Partnerzy serwisu:
Pasażer

Dzielenie i łączenie pociągów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa dłużej niż w 1939 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Dzielenie i łączenie pociągów Kolei Śląskich w Goleszowie trwa dłużej niż w 1939 roku
Fot. Therud, CC BY-SA 4.0Stacja w Goleszowie po modernizacji, z nowymi Elfami KŚ
Pociągi Kolei Śląskich w XXI wieku potrzebują piętnastu minut, aby podzielić się w Goleszowie na część do Wisły Głębiec i Cieszyna. Czas na łączenie składów w drodze powrotnej to już dwadzieścia minut. To niezwykłe, że zajmuje to tak dużo czasu, pomimo że linia jest po modernizacji, a tabor jest nowy. Znacznie szybciej było… w 1939 roku.

Jak zapewnia przewoźnik, dokonano wszystkich niezbędnych zabiegów, aby czas na wykonanie wszystkich czynności był odpowiedni. My natomiast sprawdziliśmy, ile trwało dzielenie składów w przeszłości.
Dzielenie składów na część do Wisły i Cieszyna nie jest niczym nowym. Praktykowane było w latach międzywojennych, w tym także w letnim rozkładzie jazdy pociągów w roku 1939. Budowa linii kolejowej z Chybia do Skoczowa w znaczący sposób skróciła podróż z Katowic do Perły Beskidów. Przy okazji zadbano o to, aby czas dzielenia składów z tymi do Cieszyna był też krótki.

Wagonem motorowym nawet w trzy minuty

Poranny pociąg motorowy nr 811 odjeżdżający latem 1939 roku z Katowic o godzinie 6:25 dojeżdżał do Goleszowa o godzinie 8:34, skąd po rozłączeniu ze składem do Wisły, kontynuował jazdę do grodu nad Olzą po… trzech minutach o godzinie 8:37, natomiast część do Wisły odjeżdżała po 12 minutach. W rozkładzie jazdy z 1939 roku widnieje jeszcze pociąg relacji Lwów – Wisła/Cieszyn zestawiony z parowozu i wagonów. Mogłoby się wydawać, że dzielenie takiego składu będzie trwało dłużej. Nic bardziej mylnego! Skład ze Lwowa przyjeżdżał do Goleszowa o 9:20 i jechał dalej do Cieszyna o 9:25, natomiast część do Wisły jechała dalej po 12 minutach o godzinie 9:32.

Osiem i dwanaście minut w drodze powrotnej

W drodze powrotnej skład motorowy z Cieszyna czekał na część z Wisły i kontynuował jazdę w kierunku Katowic po ośmiu minutach. Dołączany do niego skład z Wisły przyjeżdżał do Goleszowa cztery minuty przed częścią z Cieszyna i wyjeżdżał dwanaście minut później. Jak nietrudno się domyślić, czas na połączenie składów i wykonanie wszystkich czynności w stacji Goleszów wynosił osiem minut. To cały czas, jednak i tak osiem minut krócej niż osiemdziesiąt cztery lata później.

Dłużej niż w czasach Przewozów Regionalnych

Dzielenie składów w Goleszowie trwa też dłużej niż w czasach Przewozów Regionalnych, kiedy to z powodu prac torowych w roku 2009 pociągi Katowice – Wisła Głębce i Katowice – Czeski Cieszyn, zestawione z dwóch EN57 jechały połączone na odcinku Katowice – Goleszów. Wtedy skład do Wisły dojeżdżał z Goleszowa po czterech minutach, a skład do Cieszyna po dziesięciu. Być może jednak nowoczesne składy potrzebują więcej czasy na łączenie i rozłączanie. Na pewno będziemy przyglądać się tej sprawie w kolejnych naszych tekstach.

Przegrana walka z busami przez manewry w Goleszowie

Uruchomienie pociągów do Wisły o Cieszyna przez Goleszów powinno przysporzyć kolei klientów. Do tej pory jedyną alternatywą dla przewozów do Katowic jest Bus Brothers – dobrze znany wszystkim mieszkańcom Cieszyna przewoźnik busowy. Średni czas kursu z Katowic do Cieszyna to 1 godzina i 25 minut, pociągiem trwa to średnio godzinę i minut 40. To jasno wskazuje, że długotrwałe manewry skazują kolej na przegraną w rywalizacji z busami, pomimo kolosalnych nakładów pieniędzy na linię i nowe Elfy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5