Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Koleje Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?
fot. Koleje Śląskie
Pewnie wielu z Was podróżuje pociągiem każdego dnia i to z różnych powodów. Co za tym idzie, przemierzacie drogi kolejowe, mijacie stacje, wskaźniki i znaki kolejowe. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co one właściwie oznaczają? A może czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego? Nie? Cóż, to chyba dobry moment, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. W dzisiejszym artykule skupimy się właśnie na zasadach numeracji torów na stacji. Poznajcie je.

Tor numer jeden i tor pierwszy – jaka jest różnica?

Dobre pytanie. Wydawać by się mogło, że oba pojęcia oznaczają to samo. Cóż, nie można być w większym błędzie, przecież na kolei nic nie można pozostawić przypadkowi. Oba określenia są używane w konkretnych sytuacjach. Okazuje się, że liczebnikami głównymi (tzn. jeden, dwa, trzy) opisuje się tory szlakowe. Z kolei liczebnikami porządkowymi (m.in. pierwszy, drugi, trzeci) określa się tory stacyjne. Właśnie z tego powodu, usłyszycie zapowiedzi pociągów jedynie w formie „pociąg z … wjedzie na tor drugi, przy peronie pierwszym”. Niestety, komunikatu „pociąg z … wjedzie na tor numer dwa” nigdy nie usłyszycie. W tym miejscu, pewnie wielu z Was zastania się, jakie są zasady numeracji torów na stacji? A może dlaczego przy jednym peronie jest tor pierwszy i trzeci, a przy kolejnym drugi i czwarty, zgadza się? Wynika to bezpośrednio z numeracji torów szlakowych.

Numeracja torów szlakowych

Na szlaku dwutorowym, czyli bezpośrednio patrząc od początku linii kolejowej, tor prawy jest torem numer 1, a tor lewy – torem numer 2. Właśnie w taki sposób, tor będący przedłużeniem toru szlakowego numer 1 na stacji, automatycznie zostaje torem pierwszym, a przedłużenie toru szlakowego nr 2, zostaje oczywiście torem drugim. W obrębie stacji tory będące przedłużeniem torów szlakowych noszą nazwę torów głównych zasadniczych oraz torów głównych dodatkowych. Stosunkowo często stacje mają poza nimi jeszcze inne tory. Jak się nazywają? Tory boczne, a także tory specjalnego przeznaczenia.

Nie odbiegając od tematu, wracamy do numeracji torów szlakowych. I tak, tory stacyjne znajdujące się po prawej stronie pierwszego toru głównego zasadniczego, mają numerację nieparzystą. Z kolei tory stacyjne po swojej lewej stronie mają numerację parzystą. Właśnie z tego powodu, przy peronach najczęściej spotykacie wyłącznie tory parzyste lub tory nieparzyste.

Numeracja torów stacyjnych po kolei

Jak to w życiu bywa, istnieją odstępstwa od powyższej reguły numeracji torów szlakowych. Na stacjach, w których zbiega się kilka linii kolejowych, nie lada wyzwaniem byłoby wytypowanie „najgłówniejszego” toru głównego zasadniczego. Właśnie w takich sytuacjach, numeruje się tory stacyjne po kolei. Przykładów nie trzeba szukać daleko. W Gliwicach, pomiędzy torami linii kolejowej 137 Katowice – Legnica, wprowadzone są tory linii kolejowej 147 Zabrze Biskupice – Gliwice.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Biznes

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Jakub Madrjas 08 września 2023

Bez konkurencji w przetargu na nowe pociągi dla woj. Śląskiego

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 30 sierpnia 2023

Newag z umową na nowe Impulsy 2 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Newag dostarczy nowe pociągi dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Newag dostarczy nowe pociągi dla Kolei Śląskich

Przemysław Brych 03 sierpnia 2023

Tour de Pologne utrudnia ruch pociągów na Śląsku

Pasażer

Tour de Pologne utrudnia ruch pociągów na Śląsku

inf. pras oprac. JM 02 sierpnia 2023

Zobacz również:

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Biznes

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Jakub Madrjas 08 września 2023

Bez konkurencji w przetargu na nowe pociągi dla woj. Śląskiego

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 30 sierpnia 2023

Newag z umową na nowe Impulsy 2 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Newag dostarczy nowe pociągi dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Newag dostarczy nowe pociągi dla Kolei Śląskich

Przemysław Brych 03 sierpnia 2023

Tour de Pologne utrudnia ruch pociągów na Śląsku

Pasażer

Tour de Pologne utrudnia ruch pociągów na Śląsku

inf. pras oprac. JM 02 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5