Partnerzy serwisu:
Biznes

Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-11-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio [aktualizacja]
Fot. Michał SzymajdaAutobus szynowy na linii PKM
Urząd marszałkowski województwa pomorskiego rozpoczął negocjacje z Przewozami Regionalnymi dotyczące częściowej obsługi połączeń na liniach wchodzących w skład sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obecnie kursują na niej niemal wyłącznie pociągi PKP SKM Trójmiasto.

Struktura obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest wyjątkowo zagmatwana. Obecnie po liniach kursuje wyłoniona w drodze przetargu SKM Trójmiasto. Ale dysponuje ona autobusami szynowymi Pesy, które są własnością marszałka. Jest ich 13 10, a do codziennej obsługi potrzeba ich 11, dlatego urząd marszałkowski użycza SKM-ce jeszcze 3 inne spalinowe pojazdy produkcji Newagu. Dwa pozostające w rezerwie pociągi to stanowczo zbyt mało, na co wielokrotnie zwracaliśmy uwagę. Tym bardziej, że charakter linii jest częściowo górski, co prowadzi do szybkiego zużycia elementów mechanicznych spalinowych zespołów trakcyjnych. Sytuacja, w której pociągi wypadają z rozkładu jazdy, bez uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej, zdarzają się regularnie.

Taboru będzie za mało

– SKM poinformowała nas, że nie jest w stanie realizować rozkładu jazdy i prosi o jego ograniczenie – powiedział dla „Gazety Wyborczej” Ryszard Świlski, wicemarszałek woj. pomorskiego. – Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM rozpoczęliśmy negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia 2018 r. części przewozów wykonywanych dotychczas SKM do drugiego funkcjonującego na Pomorzu "narodowego" przewoźnika – Przewozów Regionalnych.

Przewozy Regionalne miałyby otrzymać do obsługi linii dwa spalinowe Newagi SA137 oraz SA138 (trójczłonowy), które są własnością województwa i których teraz używa SKM. Do tego pomorskie Polregio wzmocniły się śląskim SA138, który stanowiłby rezerwę dla linii przewoźnika. Zadanie musi być dla przewoźnika opłacalne, ponieważ do niedawna borykał się on z poważnymi problemami z dostępnością pojazdów spalinowych, w tym wypadku jednak tabor się znajdzie.

Umowa z Przewozami Regionalnymi przyniesie oszczędności?

SKM potwierdziła, że negocjacje w sprawie kolejnej umowy na wykonywanie przewozów po PKM trwają. Nieoficjalnie wiadomo, że oferta Przewozów Regionalnych może być nieco korzystniejszą od SKM-ki, głównie z uwagi na to, że Polregio dysponuje swoim zapleczem technicznym w Chojnicach, gdzie bez zlecania usług na zewnątrz, może dokonywać przeglądów i drobnych napraw pojazdów. Jak pisze trójmiejska „Wyborcza” chodzi o oszczędności rzędu 10 mln zł przez 4 lata. Właśnie na taki okres umowę na obsługę PKM będzie chciał zawrzeć pomorski urząd marszałkowski.

Dla pasażerów bez zmian. A może nawet będzie lepiej?

Jak zawsze w takich sytuacjach poważne obawy wzbudza to, w jaki sposób pasażerowie połapią się w ofercie. Urząd marszałkowski uspokaja jednak, że dla wszystkich pociągów jeżdżących po PKM obowiązywać będzie jedna taryfa – SKM.

Ponadto Przewozy Regionalne mają rozwiązać problem dużej ilości rowerzystów chcących skorzystać w sezonie z pociągów na Kaszuby. Autobusy szynowe Newagu mają bowiem możliwość ciągnięcia wagonów, a taki, dodatkowy, z przeznaczeniem na przewóz jednośladów, przygotowuje przewoźnik. W sezonie letnim miałby służyć rowerzystom i być oznaczony w rozkładzie jazdy.

Komentarz PKP SKM Trójmiasto

Po opublikowaniu artykułu "Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio" komentarz do sprawy wysłał nam Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. Poniżej publikujemy go w całości.

"We wspomnianym przez Pana wicemarszałka piśmie wskazaliśmy zagrożenia dla nowego rozkładu jazdy wynikające z koniecznych przeglądów P3.2 i P4, które w przyszłym roku muszą przejść szynobusy. Zasugerowaliśmy likwidację JEDNEGO ze 103 pociągów codziennie uruchamianych na tzw. liniach PKM. Już latem tego roku, ze względu na braki taborowe, jedno połączenie Kościerzyna – Gdynia było skracane do stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pasażerowie dalej jechali do Gdyni pociągami ezt a my dzięki temu mieliśmy dodatkowy szynobus, który mogliśmy wykorzystać do obsługi połączenia Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna przez Osowę. Już w jesiennym rozkładzie zaproponowaliśmy korektę rozkładu jednego pociągu. Zostało to zaakceptowane przez urząd marszałkowski.

Złożyliśmy kolejną, korzystniejszą finansowo ofertę. Teraz czekamy na ruch Urzędu Marszałkowskiego".
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5