Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dodatkowe pociągi Polska – Niemcy na Euro 2024? PKP Intercity nie ma taboru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Dodatkowe pociągi Polska – Niemcy na Euro 2024? PKP Intercity nie ma taboru
Fot. M. SzymajdaHusarz z pociągiem do Berlina w peronach Warszawy Wschodniej
Chociaż wiemy już, że polscy piłkarze będą w Niemczech podczas Euro 2024 przemieszczać się kolejami, to wciąż nie wiadomo czy PKP Intercity będzie w stanie uruchomić dodatkowe pociągi do Niemiec.

Pierwszy mecz podczas Euro 2024 reprezentacja Polski zagra z Holandią 16 czerwca, czyli niemal dokładnie za 2 miesiące. Niedawno informowaliśmy, że szkoleniowcy kadry podjęli decyzję o zlokalizowaniu ośrodka treningowego i hotelowego drużyny w Hanowerze. Ta lokalizacja mocno sprzyja podróżom koleją i tym właśnie środkiem lokomocji mają poruszać się piłkarze pod wodzą Michała Probierza.

PKP Intercity "prowadzi rozmowy z DB"

Tymczasem wciąż nie do końca wiadomo, czy na mistrzostwach będzie w stanie zarobić PKP Intercity, wożąc do Niemiec polskich kibiców. Spółka informuje jedynie, że prowadzi rozmowy z DB w tym zakresie.

– Prowadzimy rozmowy z Kolejami Niemieckimi w zakresie możliwości rozszerzenia oferty przewozowej do Niemiec w czasie trwania tegorocznych Mistrzostw Europy w piłce nożnej – napisał Cezary Nowak, nie informując szerzej o tym, czy chodzi o zwiększenie liczby wagonów w istniejących pociągach, czy też o uruchomienie nowych.

Nie ma wagonów

Nieoficjalnie wiadomo, że spółka znajduje się w głębokim kryzysie jeśli chodzi o tabor, zdolny przekroczyć granicę. Wykolejenie dwóch wagonów zjeżdżających na stację postojową Warszawa Olszynka Grochowska pociągu BWE w dniu 27 marca doprowadziło do uszkodzenia wózków w nich i wyłączenie ich z ruchu, co zredukowało rezerwę wagonową zdolną wyjechać poza kraj niemal do zera.

Od miesięcy trwają wewnętrzne poszukiwanie w zasobach spółki pojazdów, które posiadają zezwolenie na wyjazd za granicę. Co najmniej kilkadziesiąt takich wagonów jest odstawionych na bocznicach, bez szans na szybkie włączenie ich do ruchu a niemal wszystkie wagony Y modernizowane za ciężkie pieniądze w ostatnich latach mogą poruszać się wyłącznie po kraju. Aby w grudniu uruchomić pociąg do Monachium, PKP Intercity zmuszone było zabrać wagony bezprzedziałowe z pociągów BWE, na co narzekają teraz pasażerowie tych ostatnich.

Co więcej – nie ma najmniejszych szans na to, że do Niemiec w najbliższych latach wjedzie 81 wagonów 175A i podobnych, które PKP Intercity kupiło w FPS H. Cegielski. Producent ma na otrzymanie homologacji w Niemczech (i paru innych krajach) niezwykle dużo czasu. Od wprowadzenia do ruchu pierwszej z serii tych pojazdów (bezprzedziałowych) w 2022 roku FPS ma aż 48 miesięcy od zakończenia na homologowanie ich w Niemczech. Oznacza to, że wagony te będą mogły wyjechać za granicę w 2026 roku, w 9 lat od rozpisania przez PKP Intercity przetargu na zakup wagonów!

Nie ma lokomotyw

Fatalnie jest też z dostępnością lokomotyw wielosystemowych (w Niemczech jest inny system napięcia niż w Polsce). Tu PKP Intercity ratuje się wypożyczeniami z Kolei Czeskich, PKP Cargo i od podmiotów prywatnych. Swoich lokomotyw, zdolnych opuścić Polskę i prowadzić pociągi poza pierwszą stacją za granicą, ma jedynie 10. To kupione w 2009 roku Husarze. Tymczasem kupione przez spółkę polskie wielosystemowe Griffiny na 200 km/h zaliczą roczne opóźnienie. A za granicę, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, również wyjadą dopiero w 2026 roku. 

Codziennie PKP Intercity uruchamia do Niemiec 10 pociągów. 6 z nich jedzie z Warszawy do Berlina, 1 z Gdyni do Berlina, 2 z Krakowa do Berlina i 1 z Warszawy przez Wiedeń do Monachium.

Problem również po stronie niemieckiej

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Ministerstwo Infrastruktury wskazało PKP Intercity konieczność uruchomienia dodatkowych pociągów do Niemiec podczas mistrzostw. Trwają gorączkowe poszukiwania taboru w spółce. Również nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że strona niemiecka ma problem z odpowiednią przepustowością podberlińskiego odcinka torów i może być to kolejną z przeszkód w uruchomieniu dodatkowych pociągów (wysłaliśmy w tej sprawie pytania do DB). Z tego powodu najbardziej prawdopodobnym wariantem będzie zapewne wzmocnienie istniejących relacji. 
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5