Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Drzewiecki: Przepustowość linii na Śląsku się wyczerpuje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Drzewiecki: Przepustowość linii na Śląsku się wyczerpuje
fot. Kasper FiszerStacja Katowice
Bez dużych inwestycji infrastrukturalnych dalszy szybki wzrost liczby przewożonych pasażerów okaże się niemożliwy. Potrzebna jest separacja poszczególnych segmentów ruchu, a plany strategiczne powinny zakładać nie tylko rozwój istniejących głównych korytarzy przewozowych, ale i wyznaczanie nowych, także po istniejących liniach o mniejszym znaczeniu – twierdzi prezes Kolei Śląskich Aeksander Drzewiecki.

– Cieszy nas, że w tym roku osiągniemy wynik prawie 20 mln przewiezionych pasażerów – mówił podczas wtorkowej konferencji „Kolej w województwie śląskim” Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich. Podkreślał, że wzrost liczby przewiezionych podróżnych wyraźny jest zwłaszcza w ostatnich miesiącach, gdy wskaźnik mierzony rok do roku był wyższy nawet o ok. 25 proc. – Musimy jednak mieć na uwadze, że bariera 20 mln, którą za chwilę przekroczymy, jest coraz bardziej niebezpieczna – ocenił. Bez znacznych inwestycji infrastrukturalnych dalszy rozwój przewoźnika może bowiem okazać się niemożliwy.

Tory dzielone z pociągami towarowymi nawet na stacji Katowice

Jako główną barierę rozwojową wskazał on niewydzielenie ruchu regionalnego od innych segmentów ruchu kolejowego. Argumentował, że tylko w dwóch aglomeracjach w Polsce – stołecznej i trójmiejskiej – udało się osiągnąć wyniki wyższe niż 20 mln podróżnych rocznie, i przypomniał, że są to jedyne dwa ośrodki, w których przewozy na głównych osiach są realizowane na przynajmniej częściowo wydzielonych trasach. – U nas po tych samych torach, również na najważniejszej stacji Katowice, przejeżdżają pociągi towarowe, nie mówiąc już o pociągach pasażerskich innych przewoźników, którzy mają priorytet [przy konstrukcji rozkładu jazdy] – stwierdził.

Prezes KŚ przyznał, że od jego spółki oczekiwane jest wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy. – Do tego dążymy – zapewnił, dodając jednak, że kwestie infrastrukturalne często uniemożliwiają zastosowanie taktu. – Tym niemniej nasza praca eksploatacyjna rośnie w zasadzie z roku na rok, a od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy zwiększymy ją aż o 10 proc. – zapowiedział.

W planach strategicznych trzeba wziąć pod uwagę przyszłe, a nie tylko obecne potrzeby

Aleksander Drzewiecki ocenił przy tym, że istnieje duży potencjał do dalszego zwiększania liczby podróżnych, co wynika m.in. z faktu, że województwo śląskie jest drugim pod względem liczby ludności w kraju. W tym celu konieczna ma być nie tylko poprawa przepustowości infrastruktury, ale i współpraca z innymi podmiotami organizującymi transport publiczny na terenie regionu. Zachęcał więc samorządy niższego szczebla do zaangażowania w prace nad strategią KŚ do roku 2025. – Tylko wspólnie jesteśmy w stanie zbudować system transportowy na miarę naszego województwa – przekonywał.

Podkreślał również, że błędem byłoby oparcie strategii wyłącznie na obecnych potokach podróżnych. – Nie możemy ograniczać się do tego, co jest teraz, a tak trochę jest w planach metropolii. To, co jest teraz, nie musi być tym, co będzie jutro, i powinniśmy zwrócić uwagę także na przyszłe potoki podróżnych. Dobry przykład to Tychy. Czy kiedykolwiek wcześniej przed budową nowych przystanków kolejowych był to istotny generator ruchu kolejowego? – pytał.

Przepustowość okaże się ważniejsza niż odległość z przystanku do domu?

Mówił on także o trasie z Katowic do Tarnowskich Gór, na której liczba podróżnych systematycznie rośnie. – Za chwilę będziemy musieli podstawiać tam zwiększone składy. Do niedawna to połączenie nie było brane pod uwagę jako strategiczna linia główna – przypomniał. – W przyszłości głównych linii w województwie powinno być nie 12, a 15 czy 18 – ocenił.

Dodał także, że dużym wyzwaniem jest obecnie kwestia przepustowości. Zamiast przystanków kolejowych budowanych bardzo blisko wszystkich osiedli mieszkalnych być może lepszym rozwiązaniem okażą się więc rozłożone nieco rzadziej centra przesiadkowe z dogodnymi parkingami i skomunikowaniami na autobus czy tramwaj. – Czasy się zmieniły – podsumował Aleksander Drzewiecki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5