Samorząd województwa dolnośląskiego poinformował, że po niedawnym przyznaniu dofinansowania na zakup kolejnych 20 sztuk pięcioczłonowych Elfów II w ramach KPO wartość środków unijnych przeznaczonych na rozwój kolei na Dolnym Śląsku przekroczyła już 2,5 mld zł. Z tej okazji na tory wyjechały dwa pociągi w okolicznościowym malowaniu.
Województwo dolnośląskie w ostatnich latach stało się polskim pionierem w zakresie rozwoju kolei regionalnej. Zakupy nowoczesnych zespołów trakcyjnych, czy reaktywacje lokalnych linii kolejowych, które były nieczynne od wielu lat, a nawet dekad, zmieniły już znacząco – i oczywiście na lepsze – zarówno funkcjonalność, jak wizerunek kolei w regionie. Realizacja tych wszystkich przedsięwzięć byłaby znacznie trudniejsza i z pewnością bardziej rozciągnięta w czasie, gdyby nie dostęp do funduszy europejskich. Jak poinformował samorząd województwa, łącznie na projekty kolejowe realizowane na Dolnym Śląsku przyznano już ponad 2,5 mld zł wsparcia ze środków unijnych. Mówimy tu zarówno o inwestycjach infrastrukturalnych, realizowanych przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, jak również inwestycjach taborowych Kolei Dolnośląskich.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” wczoraj,
Dolny Śląsk okazał się wielkim wygranym ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0) na dofinansowanie do inwestycji taborowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. CUPT zaaprobował wszystkie trzy wnioski złożone przez Koleje Dolnośląskie, dotyczące dofinansowania do zakupu 10, 6 oraz 4 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przyznano na ten cel środki finansowe w wysokości odpowiednio 309 mln zł, 185 mln zł oraz 124 mln zł (kwoty zaokrąglone do 1 mln zł). Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego dziś oficjalnie potwierdził, że fundusze te zostaną przeznaczone na sfinansowanie już realizowanego kontraktu z Pesą Bydgoszcz na dostawę kolejnych 20 sztuk Elfów II.
Po realizacji całego zamówienia KD będą dysponowały największą ilością tego typu pojazdów w kraju – będzie ich łącznie 45 sztuk. Uwzględniając niedawne zamówienie 10 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych Elf 3, park taborowy KD powiększy się wkrótce do 118 pojazdów (obecnie samorządowy przewoźnik dysponuje 88 pociągami). Wracając do Elfów II, warto dodać, że władzom samorządowym Dolnego Śląska po raz kolejny opłaciło się podjęcie ryzyka, tj. zamówienie dodatkowych 10 pojazdów w ramach prawa opcji jeszcze przed pozyskaniem środków unijnych. Przypomnijmy, że to nie pierwszy przypadek, w którym KD postanowiły wyprzedzająco rozpocząć realizację inwestycji taborowych, zabezpieczając przy tym alternatywne źródła finansowania, takie jak kredyt bankowy.
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie. To środki, dzięki którym rewitalizujemy linie kolejowe, po których jeżdżą pociągi zakupione również przy wsparciu środków unijnych. W ten sposób ziszcza się to, o czym często mówię: Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski — komentuje cytowany w komunikacie prasowym Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego. Jak informuje UMWD, dziś na tory wyjechały 2 sztuki Elfów II w okolicznościowym schemacie malowania, nawiązującym do korzyści płynących z funduszy europejskiej w kontekście kolei regionalnej. Z przywołanych 2,5 mld zł finansowania ze środków unijnych do KD trafiło aż 1,6 mld zł.
Warto dodać, że realizowane przez Pesę Bydgoszcz kontrakty na dostawę elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych to wciąż tylko część inwestycji kolejowych na Dolnym Śląsku, wśród których należy wymienić również kolejne realizowane bądź przygotowywane projekty rewitalizacji kolejnych nieczynnych tras. Niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o podpisaniu
umowy z PORR na rewitalizację linii kolejowej nr 322 na odcinku Ołdrzychowice Kłodzkie – Lądek-Zdrój – Stronie Śląskie. Trwają już także
prace na niektórych fragmentach linii kolejowej nr 310 pomiędzy Kobierzycami a Piławą Górną, czy też na
linii kolejowej nr 308 z Mysłakowic do Kowar. Wkrótce rozpocznie się także pierwsza realizowana przez DSDiK
rewitalizacja nieczynnego odcinka z myślą o ruchu towarowym.