Biorąc pod uwagę rzeczywiste potrzeby osób niepełnosprawnych, prezes UTK zwrócił się do przewoźników kolejowych z propozycją przyjęcia w swoich regulacjach zapisów dotyczących czasu zgłaszania podróży korzystniejszych, niż te określone w obowiązujących przepisach (48 godzin przed odbyciem podróży). Zasugerował skrócenie tego okresu. Jak zareagowali na to przewoźnicy?
Obecnie przejazd osoby niepełnosprawnej musi być zgłoszony przynajmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Z przyczyn obiektywnych nie zawsze jest możliwe zaplanowanie podróży z takim wyprzedzeniem. W związku z tym UTK wyszedł z propozycją do przewoźników,
aby skrócić ten okres.
– Fakt, że większość przewoźników pozytywnie odpowiedziała na taką propozycję, a niektórzy już wprowadzili w wewnętrznych regulacjach korzystniejsze przepisy niż prawo unijne (okres 48 h w niektórych przypadkach został skrócony nawet do 12 h), jest budujący. Znaczna część przewoźników zadeklarowała również, że tego typu pomoc może być udzielana nawet bez wcześniejszego zgłoszenia z uwagi na posiadanie przez przewoźnika taboru w pełni dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Organizatorzy mogą mieć istotny wpływ na poprawę obsługi
We wsparciu obsługi osób z niepełnosprawnością istotną rolę odgrywają również organizatorzy publicznego transportu zbiorowego. Mogą oni w ramach umów z przewoźnikiem wprowadzać i wymagać lepszych standardów obsługi pasażerów. – Zwracamy im na to uwagę w procesie opiniowania planów transportowych i umów o dofinansowanie – tłumaczy prezes Góra. – Dodatkowo powołaliśmy zespół, w skład którego wchodzą wszyscy przewoźnicy kolejowi, PKP PLK i przedstawiciele PKP SA. Liczymy, że dzięki pracy zespołu wypracujemy jednolite standardy obsługi pasażerskiej – dodaje.
Dostępność dworców istotna
Obok kwestii obsługi ważna jest też dostępność obiektów kolejowych. Przy prezesie UTK działa specjalna rada doradcza składająca się z przedstawicieli organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnością oraz ekspertów w zakresie dostępności architektonicznej.
– Zidentyfikowaliśmy niską znajomość wymagań TSI PRM wśród projektantów i wykonawców. Dlatego wkrótce wydamy poradnik – wytyczne architektoniczne do projektowania uniwersalnego obiektów kolejowych. Autorami poradnika będą najwybitniejsi polscy specjaliści od projektowania uniwersalnego. Chcemy, aby w Polsce istniał jeden standard dostępności architektonicznej obiektów kolejowych – powiedział "RK" Ignacy Góra.