NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

| Roman Czubiński 10.09.2020 21

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej
fot. DB Cargo
Strategia Rozwoju Transportu wyznacza właściwy kierunek działań, ale w wielu przypadkach nie określa, jaki rodzaj działań ma zostać podjęty dla uzyskania poprawy – stwierdził podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes zarządu DB Cargo Polska Marek Staszek. Wśród sprawdzonych za granicą rozwiązań, które można zastosować także w naszym kraju, wymienił rozszerzanie sieci opłat na drogach, nakaz przewozu naczep koleją na wyznaczonych trasach oraz wsparcie przewozów rozproszonych. Wezwał też, by pamiętać o przewozach towarowych przy rozbudowie infrastruktury.
Oceniając obowiązującą Strategię Rozwoju Transportu, prezes przewoźnika przyznał, że wiele ważnych dla spółki problemów zostało w niej poruszonych. Za wadę dokumentu uznał jednak zbyt małą szczegółowość. – Nie zawsze sprecyzowano, w jaki sposób ma nastąpić realizacja poszczególnych haseł. Nie wskazano, na przykład, narzędzi realizacji preferencji na rzecz kolei – a ta już dziś jest w mniej korzystnej sytuacji, niż transport drogowy[https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/prokolej-potrzebujemy-prawdziwego-wyrownania-warunkow-konkurencji-miedzygaleziowej-98445.html] – stwierdził.

Rozwijając tezę, mówca przypomniał, że przewoźnicy kolejowi muszą płacić za każdy przejechany kilometr trasy niezależnie od jej jakości – tymczasem przewoźnicy drogowi są obciążani opłatami na zaledwie 1% sieci. – Trzeba znaleźć narzędzia, które wyrównają warunki konkurowania kolej – drogi – wezwał Staszek.

Nierównomierny jest także rozwój sieci. – W ciągu 15 lat łączna długość dróg wzrosła o 12 tys. km. To duże osiągnięcie. Łączna długość linii kolejowych zmalała w tym czasie o 4,5 tys. km – przytoczył dane prezes DB Cargo Polska. W efekcie braku rozbudowy sieci, mimo wydania dużych kwot na modernizację linii kolejowych, dostęp do transportu kolejowego z punktu widzenia przemysłu wcale nie stał się per saldo łatwiejszy.

Choć w ostatnich latach powrócono do planów budowy linii kolei dużych prędkości, według Staszka wadą tych koncepcji jest branie pod uwagę jedynie ruchu pasażerskiego. – Tymczasem ruch szybkich pociągów po fragmentach istniejącej sieci może wręcz pogorszyć dostęp do poszczególnych odcinków dla przewoźników towarowych – zwrócił uwagę prezes spółki.

Jako kolejną kwestię prelegent poruszył kwestię stymulacji popytu na przewozy towarowe. – Jeśli chcemy rozwijać takie zapotrzebowanie, powinniśmy wskazać na narzędzia stymulacji. W krajach takich, jak Austria czy Szwajcaria, istnieją subwencje do przewozu ładunków rozproszonych w pojedynczych wagonach. W ostatecznym rachunku trafiają one do kieszeni klientów kolei, zachęcając ich do korzystania z jej usług. Duże koncerny stalowe i chemiczne chętnie korzystają z takiej możliwości – poinformował, sugerując możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania również w Polsce. – Być może warto też rozważyć zakaz transportu ciężarówkami tam, gdzie jest możliwy przewóz naczep koleją? Taka regulacja obowiązuje dziś na alpejskich drogach równoległych do tunelu – dodał.

Zdaniem prezesa DB Cargo Polska, choć transport intermodalny został określony w SRT jako ważny segment, do dziś zaległości Polski w tym zakresie największe. – Wskaźnik udziału przewozów intermodalnych na poziomie 10% wszystkich ładunków sytuuje nas daleko od Europy – stwierdził Staszek. Jak przypomniał, transport intermodalny może zachęcać nadawców do przenoszenia ładunków na kolej. – Mamy już zunifikowane jednostki, teraz trzeba tylko budować publiczne, ogólnodostępne terminale i poprawiać jakość infrastruktury – przekonywał. Realizacja takiej strategii będzie w interesie państwa i społeczeństwa: każda przewieziona koleją tona czterokrotnie zmniejsza emisja dwutlenku węgla, zmniejsza też aż 30-krotnie ryzyko wypadku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44738)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44738)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5