Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dolny Śląsk: Samorząd wiąże nadzieje z programem Kolej Plus
fot. Roman Czubiński
Radni sejmiku województwa dolnośląskiego chcą, by przejmowane przez samorząd linie stały się poligonem doświadczalnym programu Kolej Plus. W przyjętej uchwale Sejmik deklaruje poparcie dla państwowego programu uzupełniania sieci kolejowej i aktywny udział w jego realizacji, a nawet pomoc w zwiększaniu zakresu poszczególnych inwestycji. Samorządowcy chcą jak najszybszego uruchomienia programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne rozpoczęły się jeszcze w tym roku.

Udział w programie określono jako priorytet wojewódzkiej polityki transportowej. Zagęszczanie sieci połączeń kolejowych poprzez reaktywację wyłączonych z ruchu linii ma przynieść dwojakie korzyści: poprawić mobilność mieszkańców, a z drugiej strony – pobudzić ruch turystyczny. „Podstawowym celem realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych na terenie województwa dolnośląskiego winno być zapewnienie bezpośrednich relacji łączących stolicę województwa lub główne ośrodki subregionalne z miastami oraz ważnymi obszarami turystycznymi, przyrodniczymi czy zabytkowymi o znaczeniu ponadregionalnym, które obecnie są pozbawione obsługi transportem kolejowym” – napisano w stanowisku.

W dokumencie sformułowano cztery priorytety, jeśli chodzi o kierunki rozwoju sieci kolejowej. W pierwszej kolejności dostęp do sieci kolejowej mają odzyskać obszary województwa uznane za najbardziej wykluczone komunikacyjnie. Pierwszym z nich są fragmenty powiatu dzierżoniowskiego i kłodzkiego (Niemcza, Pieszyce, Bielawa, Nowa Ruda – Słupiec i Radków, przy czym bezpośrednie połączenie z Wrocławiem po najkrótszej trasie ma zyskać Dzierżoniów). Drugi to miejscowości położone wzdłuż ciągu linii Legnica – Jelenia Góra oraz Karpacz z Karkonoskim Parkiem Narodowym. Kolej ma powrócić także do Chocianowa i Rokitek, a powiat górowski ma ponownie uzyskać bezpośrednie połączenie kolejowe do Wrocławia przez Bojanowo.

Jednym z inicjatorów przyjęcia uchwały był radny Patryk Wild (Bezpartyjni Samorządowcy). – Chcemy w ramach pilotażu programu Kolej Plus wyremontować około 270 km linii (w większości tych, które właśnie przejmujemy) i być poligonem dla tego programu – uzasadnia radny. Twórcy uchwały domagają się od władz centralnych jak najszybszego rozpoczęcia realizacji programu, tak by pierwsze prace rewitalizacyjne można było wykonać jeszcze w tym roku budżetowym.

Przejmowanie od PKP SA lokalnych linii kolejowych rozpoczęło się jeszcze w poprzednich kadencjach samorządu. Od 2007 r. własnością województwa jest linia 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz 311 na odcinku Szklarska Poręba – Granica Państwa. Zarządcą infrastruktury jest na nich Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W ostatnim czasie do samorządowych tras dołączyła linia 341 Dzierżoniów – Bielawa, której remont powinien zakończyć się w sierpniu. Poprzedni zarząd województwa rozpoczął zabiegi o przejęcie aż 22 innych odcinków, w tym – między innymi – linii 340 do Karpacza, 322 do Stronia Śląskiego oraz 283 i 284 do Lwówka Śląskiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5