NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

| inf. pras 01.12.2022 688

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Fot. PKP SA
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
Debata o finansowaniu kolei w Brukseli
W Parlamencie Europejskim odbyła się dziś (30 listopada) debata dotycząca m.in. stabilnego finansowania kolei i inwestycji w tym sektorze. Szczegóły dotyczące tego zagadnienia zaprezentowano w raporcie przygotowanym wspólnie przez prezesa Krzysztofa Mamińskiego i prof. Janę Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Organizatorem spotkania był Bogdan Rzońca, poseł Parlamentu Europejskiego we współpracy z Alberto Mazzolą, dyrektorem zarządzającym Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER). W debacie wzięli udział także Andrzej Bittel – wiceminister infrastruktury i Tomasz Lachowicz – dyrektor Przedstawicielstwa PKP w Belgii. Jak czytamy w komunikacie PKP SA, uczestnicy debaty zauważyli, że kolej, jako przyjazny dla środowiska i efektywny środek transportu, służący przemieszczaniu się osób i towarów, ma do odegrania fundamentalną rolę w dekarbonizacji sektora transportowego, a także w kwestii wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej. Kluczowym warunkiem, aby tak się stało, jest stabilne i długotrwałe finansowanie kolei. Szczegóły dotyczące tego zagadnienia zaprezentowano w raporcie przygotowanym wspólnie przez prezesa Krzysztofa Mamińskiego i prof. Janę Pieriegud ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

– Potrzeba inwestycji w transport kolejowy występuje na wszystkich szczeblach: europejskim, krajowym, regionalnym i miejskim. Aby utrzymać konkurencyjność i stworzyć zrównoważony europejski system transportowy w Europie, w tym poza UE, potrzebne są odważne i skuteczne decyzje polityczne zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym. Sam sektor kolejowy musi również odrobić swoje zadanie domowe, tj. zakończyć realizację swojej części sieci TEN-T, poprawić efektywność kosztową poprzez cyfryzację i innowacje, rozwiązać problemy z interoperacyjnością i ograniczeniami przepustowości. Powinien także reagować na zmieniające się potrzeby klientów i nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, wykorzystując zrównoważone i efektywne kosztowo rozwiązania. Polska kolej, a także sektor kolejowy UE, są gotowe do dyskusji i działania, i z nadzieją oczekują ważnych dla nas decyzji politycznych na szczeblu instytucji unijnych – powiedział prezes Mamiński cytowany w komunikacie.

– Chcę podkreślić, że planujemy utrzymać wysokie i stabilne nakłady na inwestycje kolejowe. Skala tych inwestycji będzie jednak uzależniona również od dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz sfinalizowania prac nad określeniem zasad przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach perspektywy 2021-2027 – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Kolejnym obszarem, obok właściwego finasowania kolei, wpływającym na jej rozwój są odpowiednie regulacje prawne dla wszystkich rodzajów transportu. – Wdrożenie odpowiednich regulacji i przepisów unijnych, zapewniających równowagę konkurencyjną wszystkich gałęzi transportu, wraz z odpowiednim długoterminowym finansowaniem unijnych inwestycji kolejowych, jest kluczowe i konieczne dla dalszego rozwoju sektora kolejowego w Europie i przyszłości kolei. Tym samym przyczyni się to do budowania odporności krajów Unii Europejskiej na globalne kryzysy i przeciwdziałania negatywnym zmianom klimatycznym – dodał Krzysztof Mamiński.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bruksela (56)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bruksela (56)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5