NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Do Lwowa po torze normalnym? Ukraina szuka inwestora

| Kasper Fiszer 21.03.2016 260

Do Lwowa po torze normalnym? Ukraina szuka inwestora
Szerokotorowy pociąg do Lwowa na stacji Rawa Ruskafot. Kasper Fiszer
Kolej Ukraińska i administracja państwowa we Lwowie chcą, by z Rawy Ruskiej do Lwowa biegł tor o szerokości 1435 mm. Miałoby to znacznie usprawnić transport pomiędzy Ukrainą a Polską. Na razie nie ma jednak pieniędzy na wcielenie śmiałej koncepcji w życie. Póki co podróżni odczują więc pewną poprawę jedynie dzięki zmianom w rozkładzie jazdy.
Jak poinformowała ukraińska agencja informacyjna UNIAN, Kolej Ukraińska (Ukrzaliznycia, UZ) i Lwowska Obwodowa Administracja Państwowa przygotowują projekt utworzenia bezpośredniego połączenia kolejowego Lwów – Warszawa z wykorzystaniem wyłącznie torów o europejskim rozstawie. Pociągi miałyby przekraczać granicę przez nieczynne obecnie przejście Rawa Ruska – Hrebenne. Pomiędzy Rawą Ruską a Lwowem ułożono by tor o europejskim rozstawie 1435 mm.

– Chcemy, by z Warszawy do Lwowa biegła „wąskotorówka” (z punktu widzenia Ukrainy tor normalny jest węższy niż standardowy) – mówi Ołeh Syniutka, szef lwowskiej administracji. – Chcemy też, by po przesiadce można było szybko dostać się do Kijowa. Jeżeli uda się ten projekt zrealizować, potoki na kolei znacznie wzrosną – ocenia w przywoływanej przez UNIAN wypowiedzi.

Przekucie istniejącej linii to znaczna obniżka kosztów

Dziś tor o rozstawie 1435 mm kończy się w Rawie Ruskiej. Do 2005 r. korzystał z niego najpierw codzienny, a potem sezonowy pociąg pospieszny „Roztocze” z Warszawy, od tamtego czasu ruch przez granicę nie jest prowadzony. Po ewentualnej realizacji inwestycji linia normalnotorowa miałaby zostać przedłużona do Lwowa. Jak wskazuje portal wschodnik.pl, powołując się na ukraiński zaxid.net, istniejąca linia szerokotorowa miałaby zostać przekuta.

Niedawno UZ brały pod uwagę możliwość budowy drugiego toru wzdłuż już istniejącego lub nawet wytyczenia nowego, prostszego przebiegu dla pociągów z Polski. Plany te miały jednak zostać zarzucone ze względu na konieczność poniesienia dużo wyższych wydatków niż przy zmianie rozstawu. Wartość inwestycji w obecnym kształcie wynosi około 50 mln euro.

Póki co nie wiadomo jednak, kiedy śmiałe plany mogłyby wejść w fazę realizacji, bo UZ nie dysponuje pieniędzmi niezbędnymi do przeprowadzenia prac. – Do Chin wysłano już propozycję inwestycji. Jednocześnie we Lwowskiej Obwodowej Administracji Państwowej wciąż trwają poszukiwania innych potencjalnych inwestorów – czytamy na portalu wschodnik.eu.

Z Wrocławia i Warszawy do Kijowa z dogodniejszą przesiadką

Wobec tego perspektywa przekucia linii wydaje się w dającym się przewidzieć czasie mglista. Póki co pasażerowie skorzystają więc jedynie z wchodzącej w życie 28 marca korekty rozkładu jazdy. UZ skomunikuje wówczas wieczorny pociąg InterCity+ z Kijowa z nocnym pociągiem Lwów – Kraków – Wrocław z wagonem bezpośrednim do Warszawy. W dni nieparzyste czas na przesiadkę ma wynosić jedynie pół godziny, w parzyste – półtorej (różnica wynika z zamiennej obsługi połączenia składem klasycznym i wyposażonym w urządzenia technologii SUW2000).

W drodze powrotnej czas oczekiwania na połączenie do Kijowa wyniesie 17 minut. Jak donosi oficjalny tytuł prasowy UZ – Magistral, bilety na oba pociągi będzie można kupić także w kasach w Polsce.

Korzystałem m.in. z artykułu "Lwiwska Zaliznycia" chce uruchomić bezpośrednie pociągi ze Lwowa do Warszawy opublikowanego przez portal wschodnik.eu, z depesz UNIAN, z materiałów gazeta.ua i zaxid.net oraz z tekstu Dmitro Konowałowa – Ekspresom do Polszy – opublikowanego w gazecie „Magistral”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (289)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (289)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5