Jak mówi dyrektor dep. infrastruktury województwa dolnośląskiego, ponieważ PKP PLK de facto nie zamyka linii kolejowych, nie musi też pytać województwa o zdanie. A na Dolnym Śląsku zarządca chce wyłączyć z eksploatacji m. in. czynną w ruchu pasażerskim linię Jelenia Góra - Zebrzydowa.
Województwo dolnośląskie musi zmierzyć się z planami definitywnego zamknięcia linii Strzegom – Bolków oraz wstępnego zamknięcia odcinka Jelenia Góra – Zebrzydowa. Tu urzędnicy przyznają, że zostali przez PKP PLK poinformowani o planach zarządcy infrastruktury. - 11 stycznia 2013r. odbyło się spotkanie Prezesa PKP PLK SA Remigiusza Paszkiewicza i Członka Zarządu Józefy Majerczak z Wojewodą Dolnośląskim Aleksandrem Markiem Skorupą i Wicemarszałkiem Województwa Jerzym Łużniakiem. Spotkanie dotyczyło utrzymania infrastruktury PKP PLK, inwestycji i remontów. Pan prezes zadeklarował, że spółka nie będzie wszczynać procedury likwidacyjnej w rozumieniu art. 9 ustawy o transporcie kolejowym. Natomiast niektóre deficytowe linie, gdzie nie jest prowadzony ruch, będą nieczynne (nie będą tymczasowo obsługiwane) - oświadczył urząd marszałkowski.
- Województwo Dolnośląskie przykłada dużą wagę do rozwoju transportu kolejowego. Dlatego respektując autonomię PKP PLK, optuje za tym, aby decyzje w zakresie zamykania linii uwzględniały nie tylko interes ekonomiczny zarządcy, ale również strategiczne interesy państwa w zakresie systemu transportowego, oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego. O ile linia Strzegom – Bolków nie jest czynna w ruchu pasażerskim i jako taka nie stanowi istotnego elementu systemu komunikacyjnego, o tyle na linii Jelenia Góra – Zebrzydowa na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski kursują regularne pociągi pasażerskie. Z pewnością obie linie mogą mieć znaczenie gospodarcze przy transporcie surowców skalnych.– mówi Wiktor Lubieniecki, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
- PKP PLK SA zasięga opinii samorządów w procedurze likwidacyjnej. Ponieważ jak wspomniano - PKP PLK SA nie likwiduje linii - nie ma obowiązku opiniowania i przedkładania alternatywnych propozycji. Samorząd Województwa wspiera modernizację linii kolejowych, przeznaczając na ten cel środki pomocowe RPO WD. Jednak do zakresu działania województwa należy jedynie organizowanie przewozów. Przejmowanie infrastruktury kolejowej przez samorządy dopuszczalne jest na zasadzie wyjątku, w wypadku likwidacji linii (art. 9 ust. o transporcie kolejowym) lub za zgodą Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (art. 18 ustawy o restrukturyzacji, komerc. i pryw. PKP). Dlatego Województwo nie planuje przejmowania kolejnych linii. Natomiast zarówno w obecnej, jak też następnej perspektywie budżetowej UE 2014 – 2020, inwestycje kolejowe są i będą na indykatywnej liście projektów indywidualnych RPO WD. W szczególności te, które są ważne dla transportu osobowego - kończy Lubienieck.
Czytaj też: