NUMER 06/2021
NUMER 06/2021
Temat numeru:
Utrzymanie i naprawa taboru
szukaj
Śledź nas:

Czy wielomiesięczna komunikacja zastępcza powinna obniżać ceny biletów?

| jar, Rynek Kolejowy 13.08.2017 3,5k

Czy wielomiesięczna komunikacja zastępcza powinna obniżać ceny biletów?
fot. Rafał Jasiński
Zastąpienie pociągów przez autobusy komunikacji zastępczej zwykle powoduje wiele negatywnych skutków dla podróżnych. Szczególnie dotkliwe wydają się wielomiesięczne zamknięcia torowe wprowadzane na czas inwestycji infrastrukturalnych. Czy w takich sytuacjach powinny być stosowane automatyczne obniżki cen biletów?
Realizowany program modernizacji infrastruktury kolejowej powoduje wiele utrudnień w ruchu pociągów. Najbardziej odczuwalne dla przewoźników i ich klientów są wielomiesięczne, całkowite wstrzymania kursowania pociągów. Przykładem takiej sytuacji jest przebudowa linii nr 7 na odcinku Garwolin – Lublin, podczas której na kilkanaście miesięcy całkowicie ją zamknięto dla ruchu. Podróżni korzystający z pociągów dalekobieżnych muszą korzystać z objazdów lub autobusów komunikacji zastępczej. W przypadku połączeń regionalnych są one całkowicie wykonywane przez transport drogowy. Skutkuje to m.in. dłuższymi czasami przejazdu (rozkładowy czas nierzadko wydłużają opóźnienia), mniejszą liczbą połączeń, omijanie niektórych przystanków kolejowych, koniecznością przesiadania się itp. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Autobusem powinno być taniej?

Wydaje się, że pogorszenie oferty powinno skutkować obniżeniem cen biletów. Choćby po to, aby zrekompensować uciążliwości i „poprzez kieszeń” zachęcić do dalszego korzystania z usług przewoźnika kolejowego. Z uwagi na ogromny program inwestycji kolejowych można by rozważyć wprowadzenie specjalnej taryfy na połączenia obsługiwane przez wiele miesięcy pojazdami zastępczymi kursującymi po drogach. Wchodziłaby ona w życie automatycznie po zamknięciu linii dla ruchu pociągów pasażerskich.

Jednak przewoźnicy realizujący połączenia na właśnie modernizowanym odcinku „siódemki” są sceptyczni co do wdrażania takich rozwiązań, o czym informowaliśmy tutaj. Bez entuzjazmu podchodzą również do wprowadzenia stałego mechanizmu obniżki cen na połączenia realizowane komunikacją zastępczą. Michał Stilger z biura prasowego spółki Przewozy Regionalne zwraca uwagę na brak odpowiednich uregulowań prawnych. – W naszej opinii powinien powstać mechanizm obniżający ceny w przypadku długotrwałego zamknięcia i realizacji przewozów autobusami komunikacji zastępczej, jednak powinno to regulować prawo przewozowe lub zapisy regulaminów zarządcy infrastruktury, pozwalające na pokrycie utraconych przychodów w czasie prowadzonych prac torowych – zaznacza Michał Stilger.

Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich zwraca uwagę na problemy techniczne, jakie pojawią się przy wdrożeniu takiego mechanizmu. – W związku z ograniczeniami technicznymi związanymi z wprowadzaniem zmian w systemie sprzedaży, proponowane rozwiązanie, tj. stały mechanizm obniżający ceny biletów w przypadku długotrwałego zastępowania pociągów przez autobusy komunikacji zastępczej, obecnie nie jest możliwe - podkreśla.

UTK bez uprawnień odnośnie cen biletów

Na obowiązujące regulacje prawne wskazuje Urząd Transportu Kolejowego. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Frankowski, Naczelnik Wydziału Prasowego w UTK, zagadnienia związane z utrudnieniami z korzystania z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe określa regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych oraz podpisywane przez zarządcę linii kolejowych z przewoźnikami umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. – Zgodnie z ich postanowieniami, w przypadku ograniczeń w korzystaniu z infrastruktury kolejowej, z przyczyn leżących po stronie zarządcy, przewoźnik może realizować przewozy osób środkami transportu drogowego. W takiej sytuacji zarządca na wniosek przewoźnika ma obowiązek pokrycia poniesionych dodatkowych kosztów z tytułu wprowadzenia komunikacji zastępczej – wyjaśnia Tomasz Frankowski.

Jak zaznacza udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu", prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie ma możliwości prowadzenia postępowań w sprawie cen biletów, w tym także odnośnie taryf obowiązujących w autobusowej komunikacji zastępczej. Wskazuje, że uprawnieniami w tym zakresie dysponują organizatorzy kolejowego publicznego transportu zbiorowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45771)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45771)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2021
NUMER 06/2021
Ostatnie miesiące przyniosły spore zmiany na rynku napraw taboru kolejowego. PKP Cargo sfinalizowało zakup zakładów w Gniewczynie, PKP Intercity Remtrak przejęło ostatecznie zakład w Opolu, a nieco wcześniej zakończyło rozbudowę swoich głównych zakładów. Ostatnie lata przyniosły także budowę wielu zapleczy utrzymaniowych, przeważnie w ramach realizacji dużych kontraktów taborowych. Pomimo tego ciągle utrzymują się mniejsze podmioty oferujące usługi naprawcze oraz większe zakłady jak Olkol. W tym numerze staraliśmy się porozmawiać z możliwie największą liczbą firm działających na tym rynku, by pokazać, jakie są perspektywy jego rozwoju na najbliższe lata.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5