Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Do Radomia w czerwcu pociągiem? PLK ufa wykonawcy [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Coraz trudniej uwierzyć w to, że pociągi kursujące z Warszawy dotrą do Radomia po linii nr 8 już w czerwcu. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż utrzymują, że tak się stanie. Zasłaniają się w tym względzie deklaracją wykonawcy.

8 lutego PKP Polskie Linie Kolejowe zezwoliły na bezpieczny ruch pociągów do stacji Dobieszyn na linii nr 8. Teraz pasażerowie już wszystkich pociągów, w drodze do Radomia, nie przesiadają się na autobusy komunikacji zastępczej w Warce, lecz właśnie w Dobieszynie. Do Radomia pozostaje jeszcze 26 kilometrów. Od grudnia 2020 PLK obiecuje, że w czerwcu 2021 do Radomia pojedziemy już pociągiem. Jak zaawansowane są prace?

Odcinek Dobieszyn - Lesiów prawie gotowy

– Na odcinku od Dobieszyna do Lesiowa trwają ostatnie prace przy sieci trakcyjnej. Na przejazdach kolejowo-drogowych układane są płyty i wylewany jest asfalt na dojazdach. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym – powiedział Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Ponadto między Dobieszynem a Lesiowem, w Bartodziejach, które z roli stacji zostaną zdegradowane do przystanku osobowego, zaawansowana jest już budowa peronów.

Odcinek Dobieszyn - Lesiów rokuje nadzieje na to, że od czerwca 2021 pojadą po nim pociągi. Od Lesiowa do Radomia Głównego wciąż jest jednak 10 kilometrów, a stan zaawansowania prac na tym odcinku każe mocno wątpić w to, czy wykonawca zdąży przygotować linie do ruchu w czerwcu.

W Radomiu jeszcze sporo pracy

Na radomskim odcinku linii 8 posadowiono w gruncie większość nowych betonowych wiaduktów i przepustów, ale nasypy prowadzące do nich nie są jeszcze całkiem gotowe, ani tym bardziej utwardzone. Prace przy budowie nowych przystanków oraz dojść do nich są na niskim etapie zaawansowania, tak jak budowa dojść do nich. Tylko na krótkim odcinku linii wysypana jest podbudowa toru, tłucznia ani torów nie ma jeszcze nigdzie, w związku z tym, rzecz jasna, nie ma tu też żadnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Pierwsze nowe słupy trakcyjne i fundamenty pod nie pojawiają się dopiero pomiędzy Radomiem Wschodnim a budowanym Radomiem Gołębiowem. Widać to dobrze na zdjęciach, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości pana Sebastiana Pawłowskiego.

Bez wątpienia pozytywną stroną toczącej się inwestycji jest duże zaangażowanie budowlańców. Pomimo tego trudno mieć nadzieje, że linia ruszy w czerwcu. PKP Polskie Linie Kolejowe ją mają, choć opierają się przy tym, na „deklaracji wykonawcy”.

– Od Lesiowa do Radomia wykonawca kończy roboty ziemne. Zgodnie z deklaracją wykonawcy po świętach przystąpi do wzmacniania nowego nasypu kolejowego za przystankiem Bartodzieje (w kierunku Radomia) i następnie przystąpi do układania torów. Na ulicy Energetyków i Gołębiewskiej (w Radomiu – dop. red.) gotowe są już konstrukcje nowych obiektów. Rozpoczęły się roboty przygotowujące do ułożenia nowych torów. Na ulicy Kozienickiej gotowe jest zabezpieczenie nasypu i wykonywane są zbrojenia pod budowę podpór nowego obiektu. Zgodnie z deklaracją wykonawcy ruch pociągów do Radomia, po jednym torze, będzie wznowiony w połowie czerwca – powiedział Karol Jakubowski.

W najlepszym przypadku odbiory linii gotowej linii, nawet z jednym czynnym torem, toczyć się będą przez kilka tygodni. Przynajmniej kilkanaście dni potrzeba też na to, aby przygotować maszynistów do kursowania po nowym szlaku. Tymczasem - podkreślmy - obecnie między Lesiowem a Radomiem, nie ma nawet torów.

Efekty inwestycji

Po zakończeniu wszystkich prac w końcu 2022 (taki termin jest obecnie realny) pociągi na 100-kilometrowym odcinku między Warszawą Zachodnią a Radomiem pojadą na większości odcinka z prędkością 160 km/h. Pociągi TLK (lub IC) oraz przyspieszone Kolei Mazowieckich przemierzą go w około 1 h i 15 minut. O kilkanaście minut dłużej pojadą składy regionalne.

Prace na odcinku Warka - Radom realizuje konsorcjum Track Tec Construction, Swietelsky Rail Polska, Swietelsky Baugesellschaft, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa. W momencie rozstrzygnięcia przetargu przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, wartą 527,9 mln zł brutto.

W styczniu 2021 pisaliśmy o kontrowersjach dotyczących modernizacji linii. Artykuł na ten temat można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5