Partnerzy serwisu:
Biznes

Dobre wyniki finansowe Grupy Stadler Rail

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
20-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Stadler Rail

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Dobre wyniki finansowe Grupy Stadler Rail
W dniu 15 czerwca 2012 roku Grupa Stadler Rail, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, przedstawiła swoje wyniki finansowe za rok 2011. Pomimo spadków kursu euro oraz kryzysu w Unii Europejskiej, dzięki dużej ilości zamówień pozyskanych w latach 2008-2010, obroty firmy wzrosły w stosunku do roku poprzedniego, osiągając wartość 1,39 miliarda franków szwajcarskich.

W ciągu ostatniego roku Grupa zatrudniła tysiąc osób, zwiększając tym samym zatrudnienie do 4,5 tysiąca pracowników. Wartość zamówień w 2011 roku wyniosła 1,3 miliarda franków szwajcarskich. Firma ogłosiła również, że Wojciech Kostrzewa, prezes oraz dyrektor zarządzający Grupy ITI w Polsce, został wybrany na członka Rady Nadzorczej Grupy Stadler Rail podczas walnego zgromadzenia, które odbyło się w piątek, 15 czerwca 2012 roku.

Wprowadzenie na rynek pojazdów KISS i Tango

Od połowy grudnia 2011 roku firma Stadler pomyślnie wprowadziła na rynek cztery nowe serie pojazdów: piętrowe pociągi KISS dla SBB (Szwajcarskich Kolei Federalnych) do obsługi podmiejskich połączeń kolejowych w Zurychu, pociągi Intercity KISS dla austriackiego przewoźnika Westbahn oraz tramwaje Tango dla Bazylei i Genewy.

Pierwsze z 50 zamówionych pociągów KISS dla SBB zostały włączone do eksploatacji w połowie grudnia 2011 roku na najważniejszych liniach w regionie Zurychu. Przewoźnik SBB otrzymał już 12 pojazdów KISS, a kolejne cztery zostały mu przekazane w ramach pierwszej opcji do obsługi regionalnych połączeń ekspresowych.

Wszystkie siedem pociągów KISS dla austriackiego przewoźnika Westbahn Management GmbH rozpoczęło obsługę linii Wiedeń-Linz-Salzburg, zgodnie z nowym rozkładem jazdy obowiązującym od połowy grudnia 2011 roku. Są to pierwsze piętrowe pojazdy w wersji Intercity firmy Stadler. Pociągi mogą jeździć z prędkością maksymalną 200 km/h. Wszystkie pojazdy są eksploatowane w ciągu dnia, natomiast podczas nocnych przerw są serwisowane w Linz przez Grupę Stadler Rail.

Trwają dalsze dostawy tramwajów Tango dla przedsiębiorstw tramwajowych BLT Baselland Transport AG z Bazylei oraz TPG z Genewy. Od momentu dostawy pojazdy te są w regularnej eksploatacji.

Wpływ słabego kursu euro na wyniki Grupy Stadler Rail

Obroty Grupy Stadler Rail w roku 2011 wyniosły 1,39 miliarda franków szwajcarskich. Jest to około 300 milionów franków szwajcarskich więcej w porównaniu do roku poprzedniego. Obroty firmy za rok 2012 szacowane są na około 2,25 miliarda franków szwajcarskich. Wzrost obrotów w latach 2011 i 2012 wynika głównie z realizacji dużej ilości zamówień otrzymanych w latach 2008 (2,6 miliarda franków szwajcarskich) i 2010 (2,9 miliarda franków szwajcarskich). Wartość zamówień otrzymanych w ubiegłym roku przez firmę Stadler wyniosła około 1,3 miliarda franków szwajcarskich. Jest to prawie tyle samo co w 2009 roku, ale znacznie poniżej wartości zamówień z lat 2008 i 2010.

Aby zapewnić pełne wykorzystanie rosnących zdolności produkcyjnych oraz utrzymać zatrudnienie w średnim okresie, firma Stadler musi starać się pozyskiwać nowe zamówienia, zwłaszcza biorąc pod uwagę wysoki kurs franka szwajcarskiego. Dwie trzecie spośród 4,5 tysiąca pracowników Grupy Stadler Rail znajduje zatrudnienie w Szwajcarii. Natomiast około dwóch trzecich pojazdów produkowanych w szwajcarskich oddziałach Grupy Stadler Rail przeznaczanych jest na rynki zagraniczne, gdzie firmie obecnie trudniej jest pozyskiwać nowe kontrakty z powodu wahań kursów walutowych.

Ze względu na silnego franka szwajcarskiego, Stadler startuje z gorszej pozycji w przetargach organizowanych w Szwajcarii w porównaniu do innych producentów pojazdów szynowych z pozostałych krajów strefy euro.

Nowe zamówienia

Pomimo trudnej dla firmy sytuacji na rynku walutowym, Stadler może pochwalić się nowymi zamówieniami. Wśród nich można wymienić:
• Zamówienie na kolejne osiem niskopodłogowych ekspresowych zespołów trakcyjnych NExT dla Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS)
• Zamówienie na dziewięć wąskotorowych pociągów dla Ferrovie Appulo Lucane (FAL), przewoźnika obsługującego połączenia kolejowe w okolicach Bari
• Zamówienie na kolejne osiem sześcioczłonowych pociągów FLIRT oraz dodatkowe osiem wagonów środkowych do obecnie eksploatowanych czteroczłonowych pojazdów FLIRT dla Südtiroler Landesverwaltung we Włoszech
• Zamówienie na dziewięć zespołów trakcyjnych FLIRT dla Junakalusto Oy do obsługi podmiejskich połączeń kolejowych w Helsinkach
• Zamówienie na dodatkowe siedem zespołów trakcyjnych KOMET, cztery pociągi przegubowe oraz 11 niskopodłogowych wagonów środkowych dla Matterhorn Gotthard Bahn

Nowe zamówienia z Niemiec

W ubiegłym roku Stadler Pankow pozyskał kilka bardzo istotnych zamówień. Wśród nich warto wymienić:
• Pierwsze zamówienie z Wielkiej Brytanii na sześć tramwajów Variobahn dla Tramtrack Croydon, spółki zależnej Transport for London
• Zamówienie na 35 pociągów FLIRT dla spółki Veolia (do obsługi połączeń w Rosenheim
w Bawarii)
• Zamówienie na 28 pociągów FLIRT dla Deutsche Bahn (do obsługi połączeń kolejowych
w regionie Nadrenia-Palatynat)
• Kontrakt ramowy na dostarczenie 400 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT dla Deutsche Bahn do 2018 roku

Są to kolejne ważne kontrakty po tych, które niemiecki oddział Grupy Stadler Rail pozyskiwał w ubiegłych latach. W oparciu o dobre perspektywy Stadler Pankow otworzył w 2011 roku dwa dodatkowe zakłady produkcyjne: Berlin-Reinickendorf, gdzie produkowane i malowane są pudła wagonów, oraz Berlin-Hohenschönhausen, w którym odbywa się montaż końcowy pojazdów.

Nowe rynki

Ze względu na pogarszające się perspektywy w strefie euro, pozyskiwanie zamówień z nowych rynków staje się coraz bardziej istotne. Stadler dostrzega ogromny potencjał w krajach byłego Związku Radzieckiego. Obecnie realizowane są zamówienia dla Białorusi i Estonii. Produkcja spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Estonii odbywa się w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. W połowie 2011 roku firma otrzymała pierwsze zamówienie z Rosji. Rosyjska grupa Transmashholding (TMH) zamówiła 100 czteroosiowych członów napędnych, przy czym dwa z nich zostały wcześniej dostarczone jako prototypy. Człony napędne zostaną zainstalowane w 50 pociągach produkowanych przez Metrovagonmash, spółkę zależną TMH, dla Kolei Rosyjskich (RZD). Stadler planuje pozyskiwać dalsze kontrakty z Rosji, Białorusi
i Kazachstanu oraz spodziewa się zamówienia na kolejne 19 pociągów dla Białorusi w trzecim kwartale 2012 roku. Rozważane jest uruchomienie zakładu produkcyjnego w Mińsku.

Wzmocnienie rady nadzorczej oraz zarządu

Wojciech Kostrzewa, prezes oraz dyrektor zarządzający Grupy ITI w Polsce, został wybrany na nowego członka rady nadzorczej Grupy Stadler Rail podczas walnego zgromadzenia, które odbyło się w piątek, 15 czerwca 2012 roku. Liczba członków zarządu zwiększyła się tym samym
z ośmiu do dziewięciu.

Grupa Stadler Rail odnotowała w ostatnich latach silny wzrost. Kadra zarządzająca została wzmocniona, aby sprostać wyzwaniom, jakie stoją przed firmą. Peter Spuhler przekazał zarządzanie szwajcarskim oddziałem długoletniemu dyrektorowi zarządzającemu Stadler Bussnang, Markusowi Bernsteinerowi. Pozostaje jednak prezesem Rady Nadzorczej oraz dyrektorem zarządzającym Grupy Stadler Rail. Nowym dyrektorem zarządzającym firmy Stadler Bussnang został dr Thomas Ahlburg, były dyrektor zakładu firmy Bombardier w Görlitz, który posiada ogromne doświadczenie w zarządzaniu w sektorze pojazdów szynowych. Z dniem 1 stycznia 2012 roku Markus Sauerbruch, dyrektor Centrum Wyposażenia (Equipment Business Unit) w Sulzer Metco, objął stanowisko dyrektora zarządzającego Stadler Altenrhein.

Od listopada 2011 roku nowym dyrektorem zarządzającym Stadler Szolnok jest Jens Hofmann, który wcześniej pracował w firmie Siemens. Do jego obowiązków należał m.in. nadzór nad produkcją podwozi i pudeł wagonów w Krefeld. Od początku 2012 r. za zarządzanie Stadler Algier odpowiada Nicolas Rambert, który poprzednio pracował dla firm Contraves Space i Alcan, a od 2008 roku zarządzał oddziałem produkcyjnym w Schweiter Technologies.

Perspektywy na przyszłość

Obecnie trudno jest przewidzieć, jaki wpływ na dalsze działanie firmy będzie miała sytuacja ekonomiczna w strefie euro. Nie można zagwarantować, że od końca 2013 roku szwajcarskie zakłady będą w pełni wykorzystywały swoje moce produkcyjne. Już wcześniej Grupa Stadler Rail podjęła działania mające na celu zwiększenie produktywności oraz redukcję kosztów i opracowała nowe projekty pojazdów. Oznacza to, że firma może poradzić sobie ze zmianami kursów walut poprzez wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań i pozostawanie liderem w zakresie stosowanych technologii. W tym roku w Szwajcarii planowane są dwa duże przetargi. SBB potrzebuje szybkich pociągów do obsługi połączenia wiodącego przez tunel kolejowy Świętego Gotarda w Alpach Szwajcarskich do Włoch, natomiast Zurich Public Transport (VBZ) kupuje nowe tramwaje.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Tabor i technika

Stadler, jako pierwszy na świecie, dostarczy wagony automatycznej kolei zębatej

Michał Szymajda 02 października 2022

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Tabor i technika

Stadler zbuduje fabrykę na Ukrainie?

Michał Szymajda 03 lutego 2021

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Tabor i technika

Czy Stadler Rail wejdzie na giełdę?

Artur Bogdanowicz 10 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5