011-08-18 12:11:04 Autor:
---.tktelekom.pl
Była ED72- 004 z Torunia ........ po remanenciku ....
2011-08-18 12:16:43 Autor: Gubernator Kalifornii
---.128.126.130.static.crowley.pl
Gubernator Kalifornii Mi się też podobają :)
@stach: \"Taki standard powinny przedstawiać interREGIO, czyli godne warunku do masowego transportu pasażerów w kategorii low-cost na odległości 100 - 200 km.\"
No cóż, nie ma InterRegio na tak krótkie odległości (chyba, że się mylę) :) Wszystkie jeżdżą na trasach dalekobieżnych powyżej 200km i to niejednokrotnie grubo ponad 200km (np: Kraków - Poznań)
2011-08-18 13:21:39 Autor: stach
---.adsl.inetia.pl
Gubernatorze, ależ są (jak dla mnie wzorcowa trasa dla takiej iR: Poznań - Olsztyn, Kraków - Łódź też jest idealna na takiego lux-kibelka).
Poza tym zważ na to, że przy tak dużej liczbie przystanków na trasie (iRy zatrzymują się częściej niż TLK) spora część pasażerów korzysta z nich tylko w części relacji, dosłownie jadąc z jednego miasta do sąsiedniego.
2011-08-18 13:22:23 Autor: smialy
---.pptp.stw-bonn.de
wyglada ok.... ale ze do pierwszej awarii pierwszego dnia uzytkowania doszlo... hmmm czy moze ktos cos wiecej na ten temat powiedziec?
2011-08-18 13:52:07 Autor: kamil_krk
---.xdsl.centertel.pl
@smialy:
Więcej informacji na temat tych awarii masz tutaj:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=14258
Dodam, że dzień później tj. w poniedziałek 15 sierpnia popołudniu także zdefektował i nie kursował...
2011-08-18 15:05:01 Autor: gutek
---.120.225.195.static.bait.pl
trzeba wykorzystać szybkość jednostki inaczej nie ma sensu wywalać pieniędzy na AKM
2011-08-18 15:12:43 Autor: Goral
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Gubernator Kalifornii
Nie ma już iR Kraków - Poznań na kiblach. Zresztą w ogóle nie ma już iR Kraków - Poznań (jako relacji, bo jest oczywiście \"Barbakan\" przez Poznań i \"Wielkopolanin\" z Rzeszowa/Stalowej Woli Rozwadowa). I to już od zeszłego rozkładu, w tym (do końca maja, kiedy to \"wyleciał\") \"Mickiewicz\" jeździł do/z Bielska Białej.
Co do długodystansowości \"kiblowych\" relacji iR - tylko po części masz rację. Tzn. patrząc z perspektywy \"naszego\" (bo, o ile coś mi się dobrze kołata po głowie, to jesteś z Zabrza) południa tak. I to też nie do końca, bo jest np. efemeryczny iR Wrocław - Kce - Wrocław (niespełna 200 km relacji). Ale w środkowej i wschodniej Polsce są takie iR - np. Łódź - Warszawa - Łódź (tu już zresztą jeżdżą podobne do owego ED72 EN57AKM), czy Białystok - Warszawa - Białystok (a i tam pewnie będą jeździć, bo podlaski UMarsz. chce modernizować kible w standardzie AKM, a 2 z 3 par iR są objęte dofinansowaniem z jego strony). Zresztą i u \"nas\" jest taki iR, na którym taki zmodernizowany ED72 byłby wręcz idealnym rozwiązaniem - \"Szyndzielnia\" BB - Wrocek - BB.
Pozdrawiam
2011-08-18 15:37:54 Autor: Kamil25101
---.25.182.242
Gubernator albo znasz się albo nie znasz się. Chyba albo napewno a ja wiem że jest interegio które jeżdzą na krótszych odległościach niż 200km.
2011-08-18 16:23:49 Autor: Alfajet777
---.dynamic.chello.pl
Z zewnątrz wygląda szkaradnie
2011-08-18 17:12:55 Autor: nowy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mam pytanie . Czy ktos wie co się dzieje z 6 ED-72 z Zachodnipomorskiego PR. Juz ich od dłuzszego czasu nie widzę. Tez poszły do przebudowy czy całkiem je zabrali jak to było z EN-57 powyzej nr 19xx?
2011-08-18 18:42:51 Autor: andrzej
---.dynamic.chello.pl
Malatura zewnętrzna paskudna !! Poczekam do jesieni gdy zaczną się deszcze - jestem pewny że wyglądem zewnętrznym będzie straszyć - mnóstwo na jasnym pudle będzie widocznych zacieków rdzy i brudu. A znając realia mycia sie nie doczeka aż przy kolejnej rewizji !!
2011-08-18 19:26:05 Autor: wer
---.dip.t-dialin.net
wer Wszystko ladnie , pieknie, juz nie komentuje ze blacha tego skladu ma 30 lat, swierzo pomalowana i jak nowy... ale przyczepie sie do drzwi.
Juz nie mozna bylo zmienic drzwi, aby szyby w drzwiach byly na calej dlugosci, a nie tak jak stare, no i jeszcze te schody, powinni tez je wymienic, cos innego zamontowac, ze gdy drzwi sa zamykane, sa rowniez schody skladane.
Juz tego polscy inzynierowie nie umieja zmienic... a tylko farbe nowa nalozyc i jak nowe.
2011-08-18 19:48:09 Autor: Goral
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ nowy
Jakimś szczecińskim ED72 jechałem w połowie kwietnia (tydzień przed Wielkanocą) ze Sławna do Stargardu (pierwszy poranny osobowy Słupsk - Szczecin). A co teraz się z nimi dzieje nie mam zielonego pojęcia, ale jakiś czas temu PR ogłaszał spory przetarg na rewizyjne kibli i, o ile dobrze pamiętam, to w zakresie robót były też jakieś ED72. Tak BTW to ten szczeciński był już w stanie niezłej rozsypki i aż się prosił do jakiejś modernizacji, albo przynajmniej rewizyjnej...
2011-08-18 21:50:19 Autor: Gubernator Kalifornii
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Gubernator Kalifornii OK, ok :) Pisałem, że mogę się mylić, ale z Zabrza widziałem tylko dalekobieżne IRy :)
Na przyszłość będę wiedział :);)
2011-08-18 23:17:37 Autor: Mathew Katowice
---.9.52.13
Mnie też się podobają. Trafiony pomysł, nieźle. Co do IR w zasadzie nie ma wytycznych czy to powinny być EZT (nowe, stare, podrasowane) czy składy wagonowe. No podstawowe pytanie, jeśli przetrwają IR/RE, to na długie trasy mogą pokonywać z punktu widzenia jakiejś logiki, komfortu i bezpieczeństwa technicznego IR na EZT. Być może przyszłością będę IR na EZT do max 250 km, czy 300 km, a składy wagonowe (oraz piętrowe) do 500 km, a lux wagony RE do 800 km? Kto to dziś wie?
2011-08-19 01:10:45 Autor: studentKR
---.nsystem.pl
Ten skład to SPOT 2, czyli porażka. Koszmarne okna wszystkie uchylne, choć z daleka wydaje się inaczej. Siedzenia miały w kolorze drzwi, a tak jest tylko w klasie 1, w 2 natomiast granatowe i pojedyncze ni z gruszki ni z pietruszki czerwone. Nieprzemyślane rozwiązane dot. drzwi do przedziałów, oraz niedomykający się kibel dla niepełnosprawnych totalnie spotowy, jednak z obiegiem zamkniętym.
Plus jest taki, że można palić :), bo nie ma czujek systemu pp.
2011-08-19 01:19:49 Autor: studentKR
---.nsystem.pl
Dodam, jeszcze, jeśli chodzi o wrażenia z 2 przejażdżek na odcinku 52 km tym składem, że w środku jest dość głośno, wszystko się trzęsie jak w SPOTach i drzwi dłużej się otwierają. Szkoda, że nie potrafią płynnie dopasować systemu otwierania drzwi, tak jak np. w wagonach metra.
Zobiegowanie składu też jest dziwne, zresztą jak wszystkie świętokrzyskie obiegi.
2011-08-19 23:10:43 Autor: jjz
---.204.46.19.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Ĺťeby nie było tylko źle o AKM, WC mają lepsze niż w wychwalanych FLIRT-ach, przynajmniej się drzwi nie otwierają w trakcie, nie capi stamtąd i pociąg nie dyszy w trakcie jazdy z połączeń niczym Darth Vader.
Co do malowania, wygląda to tak, jakby malarz słuchał gotyckiego rocka, utożsamiał się z emo i popijał to wszystko kokosowym koktajlem. A Baba Jaga namalowana gdzie?! Oj, chyba ktoś się powinien wybrać do Łodzi lub Wawy, żeby zobaczyć jak wygląda ładne malowanie takich zmodernizowanych jednostek. A niedaleko Państwo macie...
2011-08-20 12:20:36 Autor: Mattijjah
---.236.26.56
Mattijjah Co do malatury... ten róż... :/ Natomiast czoło może by uszło, gdyby nie te tandetnie wyglądające przebajerowane reflektory... lepsze byłby te z \"klasycznych\" SPOTów...
(nie można było od razu SPOTy robić jako asynchrony?)
2011-08-20 15:34:35 Autor: Monika S.
---.play-internet.pl
Nie można. Wówczas taki układ dla EN57/71 był dopiero w fazie projektowania. Poprzednie były za bardzo niedoskonałe.
2011-08-20 17:56:02 Autor: przewoz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
\"WC mają lepsze niż w wychwalanych FLIRT-ach, przynajmniej się drzwi nie otwierają w trakcie,\"
We Flirtach drzwi się nie otwierają w trakcie, bo są na zamek. To nie ED74.
Natomiast \"już\" w Świętokrzyskiem? Kilka miesięcy po czasie...
2011-08-20 23:40:09 Autor: Mattijjah
---.236.26.56
Mattijjah \"Nie można. Wówczas taki układ dla EN57/71 był dopiero w fazie projektowania. Poprzednie były za bardzo niedoskonałe.\"
No to mam nadzieję, że teraz jak będą modernizować te EZTy, to już do standardu AKM, bo inny zwyczajnie nie ma sensu...
2011-08-21 12:01:54 Autor: przewoz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Toć modernizują do standardu AKM na Mazowszu. Wyszło z tego na razie tyle, że ostatniej zimy mało który obieg planowo zrealizowały (wystarczy poczytać wpisy na wawkomie)... Niestety, zawodzą różne rzeczy, a widziałem nie raz, że np kontrola drzwi jest olewana, blokada działa nie tak, albo w ogóle jest wyłączona etc.. Podstawowe problemy zostały nierozwiązane przy tych modernizacjach i to, że posiadają lepsze (czasem...) parametry i super hiper wyświetlacze (zwykle czarne) oraz informację pasażerską (nie raz pokazującą bzdury, albo nic sensownego) - nie jest pocieszające dla pasażerów. Choć trzeba przyznać, że przy dużym kontrakcie na AKM dla Mazowsza, Newag się zaczął starać i jakoś to wszystko działa. Zobaczymy, co będzie zimą.
2011-08-22 11:44:26 Autor: maszynista PR Wrocław
---.master.pl
Kabina mogła zostać , a nie zrobili z edyty ubota , tamte kabiny są najlepsze i najwygodniejsze dla maszynistów, znowu problem bo niema nawet gdzie ksiązki pokładowej napisać.
2011-08-22 11:51:10 Autor: PR - Wrocław
---.master.pl
Wreszcie o worach pomyśleli służbowy oszklili jak izolatke , tylko o biednym konduktorze nie pomyśleli bo dali krzesło tylko dla pana kierownika.
2011-08-27 12:53:27 Autor: zenek
---.kielce.vectranet.pl
juz go dopadli grafficiarze_