Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
02-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji
ZSSK, słowacki państwowy przewoźnik kolejowy, planuje modernizację 33 dwuczłonowych autobusów szynowych serii 813/913. Pojazdy te, określane popularnie na Słowacji jako “bageta”, powstały w wyniku przebudowy i połączenia autobusów szynowych serii 810, czyli tzw. motoraków, i wagonów doczepnych serii 011.

Autobusów szynowych serii 810, które jeszcze do niedawna stanowiły najczęściej spotykany typ pojazdów spalinowych na czeskiej sieci kolejowej, wśród miłośników kolei w Europie Środkowej nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Pojazdy te powstawały w latach 1973-1984 w zakładach produkcyjnych Vagonka Studénka dla ówczesnego narodowego czechosłowackiego przewoźnika kolejowego ČSD (czes. Československé státní dráhy). Lekkie, wysoce ekonomiczne, dwuosiowe jednostki umożliwiły ograniczenie kosztów eksploatacji lokalnych linii kolejowych w Czechach  i Słowacji, dzięki czemu po transformacji systemowej udało się utrzymać ruch na ich ogromnej większości – inaczej niż to miało miejsce w Polsce. Dość powiedzieć, że pojedynczy pojazd tego typu w wersji oryginalnej waży zaledwie ok. 20 ton, czyli minimalnie więcej niż współczesny autobus międzymiastowy o zbliżonej liczbie miejsc siedzących.

Popularne motoraki doczekały się wielu pochodnych – zarówno powstałych w kolejnych latach unowocześnionych i jednocześnie znacznie mniej licznych serii pojazdów, jak również zaawansowanych modernizacji. W niektórych przypadkach modernizacje te polegały na przebudowie autobusów szynowych serii 810 oraz wagonów doczepnych serii 011 wraz z połączeniem ich w jeden dwuczłonowy pojazd. Najbardziej licznie reprezentowanymi jednostkami tego rodzaju są autobusy szynowe serii 814/914 o nazwie handlowej Regionova, które zamówiły České dráhy. W tych pojazdach, dostarczonych w latach 2005-2012, wagon doczepny został przebudowany na częściowo niskopodłogowy człon sterowniczy. Co ciekawe, w Czechach są już one wycofywane z użytku, ustępując pola nowym RegioFoksom produkcji Pesy Bydgoszcz oraz używanym Regio-Shuttle RS1 produkcji Stadlera, sprowadzanym z Niemiec.

Nieco mniej zaawansowaną (choć funkcjonalnie zbliżoną) koncepcję przebudowy motoraków przyjął słowacki narodowy przewoźnik kolejowy ZSSK (słow. Železničná spoločnosť Slovensko). W autobusach szynowych serii 813/913 połączono te same co w przypadku składów Regionova elementy w jeden pojazd, jednak nie zdecydowano się na tak zaawansowaną przebudowę wagonu doczepnego, który pozostał wysokopodłogowy. Co ciekawe, nieznacznie wzrosła maksymalna prędkość eksploatacyjna – z 80 km/h do 90 km/h, podczas gdy w przypadku czeskich odpowiedników pozostała ona niezmieniona. W przeciwieństwie do ČD, które nie uważają podobnych pojazdów za perspektywiczne, ZSSK zamierzają je… ponownie zmodernizować. 

Jak informuje portal Zdopravy.cz, słowacki przewoźnik ogłosił właśnie przetarg na wykonanie naprawy głównej z modernizacją aż 33 spośród 44 posiadanych pojazdów. To stosunkowo dużo, mając na względzie ludność Słowacji, czy długość tamtejszej sieci kolejowej, a także perspektywy zakupu dużej liczby bateryjnych zespołów trakcyjnych, o których informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich miesiącach. Szacunkowy koszt zamówienia określono na 30 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 127,5 mln zł, co daje koszt jednostkowy na poziomie niespełna 4 mln zł. Zakres prac w ramach drugiej modernizacji będzie oczywiście mniejszy niż kilkanaście lat temu. Pojazdy zyskają klimatyzację i toalety z obiegiem zamkniętym. Zaplanowano także modernizację przestrzeni pasażerskiej wraz z wymianą foteli.

Warto dodać, że masa zmodernizowanych jednostek serii 813/913 wynosi zaledwie 39 ton. W przestrzeni pasażerskiej znajdują się 83 miejsca siedzące, a cały pojazd wraz z miejscami stojącymi może pomieścić do 194 pasażerów. Dla porównania – wagony silnikowe typu 214M produkcji Pesy Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (serie SA103, SA106 i SA135) przy ok. 60 miejscach siedzących ważą od 52 do nawet 62 ton. Trzeba jednak przyznać, że pojazdy szynowe z dwoma osiami na człon charakteryzuje znacznie niższy komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest także dużo niższa odporność na zderzenia, dlatego tego rodzaju jednostki powinny być kierowane do obsługi lokalnych tras o niewielkim natężeniu ruchu. 
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij