| Agnieszka Gyra, Rynekinfrastruktury.pl ⚫ 02.10.2015 ⚫
131
Polska jest najczęściej kontrolowanym państwem przez Komisję Europejską w zakresie wydatkowania środków unijnych. – Wyniki tych kontroli były zawsze pozytywne. To jest naprawdę duży sukces – zaznacza w rozmowie z „RynekInfrastruktury.pl” dr Łukasz Bernatowicz.
– Teraz na topie jest krytykowanie rządu, ale muszę zaznaczyć, że nie da się go krytykować za drogi. Wiadomo, że gdybyśmy się cofnęli w czasie i spojrzeli na plany, to tych dróg dzisiaj powinno być więcej. Ale też wiadomo, że plany rzadko spotykają się z praktyką. Można było więc wybudować więcej, ale większość z planów zrealizowano. W tym też czasie wydano wszystkie dostępne na te inwestycje środki unijne; wydano je prawidłowo – nic nie trzeba było zwracać – zaznacza ekspert.
Kolej w lesie
Zdaniem eksperta BCC zdecydowanie lepiej wypada budowa autostrad niż budowa i modernizacja linii kolejowych. – Kolej nie uczy się na błędach, które popełniła wcześniej. Trzeba natomiast przyznać, że GDDKiA dokonała ogromnego skoku w umiejętności wydawania środków unijnych. Według mnie najważniejsze jest wyciąganie wniosków z poprzednich lat. A to się udaje w zakresie autostrad i ekspresówek – podkreśla dr Łukasz Bernatowicz.
W poprzedniej perspektywie unijnej przyznane Polsce środki podzielono w proporcji: 60% na drogi i 40% na kolej. Mimo to kolej nie była w stanie wykorzystać swojej puli. Ówczesna minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska podjęła próbę negocjowania w Komisji Europejskiej przesunięcia tych środków na drogi; bez powodzenia. W nowej unijnej perspektywie proporcje są odwrócone, tj. 60% środków przeznaczone zostało na kolej, 40% na drogi.
Znów zapóźnieni
– Jeśli więc PLK nie zacznie funkcjonować sprawniej, środki te nie zostaną wykorzystane i trzeba będzie je zwrócić. A doświadczenie uczy, że ciężko jest je przesuwać na inne cele niż pierwotnie wnioskowano. Poza tym zabraknie tej sieci kolejowej, którą zapowiedział rząd – podkreśla ekspert BCC. – W kolei istnieje jakiś wewnętrzny opór wobec wyciągania wniosków z poprzednich nie najlepszych lat i i usprawnienia wydawania funduszy unijnych. Co się zmienią jej władze, zapowiadają, że będzie lepiej i tych deklaracji nie potrafią wprowadzić w życie. Obawiam się o kolej i nie mogę pozytywnie ocenić dotychczasowych działań rządu w zakresie inwestycji kolejowych – podkreśla Łukasz Bernatowicz.
Równocześnie ekspert podkreśla, że GDDKiA wysłała już ponad 20 wniosków do Komisji Europejskiej. Natomiast kolej jeszcze dwa – trzy tygodnie temu nie mogła się poszczycić żadnym. W tej chwili może przekazała do Brukseli ze 2-3. – To pokazuje jak kolej znowu jest zapóźniona w tej kwestii. I znowu będzie problem z wydaniem pieniędzy unijnych na czas – zaznacza ekspert.
Dalszy ciąg artykułu na portalu Rynekinfrastruktury.pl
Więcej z regionu:
GDDKiA (1)Warszawa: Pierwszy tor na Gagarina w trakcie układania
3,3k
Zintegrowany transport Trwa budowa kolektora i trasy tramwajowej w ciągu ul. Gagarina – w ramach wspólnej inwestycji MPWiK oraz Tramwajów Warszawskich. Wykonawca układa już pierwszy odcinek torowiska tramwajowego.
Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,7k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
846
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
711
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
577
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
820
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
894
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Agnieszka Gyra, Rynekinfrastruktury.pl - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
GDDKiA (1)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >