Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK podsumował pracę Rzecznika Praw Pasażera Kolei w 2023 r.
fot. Izabela Miernikiewicz/PKP PLK
Rzecznik Praw Pasażera Kolei sporządził sprawozdanie z działalności za poprzedni rok. W sprawozdaniu znajdują się najważniejsze dane statystyczne, kategorie spraw najczęściej będących przedmiotem postępowań przed Rzecznikiem, informacje na temat czasu trwania postępowań oraz procentu spraw zakończonych uzgodnieniem akceptowalnego dla stron rozwiązania. Do sprawozdania zostały dodane zalecenia dotyczące problemów najczęściej prowadzących do powstania sporów.

W 2023 roku Rzecznik otrzymał 312 wniosków o wszczęcie postępowania oraz 317 innych zgłoszeń. Były to m.in. pytania na temat praw pasażerów, wątpliwości dotyczące regulacji związanych z procedurą skargową i reklamacyjną oraz sugestie dotyczące różnych aspektów funkcjonowania transportu kolejowego. 29% postępowań dotyczyło odszkodowania za opóźnienie lub odwołanie pociągu oraz zwrotów należności. Przedmiotem 27% spraw były odwołania od wezwań do zapłaty wystawionych z powodu braku ważnego biletu lub wnioski o zwrot opłat dodatkowych. W 5% wniosków podróżni domagali się rekompensat za opóźniony komfort podróży. 11% spraw dotyczyło innych kwestii.

W 11% spraw Rzecznik musiał odmówić rozpatrzenia sporu. Najczęstszą przyczyną odmowy był brak wcześniejszego kontaktu pasażera z przewoźnikiem. Rzecznik nie może bowiem prowadzić postępowania, jeżeli podróżny nie zwróci się wcześniej z bezpośrednim wnioskiem do przedsiębiorcy aby rozwiązać powstały problem.

Postępowanie prowadzone przez Rzecznika w 2023 roku trwało średnio 25 dni. Uzgodnieniem akceptowalnego rozwiązania zakończyło się 61% postępowań.

Część problemów, z którymi styka się Rzecznik, ma charakter powtarzalny, dlatego podobnie jak w poprzednich latach Rzecznik Praw Pasażera Kolei przygotował również zalecenia. Dotyczą one postępowania przedsiębiorców oraz pasażerów.

Urząd Transportu Kolejowego zaprasza do zapoznania się ze sprawozdaniem i zaleceniami.

Kiedy po wsparcie do rzecznika

Kiedy można zwrócić się o pomoc lub radę do Rzecznika Praw Pasażera Kolei? W każdej sytuacji, w której złożyłeś do przewoźnika kolejowego reklamację związaną z określonym roszczeniem finansowym, lecz jego odpowiedź była dla Ciebie niesatysfakcjonująca. Wtedy swoją sprawę możesz skierować do Rzecznika.

Rzecznik prowadzi postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich. Mogą one dotyczyć zobowiązań wobec pasażera, które wynikają z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźników, zarządców infrastruktury oraz właścicieli i zarządców dworców.

Jeżeli masz wątpliwości, czy Twój problem kwalifikuje się do Rzecznika, napisz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Pasażer

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Kasper Fiszer 07 czerwca 2024

Chcesz zostać egzaminatorem w ośrodku szkolenia dla maszynistów?

Biznes

Chcesz zostać egzaminatorem w ośrodku szkolenia dla maszynistów?

Urząd Transportu Kolejowego 08 czerwca 2024

Rośnie liczba pasażerów na kolei. Znamy wyniki za kwiecień 2024

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Urząd Transportu Kolejowego 31 maja 2024

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Prawo i polityka

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Martyn Janduła 07 grudnia 2016

Zobacz również:

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Pasażer

SKPL: W grudniu ruszą komercyjne pociągi do Chyrowa

Kasper Fiszer 07 czerwca 2024

Chcesz zostać egzaminatorem w ośrodku szkolenia dla maszynistów?

Biznes

Chcesz zostać egzaminatorem w ośrodku szkolenia dla maszynistów?

Urząd Transportu Kolejowego 08 czerwca 2024

Rośnie liczba pasażerów na kolei. Znamy wyniki za kwiecień 2024

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w 2023 roku?

Urząd Transportu Kolejowego 31 maja 2024

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Prawo i polityka

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Martyn Janduła 07 grudnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5