NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio [aktualizacja]

| Michał Szymajda 14.11.2017 5,2k

Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio [aktualizacja]
Autobus szynowy na linii PKMFot. Michał Szymajda
Urząd marszałkowski województwa pomorskiego rozpoczął negocjacje z Przewozami Regionalnymi dotyczące częściowej obsługi połączeń na liniach wchodzących w skład sieci Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Obecnie kursują na niej niemal wyłącznie pociągi PKP SKM Trójmiasto.
Struktura obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest wyjątkowo zagmatwana. Obecnie po liniach kursuje wyłoniona w drodze przetargu SKM Trójmiasto. Ale dysponuje ona autobusami szynowymi Pesy, które są własnością marszałka. Jest ich 13 10, a do codziennej obsługi potrzeba ich 11, dlatego urząd marszałkowski użycza SKM-ce jeszcze 3 inne spalinowe pojazdy produkcji Newagu. Dwa pozostające w rezerwie pociągi to stanowczo zbyt mało, na co wielokrotnie zwracaliśmy uwagę. Tym bardziej, że charakter linii jest częściowo górski, co prowadzi do szybkiego zużycia elementów mechanicznych spalinowych zespołów trakcyjnych. Sytuacja, w której pociągi wypadają z rozkładu jazdy, bez uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej, zdarzają się regularnie.

Taboru będzie za mało

– SKM poinformowała nas, że nie jest w stanie realizować rozkładu jazdy i prosi o jego ograniczenie – powiedział dla „Gazety Wyborczej” Ryszard Świlski, wicemarszałek woj. pomorskiego. – Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM rozpoczęliśmy negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia 2018 r. części przewozów wykonywanych dotychczas SKM do drugiego funkcjonującego na Pomorzu "narodowego" przewoźnika – Przewozów Regionalnych.

Przewozy Regionalne miałyby otrzymać do obsługi linii dwa spalinowe Newagi SA137 oraz SA138 (trójczłonowy), które są własnością województwa i których teraz używa SKM. Do tego pomorskie Polregio wzmocniły się śląskim SA138, który stanowiłby rezerwę dla linii przewoźnika. Zadanie musi być dla przewoźnika opłacalne, ponieważ do niedawna borykał się on z poważnymi problemami z dostępnością pojazdów spalinowych, w tym wypadku jednak tabor się znajdzie.

Umowa z Przewozami Regionalnymi przyniesie oszczędności?

SKM potwierdziła, że negocjacje w sprawie kolejnej umowy na wykonywanie przewozów po PKM trwają. Nieoficjalnie wiadomo, że oferta Przewozów Regionalnych może być nieco korzystniejszą od SKM-ki, głównie z uwagi na to, że Polregio dysponuje swoim zapleczem technicznym w Chojnicach, gdzie bez zlecania usług na zewnątrz, może dokonywać przeglądów i drobnych napraw pojazdów. Jak pisze trójmiejska „Wyborcza” chodzi o oszczędności rzędu 10 mln zł przez 4 lata. Właśnie na taki okres umowę na obsługę PKM będzie chciał zawrzeć pomorski urząd marszałkowski.

Dla pasażerów bez zmian. A może nawet będzie lepiej?

Jak zawsze w takich sytuacjach poważne obawy wzbudza to, w jaki sposób pasażerowie połapią się w ofercie. Urząd marszałkowski uspokaja jednak, że dla wszystkich pociągów jeżdżących po PKM obowiązywać będzie jedna taryfa – SKM.

Ponadto Przewozy Regionalne mają rozwiązać problem dużej ilości rowerzystów chcących skorzystać w sezonie z pociągów na Kaszuby. Autobusy szynowe Newagu mają bowiem możliwość ciągnięcia wagonów, a taki, dodatkowy, z przeznaczeniem na przewóz jednośladów, przygotowuje przewoźnik. W sezonie letnim miałby służyć rowerzystom i być oznaczony w rozkładzie jazdy.

Komentarz PKP SKM Trójmiasto

Po opublikowaniu artykułu "Dwóch przewoźników na PKM? Urząd marszałkowski negocjuje z Polregio" komentarz do sprawy wysłał nam Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. Poniżej publikujemy go w całości.

"We wspomnianym przez Pana wicemarszałka piśmie wskazaliśmy zagrożenia dla nowego rozkładu jazdy wynikające z koniecznych przeglądów P3.2 i P4, które w przyszłym roku muszą przejść szynobusy. Zasugerowaliśmy likwidację JEDNEGO ze 103 pociągów codziennie uruchamianych na tzw. liniach PKM. Już latem tego roku, ze względu na braki taborowe, jedno połączenie Kościerzyna – Gdynia było skracane do stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pasażerowie dalej jechali do Gdyni pociągami ezt a my dzięki temu mieliśmy dodatkowy szynobus, który mogliśmy wykorzystać do obsługi połączenia Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna przez Osowę. Już w jesiennym rozkładzie zaproponowaliśmy korektę rozkładu jednego pociągu. Zostało to zaakceptowane przez urząd marszałkowski.

Złożyliśmy kolejną, korzystniejszą finansowo ofertę. Teraz czekamy na ruch Urzędu Marszałkowskiego".
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5