Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Skracanie godzin otwarcia linii kolejowej zniechęca przewoźników towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-11-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Skracanie godzin otwarcia linii kolejowej zniechęca przewoźników towarowych
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
PKP PLK tłumaczy, że zamykanie stacji na zmodernizowanej linii nr 25 w wieczorami i w weekendy wynika z małego zainteresowania przewoźników. Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych podkreśla że jest odwrotnie - okresowa niedostępność linii zniechęca przewoźników towarowych do szukania klientów. Jego zdaniem, linię należy otworzyć całodobowo na przynajmniej 2-3 lata, żeby rzetelnie zbadać popyt.

Jak pisaliśmy niedawno, dopiero co zmodernizowana wysokim kosztem linia kolejowa nr 25 jest czynna tylko w wybranych godzinach. Co więcej, wznowienie kursów pasażerskich wiązało się z przesunięciem godziny zamknięcia trasy na wcześniejszą. – Czas otwarcia posterunków wynika z potrzeb przewozowych – stwierdzili przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych. Do tej sytuacji odniósł się Dyrektor Generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. Poniżej publikujemy jego komentarz w całości:

Po remoncie przewozy mogą być bardziej atrakcyjne


Przewoźnicy zrzeszeni w ZNPK wykonują operacje na linii 25 na odcinku Tarnobrzeg (Ocice) - Mielec - Dębica, przy czym nie są to na dziś operacje intensywne. Tym niemniej przewoźników do korzystania z linii należy przyzwyczaić. Handlowcy przewoźników muszą na nowo dotrzeć do klientów z rejonu oddziaływania linii, gdyż teraz - po jej remoncie - być może przewozy kolejowe mają szansę okazać się bardziej atrakcyjne.

Linia łączy trzy średniej wielkości miasta (Mielec - 60 tys, Tarnobrzeg i Dębica - po ok 50 tys.), poza tym dla części relacji stanowi geograficznie najkrótszą trasę. Równoległa do niej droga wojewódzka jest przy tym silnie obciążona ruchem samochodowym, co może świadczyć o istniejącym ale niezagospodarowanym przez kolej potencjale.

Biorąc pod uwagę powyższe, linia powinna być czynna 24h - co najmniej przez najbliższe 2-3 rozkłady jazdy. Taki czas pozwoli na zbadania poziomu napełnienia kolejowych środków transportu oraz ocenę natężenia pociągów towarowych. Każde ograniczenie dostępu do infrastruktury czy ograniczenia przepustowości prowadzi do wzrostu natężenia ruchu w transporcie drogowym, a to w żadnym razie nie wpisuje się w strategie transportu ekologicznego.

Opóźnienia pociągów towarowych szczególnie dotkliwe na zamykanych liniach


Ważny jest jeszcze jeden aspekt: im krócej otwarta linia, tym mniej przewoźników towarowych będzie aplikowało o przejazd nią, gdyż zawsze jest ryzyko, że pociąg zostanie opóźniony w innym miejscu sieci i w efekcie dotrze pod semafor wjazdowy na linię już po jej zamknięciu. Aby uniknąć takich sytuacji przewoźnicy wolą wytrasować pociąg drogą okrężną (przez linię 71 Tarnobrzeg - Kolbuszowa - Rzeszów lub przez linię 68 Stalowa Wola - Leżajsk - Przeworsk). W efekcie linia otwarta przez część doby w ten sposób "udowadnia" rację tych, którzy podejmują decyzję o jej zamknięciu. Tylko czy nie wyczerpuje to trochę znamion słynnego "wygaszania popytu"?

Osobna kwestia to efektywność wydatkowania środków: jeśli remont linii kosztował 400 mln złotych i te środki nazywa się "inwestycją", to chciałbym się dowiedzieć o jakim poziomie oszczędności mówimy zamykając tę linię na więcej niż 50% czasu? Czy dołożenie tych dodatkowych środków (załóżmy na chwilę, że mówimy o 1 mln zł rocznie) na utrzymanie linii otwartej przez całą dobę nie zwiększyłoby istotnie efektywności wydatkowania tych środków? Wówczas po 3 latach funkcjonowania 24/7 inwestycja całościowo kosztowałaby 403 mln złotych, ale jej przepustowość byłaby o 50% większa. I odwrotnie: czy ograniczanie godzin otwarcia linii o 50% nie podważa efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia inwestycyjnego wartego 400 mln złotych...?
Michał Litwin
Dyrektor Generalny
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 
Śródtytuły pochodzą od redakcji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5