Partnerzy serwisu:
Biznes

Dolnośląskie: Samorządy nie mają wpływu na decyzje Ministerstwa Finansów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
10-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dolnośląskie: Samorządy nie mają wpływu na decyzje Ministerstwa Finansów
- Scenariusze zmian w Przewozach Regionalnych muszą brać pod uwagę obecne regulacje ustawowe w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz różne koncepcje funkcjonowania rynku przewozów regionalnych – zwraca uwagę Wojciech Świnder, dyrektor Wydziału Transportu Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Sukcesywnie prezentujemy na portalu Rynku Kolejowego stanowiska przedstawicieli kolejnych samorządów wojewódzkich w związku z decyzją Ministerstwa Finansów, które odmówiło zabezpieczenia w przyszłorocznym budżecie, w rezerwie celowej kwoty 1,2 mld zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych, tłumacząc to brakiem przygotowania przez samorządy wojewódzkie szczegółowego planu restrukturyzacji PR. Pytamy samorządowców m.in. o to, czy decyzja MF może przełożyć się na bieżące funkcjonowanie PR i jakie mogą być dalsze scenariusze zmian w spółce.

Rynek Kolejowy: Czy strona samorządowa ma nadzieję na zmianę decyzji resortu finansów?

Wojciech Świnder: Ministerstwo Finansów uzależniło zarezerwowanie w budżecie państwa środków na wsparcie działań restrukturyzacyjnych spółki Przewozy Regionalne od przedstawienia przez samorządy województw programu działań restrukturyzacyjnych. W związku z tym ponowne rozpatrzenie wniosku Ministra Transportu o zabezpieczenie tych środków powinno być możliwe po przedstawieniu ostatecznego planu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Ministerstwo Finansów jest organem niezależnym, w związku z czym samorządy województw mają ograniczony wpływ na jego decyzje.

RK: Czy decyzja MF może przełożyć się na problemy z bieżącym funkcjonowaniem PR? Czy, biorąc pod uwagę, że środki z MF miały być przeznaczone m.in. na restrukturyzację długu, nie obawia się Pan, że może w najbliższym czasie wystąpić problem np. z płynnością finansową spółki?

WŚ: Za bieżącą działalność spółki odpowiada jej zarząd. Województwo Dolnośląskie we współpracy z pozostałymi właścicielami spółki oraz jej zarządem będzie podejmować działania mające na celu pozyskanie dodatkowych środków z budżetu państwa. Województwo Dolnośląskie, mając na względzie art. 15 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, podpisało ze spółką Przewozy Regionalne umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, wojewódzkich przewozów pasażerskich realizowanych w terminie od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Rekompensata wypłacana przewoźnikowi na podstawie zawartej umowy bilansuje deficyt przewozów objętych umową. Dodatkowo Województwo Dolnośląskie zobowiązało się do przekazania spółce środków finansowych - rozsądnego zysku [zgodnie z definicją określoną w Rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, mianem „rozsądnego zysku” określa się „stopę zwrotu z kapitału, która w danym państwie członkowskim uznawana jest za normalną dla tego sektora i w której uwzględniono ryzyko lub brak ryzyka ingerencji organu publicznego ponoszone przez podmiot świadczący usługi publiczne”].

RK:  Czy decyzja MF stanowi krok w kierunku ogłoszenia upadłości Przewozów Regionalnych?

WŚ: Scenariusze zmian, regulujące relacje samorządów województw ze spółką Przewozy Regionalne, muszą brać pod uwagę przede wszystkim obecne regulacje ustawowe obowiązujące w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz różne koncepcje funkcjonowania rynku przewozów regionalnych. Województwo Dolnośląskie uzgadnia, podejmuje i będzie podejmować decyzje dotyczące działalności finansowej i restrukturyzacji finansowej spółki po dokonaniu szczegółowej analizy prawnej, wspólnie z pozostałymi właścicielami spółki Przewozy Regionalne.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Minister finansów zlekceważyła branżę kolejową

Infrastruktura

Minister finansów zlekceważyła branżę kolejową

Michał Szymajda 16 listopada 2022

Kolejowe związki interweniują ws. podatków od rekompensat

Prawo i polityka

Przyszłość kolei pod znakiem zapytania?

Komentarze

Przyszłość kolei pod znakiem zapytania?

Janusz Zubrzycki 06 maja 2016

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Minister finansów zlekceważyła branżę kolejową

Infrastruktura

Minister finansów zlekceważyła branżę kolejową

Michał Szymajda 16 listopada 2022

Kolejowe związki interweniują ws. podatków od rekompensat

Prawo i polityka

Przyszłość kolei pod znakiem zapytania?

Komentarze

Przyszłość kolei pod znakiem zapytania?

Janusz Zubrzycki 06 maja 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5