Partnerzy serwisu:
Prawo

Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
21-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Niewielkie zainteresowanie transportem kolejowym wśród kandydatów do PE
W niedzielę 25 maja odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Zapytaliśmy polskich kandydatów do PE o główne kierunki rozwoju kolei, jakie powinny zostać przyjęte w zbliżającej się kadencji. Skala zainteresowania tym tematem jest, delikatnie mówiąc, niewielka.

Przygotowaliśmy ankietę, którą rozesłaliśmy w sumie do ok. 200 kandydatów, ze wszystkich list liczących się w walce o przekroczenie 5-procentowego progu: PO, PiS, SLD-UP, PSL, Europy Plus-Twojego Ruchu, Nowej Prawicy Janusza Korwina-Mikkego, Polski Razem i Solidarnej Polski.

O co pytaliśmy?

W ankiecie zadaliśmy następujące pytania:

1. Jakie działania związane z rozwojem transportu kolejowego (w ujęciu „ogólnoeuropejskim”) należały przede wszystkim podjąć na forum UE w trakcie kadencji PE 2014-19?
2. Jaka powinna być procentowa alokacja środków pomocowych z UE na kolej i drogi w Polsce w perspektywie 2014-20? Czy rację ma Komisja Europejska, która oczekuje od państw członkowskich podziału 60-40% na kolej, czy rację ma polski rząd, proponując – według różnych opinii – układ 60:40% na drogi bądź 50:50%?
3. Czy w Polsce potrzebna jest budowa Kolei Dużych Prędkości (tzw. projekt "Y", czyli układ linii Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław)
A. Tak, prace budowlane należy rozpocząć do 2020 r.
B. Tak, prace budowlane należy rozpocząć w perspektywie lat 2021-30
C. Tak, prace budowlane należy rozpocząć po 2030 r.
D. Nie, KDP w Polsce nie są potrzebne
4. Czy należy dążyć w przyszłości do rozszerzenia projektu Kolei Dużych Prędkości o odcinki, które umożliwią połączenie „polskich” KDP z siecią europejskich KDP?
TAK
NIE
5. Czy wdrożenie IV pakietu kolejowego będzie korzystne dla pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce?

Kogo pytaliśmy?

Nasze pytania otrzymała zdecydowana większość europosłów ubiegających się o reelekcję, jak również zdecydowana większość krajowych posłów chcących zamienić Wiejską na Strasburg. Wysłaliśmy je też m.in. do znanych samorządowców startujących do PE oraz byłych posłów starających się poprzez zbliżające się wybory wrócić do polityki. Pytania otrzymali zarówno kandydaci, którzy – jak można sądzić – o pociągach wiedzą tyle, że jeżdżą one po szynach, jak i politycy na co dzień zajmujący się transportem bądź przynajmniej często wypowiadający się w mediach jeśli nie na tematy transportowe, to przynajmniej w kwestiach ogólnogospodarczych.

Kto odpowiedział?

Zainteresowanie problematyką transportu kolejowego jest jednak, solidarnie we wszystkich partiach, niewielkie. Całą ankietę „RK” wypełnili jedynie:

  • PO: europosłowie Joanna Skrzydlewska („dwójka” na liście w woj. łódzkim) i Bogdan Marcinkiewicz (7. miejsce w woj. śląskim), poseł Marcin Święcicki (7. miejsce w Warszawie) i członek Zarządu Woj. Pomorskiego Ryszard Świlski (5. miejsce na liście pomorskiej);
  • PiS: europosłowie Ryszard Czarnecki (lider listy w Wielkopolsce), Ryszard Legutko (lider listy w okręgu małopolsko-świętokrzyskim) i Tomasz Poręba (lider listy na Podkarpaciu) oraz europosłanka poprzedniej kadencji Hanna Foltyn Kubicka („dwójka” w Warszawie);
  • SLD: europosłowie Joanna Senyszyn („jedynka” w okręgu małopolsko-świętokrzyskim), Lidia Geringer de Oedenberg (liderka listy dolnośląsko-opolskiej) i Bogusław Liberadzki (otwiera listę lubusko-zachodniopomorską);
  • PSL: senator Andżelika Możdżanowska („dwójka” w Wielkopolsce), burmistrz Grodziska Maz. Grzegorz Benedykciński (lider listy w Warszawie) i marszałek Woj. Mazowieckiego Adam Struzik („trójka” na liście mazowieckiej);
  • Europa Plus – Twój Ruch: rzeszowska radna Marta Niewczas (liderka listy podkarpackiej);
  • Kongres Nowej Prawicy: były gdański radny Zdzisław Kościelak (4. miejsce na pomorskiej liście).

Przesłanie wypełnionej ankiety w najbliższych godzinach zapowiedzieli także europosłowie PO Jan Olbrycht („trójka” na Śląsku) i PiS Mirosław Piotrowski („dwójka” na Lubelszczyźnie), a także poseł PiS Jarosław Zieliński (zamyka listę na Podlasiu oraz Warmii i Mazurach). Cząstkowe odpowiedzi (które również opublikujemy) przesłali europosłanka Danuta Huebner (liderka listy PO w Warszawie) i Konrad Berkowicz z Nowej Prawicy („dwójka” na liście małopolsko-świętokrzyskiej). Natomiast troje kandydatów PO (europoseł Jerzy Buzek, posłanka Julia Pitera i marszałek woj. wielkopolskiego Marek Woźniak) poinformowali, że z powodu nadmiaru obowiązków nie zdążą wypełnić ankiety.

Pozostałych ponad 150 kandydatów, którzy otrzymali ankiety, nie zareagowało na nie w żaden sposób… Szczegółowe odpowiedzi kandydatów będziemy prezentować jutro i w piątek.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Warte uwagi

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Rynek Kolejowy 30 października 2013

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Zobacz również:

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

Prawo i polityka

Debata o finansowaniu kolei w Brukseli

inf. pras 01 grudnia 2022

PE: Od 2025 koniec bezpłatnych emisji dwutlenku węgla w lotnictwie

Prawo i polityka

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Warte uwagi

Simpson: Polskie pociągi muszą jeździć szybciej

Rynek Kolejowy 30 października 2013

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

Prawo i polityka

Parlament Europejski zatwierdził budżet UE 2014-2020

ew / Rynek Infrastruktury 19 listopada 2013

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Parlament Europejski przegłosował Czwarty Pakiet Kolejowy

komunikat prasowy Bogusława Liberadzkiego 26 lutego 2014

Wyniki wyborów do PE: Ci odlatują, ci zostają…

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5