Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
31-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus
fot. Roman Czubiński
Radni sejmiku województwa dolnośląskiego chcą, by przejmowane przez samorząd linie stały się poligonem doświadczalnym programu Kolej Plus. W przyjętej uchwale Sejmik deklaruje poparcie dla państwowego programu uzupełniania sieci kolejowej i aktywny udział w jego realizacji, a nawet pomoc w zwiększaniu zakresu poszczególnych inwestycji. Samorządowcy chcą jak najszybszego uruchomienia programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne rozpoczęły się jeszcze w tym roku.

Udział w programie określono jako priorytet wojewódzkiej polityki transportowej. Zagęszczanie sieci połączeń kolejowych poprzez reaktywację wyłączonych z ruchu linii ma przynieść dwojakie korzyści: poprawić mobilność mieszkańców, a z drugiej strony – pobudzić ruch turystyczny. „Podstawowym celem realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie województwa dolnośląskiego winno być zapewnienie bezpośrednich relacji łączących stolicę województwa lub główne ośrodki subregionalne z miastami oraz ważnymi obszarami turystycznymi, przyrodniczymi czy zabytkowymi o znaczeniu ponadregionalnym, które obecnie są pozbawione obsługi transportem kolejowym” – napisano w stanowisku.

W dokumencie sformułowano cztery priorytety, jeśli chodzi o kierunki rozwoju sieci kolejowej. W pierwszej kolejności dostęp do sieci kolejowej mają odzyskać obszary województwa uznane za najbardziej wykluczone komunikacyjnie. Pierwszym z nich są fragmenty powiatu dzierżoniowskiego i kłodzkiego (Niemcza, Pieszyce, Bielawa, Nowa Ruda – Słupiec i Radków, przy czym bezpośrednie połączenie z Wrocławiem po najkrótszej trasie ma zyskać Dzierżoniów). Drugi to miejscowości położone wzdłuż ciągu linii Legnica – Jelenia Góra oraz Karpacz z Karkonoskim Parkiem Narodowym. Kolej ma powrócić także do Chocianowa i Rokitek, a powiat górowski ma ponownie uzyskać bezpośrednie połączenie kolejowe do Wrocławia przez Bojanowo.

Jednym z inicjatorów przyjęcia uchwały był radny Patryk Wild (Bezpartyjni Samorządowcy). – Chcemy w ramach pilotażu programu Kolej Plus wyremontować około 270 km linii (w większości tych, które właśnie przejmujemy) i być poligonem dla tego programu – uzasadnia radny. Twórcy uchwały domagają się od władz centralnych jak najszybszego rozpoczęcia realizacji programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne można było wykonać jeszcze w tym roku budżetowym.

Przejmowanie od PKP SA lokalnych linii kolejowych rozpoczęło się jeszcze w poprzednich kadencjach samorządu. Od 2007 r. własnością województwa jest linia 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz 311 na odcinku Szklarska Poręba – Granica Państwa. Zarządcą infrastruktury jest na nich Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W ostatnim czasie do samorządowych tras dołączyła linia 341 Dzierżoniów – Bielawa, której remont powinien zakończyć się w sierpniu. Poprzedni zarząd województwa rozpoczął zabiegi o przejęcie aż 22 innych odcinków, w tym – między innymi – linii 340 do Karpacza, 322 do Stronia Śląskiego oraz 283 i 284 do Lwówka Śląskiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij