NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dwa letnie ekspresy PKP Intercity z Warszawy do Ustki. Konkurencja dla Słonecznego?

| Michał Szymajda 28.07.2022 6,2k

Dwa letnie ekspresy PKP Intercity z Warszawy do Ustki. Konkurencja dla Słonecznego?
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
PKP Intercity złożyło do Urzędu Transportu Kolejowego czternaście wniosków dotyczących uruchomienia na zasadach komercyjnych pociągów ekspresowych. Jeden z nich dotyczy nowej relacji Warszawa – Ustka.
UTK poinformował, że wioski wpłynęły 10 czerwca. Teraz badana będzie równowaga ekonomiczna. To znaczy, że Urząd sprawdzi, czy komercyjne pociągi, zaplanowane do kursowania przez PKP Intercity, nie uderzą w interesy przewoźników już operujących na trasie. Jedną z tych tras (innym poświęcimy artykuł w najbliższych dniach) będzie sezonowa linia Warszawa – Trójmiasto – Ustka.

Zgodnie z informacją podaną przez Urząd PKP Intercity chciałoby tu operować od lata 2024. Chce uruchamiać dwa codzienne pociągi w okresie letnich wakacji – o godzinie 5:57 i 8:57 z Warszawy Zachodniej (powrotne z Ustki o 14:09 i 17:09). W praktyce oznacza to wydłużenie relacji do Ustki kursującego już EIC Neptun, oraz (prawdopodobnie) dodanie grupy wagonów do Ustki w EIC Posejdon, który obecnie kończy bieg w Kołobrzegu.

Pomysł budzi kontrowersję, ponieważ w jakimś stopniu powiela pomysł Kolei Mazowieckich, które rok-rocznie (z przerwą na czas epidemii) uruchamiają, również na swój własny rachunek i bez dopłat państwa, piętrowy „Słoneczny” (a nawet go w tym roku bisują w weekendy na trasie Warszawa - Gdynia). Nie ma w nim miejscówek, ale bilety są znacznie tańsze, sam pociąg jest bardzo pojemny i bezpłatnie można w nim przewieźć rower. Bilety są tańsze niż we wszystkich pociągach PKP Intercity, nawet tych kategorii ekonomicznej. Obecnie z Warszawy Centralnej odjeżdża on o… 5:55, a z Ustki o 12:11.

Ponadto PKP Intercity chciałoby o 7:57 uruchamiać z Warszawy pociąg do również nadmorskiej Łeby. W tym wypadku chodzi prawdopodobnie o dodanie do pociągu EIC Jantar, kończącego obecnie bieg na Helu, grupy wagonów do Lęborka i Łeby. W przypadku pociągów do Ustki i Łeby zakłada się czas przejazdu między Warszawą Centralną a Gdańskiem na poziomie 2 godzin i 44 minut. To optymistyczne założenie dla składów wagonowych, które obecnie jadą przynajmniej o 12 minut dłużej.

Czy UTK wyda pozwolenie na kursowanie nowych pociągów nad Bałtyk, okaże się zapewne za kilka miesięcy. Na początku we wnioskach były pewne braki, ale zostały uzupełnione.

- Pismem z 30 czerwca 2022 r., 13 lipca 2022 r., 21 lipca 2022 r. oraz 22 lipca 2022 r. Przewoźnik uzupełnił braki, a tym samym spełnił wymogi prawne niezbędne do opublikowania wersji jawnych powiadomień w sprawie uruchomienia nowych połączeń - napisał UTK.

W dalszej kolejności UTK zbada jak do pomysłów IC ustosunkowują się inni przewoźnicy, w tym Koleje Mazowieckie. To w jego interesy nowe relacje IC uderzą najbardziej, choć oferuje on znacznie tańsze bilety, dla nieco innego pasażera.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5