NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Plasser&Theurer: Dynamiczny tabor dla nowych linii dużych prędkości w Polsce

| artykuł Plasser&Theurer 27.09.2021 2,5k

Plasser&Theurer: Dynamiczny tabor dla nowych linii dużych prędkości w Polsce
Przekazanie maszyny do firmy ZRK DOM. fot. Plasser&Theurer
Polska inwestuje w infrastrukturę. Od lata 2019 roku w celu obsługi technicznej nowych linii dużych prędkości dostarczono kilka podbijarek torowych firmy Plasser & Theurer. Uchodzą one za najnowocześniejsze w kraju.
„Od momentu dostawy nasz Unimat 09-4x8/4S Dynamic przepracował już odcinek o długości ponad 237 km – w tym między innymi na linii nr 9. Jesteśmy bardzo zadowoleni zarówno z jakości, jak i szybkości pracy." – Eugeniusz Dąbek, Dyrektor wydziału zaplecza technicznego i logistyki w PPMT

Szybkie trasy powinny zastąpić loty krótkodystansowe

Polska posiada czwartą co do wielkości sieć kolejową w Europie. Obecnie w sektorze kolejowym realizowane są największe w historii Polski programy inwestycyjne. Ponadto w 2027 roku w połowie drogi między Warszawą a Łodzią ma zostać otwarte nowe lotnisko przesiadkowe. Program przewiduje połączenie lotniska nową szybką trasą kolejową pomiędzy metropoliami. Deklarowanym celem tego przedsięwzięcia jest zastąpienie krajowych lotów krótkodystansowych. Według spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), która zarządza większością sieci i terenów kolejowych w Polsce, planowane jest wybudowanie 1600 km nowych linii.

Do prac przygotowawczych oraz utrzymaniowych państwowy operator infrastruktury potrzebuje wydajnych maszyn konserwacyjnych.

Najnowocześniejsza technologia dla Polski: w przetargu wybrano portfolio produktów Plasser &Theurer

Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z o.o.(ZRK DOM), Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Kolejowej (DOLKOM) i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniki-Torowej (PPMT) są niezależnymi spółkami należącymi w całości do PKP PLK. Wszystkie z nich zdecydowały się na zakup maszyn firmy Plasser & Theurer: PPMT i DOLKOM i wybrały po jednym modelu Unimat 09-4x8/4S Dynamic (dawniej Unimat 09-32/4S Dynamic), a ZRK DOM zdecydowało się na modele Unimat 09-4x4/4S Dynamic oraz 09-3X Dynamic.

Nowe maszyny są pierwszymi w Polsce z serii Modular Customizing. Są one wyposażone w regulację prędkości obrotowej podbijarek, SmartALC z rejestratorem DRP (Data Recording Processor) oraz laserem CAL do odcinków torów położonych na łukach. Wszystkie nowe maszyny będą wykorzystywane na trasach, na których po modernizacji prędkość docelowa wyniesie 200 km/h. Ogromne korzyści do pracy nad liniami dużych prędkości w Polsce oferuje dynamiczny stabilizator toru. Z jednej strony zwiększa on odporność toru na przemieszczenia boczne, a z drugiej zapewnia trwałą geometrię położenia toru poprzez ograniczenie osiadań w pierwszej fazie. Z tego względu wszystkie maszyny zostały dostarczone jako warianty Dynamic, co stanowi unikalny atut portfolio produktów firmy Plasser & Theurer. Co więcej, jest to tendencja, która występuje również na arenie międzynarodowej. Firma Plasser&Theurer oferuje już 33 maszyny z dynamicznymi stabilizatorami toru.



Od francuskich linii TGV przez Niemcy po Japonię, a teraz Polskę – rozbudowa linii dużych prędkości opiera się na austriackim doświadczeniu. Firma Plasser & Theurer już od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku specjalizuje się w budowie maszyn do utrzymania ruchu dla linii dużych prędkości, zdobywając międzynarodowe doświadczenie.


Udane dostawy mimo ograniczeń

Odbiór prawie wszystkich maszyn odbył się między lipcem a sierpniem 2020 roku – co było dużym wyzwaniem. Pomimo pandemii, czasowych ograniczeń w podróżowaniu i trudnych okoliczności, udało się jednak zminimalizować opóźnienia w dostawie i efektywnie wykorzystać czas na szkolenia. Rozruch na miejscu został przeprowadzony przez polski oddział Deutsche Plasser .

W 2021 r. PLK otrzyma trzy kolejne wysokowydajne podbijarki torowe wraz z innowacjami takimi jak system PlasserSmartTamping – The Assistant, kontrola jakości tłucznia oraz cyfrowy rejestrator wielokanałowy z dodatkowymi funkcjami. Po raz pierwszy zostaną one zaprezentowane podczas targów TRAKO w Gdańsku we wrześniu.

Prywatne firmy BUDIMEX i TORPOL również postawiły na nowe podbijarki torowe z serii Modular Customizing – dwa modele Unimat 09-4x8/4S. O kolejnych maszynach będziemy informować w dalszych komunikatach.

Przekazanie maszyny do ZRK DOM. Od 2018 r. modernizowany jest park maszynowy kolei państwowych. Dzięki nowym maszynom, które w dużej mierze zastępują modele 08-475 z lat dziewięćdziesiątych, do budowy infrastruktury kolejowej w Polsce używane są najnowocześniejsze maszyny.

Od francuskich linii TGV przez Niemcy po Japonię, a teraz Polskę – rozbudowa linii dużych prędkości opiera się na austriackim doświadczeniu. Firma Plasser & Theurer już od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku specjalizuje się w budowie maszyn do utrzymania ruchu dla linii dużych prędkości, zdobywając międzynarodowe doświadczenie.


Prace w marcu 2021 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wrocław (1140)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wrocław (1140)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5