NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dobre wyniki kolei towarowej za III kwartał 2021

| inf.. pras. UTK, oprac. ms 15.12.2021 1,4k

Dobre wyniki kolei towarowej za III kwartał 2021
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz grupa towarów: rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa odpowiadają za 61% przewiezionej masy i 49% wykonanej pracy przewozowej w okresie od stycznia do września 2021 r. W trzech kwartałach 2020 r. było to odpowiednio 63% i 50%. W 2021 r. w porównaniu do 2020 r. przewieziono jednak więcej o ponad 6,5 mln ton węgla, ropy naftowej i gazu i blisko 2,5 mln ton rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa. Surowce masowe energetyczne dominują w przewozach towarowych, jednakże rola przewozu pozostałych grup towarów staje się coraz ważniejsza
W III kwartale 2021 r. przewieziono razem 62,9 mln ton ładunków, praca przewozowa wyniosła zaś 14,5 mld tonokilometrów. Pod względem tych dwóch parametrów miniony kwartał był najlepszy od IV kwartału 2018 r., czyli od prawie 3 lat. Porównując z trzecim kwartałem 2020 r. widoczny jest wzrost masy o ponad 5,9 mln ton (10,4%), a pracy przewozowej o blisko 1,1 mld tonokilometrów (8,1%).

Węgiel najczęściej wożonym ładunkiem

W III kwartale 2021 r. dominującymi grupami towarów w przewozach pod względem masy i pracy przewozowej były grupy: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Jej udział w III kwartale wg przewiezionej masy wyniósł 35,4%, co jest najniższym wynikiem kwartalnym od początku publikacji danych o przewozach grup towarów. Pomimo tego masa tej grupy wyniosła 22,2 mln ton i była wyższa o 0,9 mln tony niż w II kwartale 2021 r. i o blisko 1,7 mln ton więcej niż w III kwartale 2020 r. Pod względem pracy przewozowej udział tej grupy towarów wyniósł 21,5% , zaś wielkość pracy wyniosła 3,1 mld tonokilometrów. Dane o komunikacji międzynarodowej wskazują, że 78% masy ładunków z tej grupy było przewiezione w ramach komunikacji krajowej. Udział pracy przewozowej wykonanej w przewozach krajowych wyniósł 66%.

Rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa

Udział tej grupy w III kwartale wg przewiezionej masy to 26,3% (16,5 mln ton). W przewozach ładunków z tej grupy w stosunku do II kwartału 2021 r. odnotowano wzrost o 1,1 mln tony. Wykonano pracę przewozową na poziomie 4,1 mld tonokilometrów. Z tej grupy w III kwartale 77,8% stanowiła podgrupa: kruszywo, piasek, żwir, gliny – masa ładunków sklasyfikowanych do tej podgrupy wzrosła w stosunku do II kwartału 2021 r. o blisko 700 tys. ton, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na przewozy tych surowców. Około 95% masy i 94% pracy przewozowej dla tej grupy to przewozy wewnątrz kraju.

Koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi - ta grupa odpowiadała w III kwartale za 12,1% przewiezionej masy i 18,4% wykonanej pracy przewozowej w transporcie towarów ogółem. W stosunku do II kwartału 2021 r. masa ładunków wzrosła o ponad 450 tys. ton (6,3%) i blisko 170 mln tonokilometrów (6,8%). W ramach tej grupy podgrupa obejmująca produkty rafinacji ropy naftowej osiągnęła wzrost wg przewiezionej masy o 10,7% w porównaniu do wcześniejszego kwartału.

Czwartą największą grupą przewożonych towarów były towary nieidentyfikowalne. Jej udział w przewiezionej masie wyniósł 9,2% i 12,9% w wykonanej pracy przewozowej. Pomimo, że udział grupy towarów nieidentyfikowalnych pod względem masy w całości przewozów spadł o 0,4 punktu procentowego w stosunku do II kwartału, to w pracy przewozowej był minimalnie wyższy. Masa 5,8 mln ton ogółem i praca przewozowa na poziomie blisko 1,9 mld tonokilometrów są najwyższymi wynikami kwartalnymi od 2016 r. Tylko 18% masy i 20% pracy przewozowej tej grupy było realizowane w komunikacji krajowej. Kluczową dla tej grupy jest komunikacja międzynarodowa.

Komentarz prezesa UTK

– Inwestycje infrastrukturalne zapewniają stabilne przewozy kolejowe w grupach związanych między innymi z przemysłem wydobywczym kruszyw, piasku, żwiru i glin. Wpłynęło to na dobre wyniki tego typu ładunków w przewozach w trzecim kwartale. Zwraca też uwagę wzrost w trzeciej największej grupie towarów, w ramach której przewożone są brykiet, koks, produkty rafinacji ropy naftowej i gazy wytwarzane w procesie produkcji. Największy przyrost przewozów ładunków w tej grupie odnotowali przewoźnicy realizujących przewozy dla spółek zajmujących się przetwarzaniem ropy naftowej, a więc produkcją paliw, benzyny, oleju napędowego, olejów opałowych itp. – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Szczegółowe wyniki dotyczące przewozów intermodalnych można znaleźć na portalu statystycznym Urzędu Transportu Kolejowego dane.utk.gov.pl
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5