Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

DB Cargo przetestowało cyfrowe sprzęgi DAC w ruchu. Jest werdykt

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
04-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
DB Cargo przetestowało cyfrowe sprzęgi DAC w ruchu. Jest werdykt
fot. Roman Czubiński
Zakończyły się testy eksploatacyjne składu wyposażonego w cyfrowe sprzęgi automatyczne, prowadzone w normalnych warunkach eksploatacyjnych – deklaruje niemiecki przewoźnik towarowy. W próbach wzięły udział także niemieckie zakłady metalurgiczne. Zdaniem zwolenników nowej technologii jej wdrożenie pozwoli znacząco przyspieszyć zarówno formowanie składów, jak i samą jazdę pociągów towarowych po europejskich torach.

O pomyślnym zakończeniu dwuletnich praktycznych testów składu wyposażonego w sprzęgi DAC poinformowała członkini zarządu DB dr Sigrid Nikutta. – Pierwsi klienci kolejowych przewozów towarowych korzystają już z zalet nowej technologii. Nasze wspólne doświadczenie zostanie teraz przeniesione do produkcji seryjnej – zadeklarowała. Pełna dojrzałość techniczna ma zostać wypracowana wspólnie z nadawcami ładunków. Zdaniem przewoźnika cyfryzacja i automatyzacja kolejowych przewozów towarowych to jedyny sposób na przejęcie znaczącej części ładunków z transportu drogowego, a tym samym – do osiągnięcia celów ekologicznych w zakresie ochrony klimatu.

Do stałych klientów kolei – nie tylko w Niemczech – należy przemysł metalurgiczny. Ponad połowa przewozów na rzecz podmiotów zrzeszonych w Niemieckiej Federacji Producentów Stali jest realizowana właśnie pociągami. – Nasi członkowie potrzebują efektywnych rozwiązań logistycznych zarówno w zakresie dostawy surowców, jak i dystrybucji gotowych wyrobów. Sprzęgi cyfrowe mogą wydatnie przyspieszyć rozwój transportu kolejowego, pomagając budować wydajne, przyjazne dla klimatu łańcuchy dostaw – przekonuje dyrektorka zarządzająca Federacji Kerstin Maria Rippel.

Prezentacja składu towarowego wyposażonego w sprzęgi DAC jest głównym punktem programu zorganizowanych w Brukseli przez Komisję Europejską „Connecting Europe Days”. Wydarzenie ma być okazją do dyskusji w gronie przedstawicieli kolei, przemysłu oraz polityków na temat kierunków dalszego rozwoju systemów transportowych w Europie. Tematem rozmów – obok rozbudowy sieci korytarzy transeuropejskich – jest właśnie finansowanie wdrażania sprzęgów cyfrowych jako nowego standardu na kontynencie.

Jak przypomina DB Cargo, blisko pół miliona czynnych w Europie wagonów towarowych jest wyposażonych w przestarzałe sprzęgi śrubowe, wymagające łączenia ręcznego i niepozwalające na transmisję danych między składem a lokomotywą. Planowane przez Komisję Europejską wdrożenie DAC – cyfrowych sprzęgów automatycznych – ma rozwiązać między innymi te właśnie problemy, podnosząc także sprawność transportu kolejowego i jego atrakcyjność dla nadawców ładunków (między innymi dzięki elektronicznemu sterowaniu hamulcami, które ma umożliwić zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów towarowych powyżej 120 km/h). Na przestrzeni ostatnich lat szeroko opisywaliśmy to zagadnienie, zwracając uwagę także na zastrzeżenia ze strony przewoźników niezależnych.

Zmiana niemal 200-letniego standardu (sprzęgów śrubowych) na nowy ma mieć znaczenie także z punktu widzenia zasobów ludzkich. Według wyliczeń DB Cargo, aby zestawić ok. 20 tysięcy pociągów towarowych uruchamianych przez przewoźnika tygodniowo, pracownicy muszą ręcznie sprzęgać i rozprzęgać wagony ok. 50 tys. razy dziennie. Konieczność wykonywania tej czynności pogarsza atrakcyjność kolei jako miejsca pracy. Wdrożenie DAC ma wyeliminować konieczność wchodzenia pracowników między zderzaki wagonów, poprawiając komfort pracy oraz jej bezpieczeństwo.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes

Cyfrowe sprzęgi automatyczne: Przewoźnicy nie chcą wdrożenia w 2030 r.

Prawo i polityka

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Automatyczne sprzęgi: pomogą, czy zaszkodzą przewozom towarowym?

Tabor i technika

Zobacz również:

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Fundacja ProKolej 23 kwietnia 2024

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes

Cyfrowe sprzęgi automatyczne: Przewoźnicy nie chcą wdrożenia w 2030 r.

Prawo i polityka

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Automatyczne sprzęgi: pomogą, czy zaszkodzą przewozom towarowym?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5