NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy PKP IC ma prawo nie sprzedawać biletów na pociągi dotowane?

| Jakub Madrjas 25.04.2019 7,9k

Czy PKP IC ma prawo nie sprzedawać biletów na pociągi dotowane?
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
W marcu PKP Intercity zdecydowało się zablokować sprzedaż biletów na część najbardziej popularnych pociągów. Przewoźnik tłumaczył, że chce promować połączenia w innych porach, ale taki sposób działania budzi szereg wątpliwości. 
Przypomnijmy: w marcu przewoźnik poinformował pasażerów, że "w związku z wysoką frekwencją wprowadzono blokadę dalszej sprzedaży biletów bez gwarancji miejsca do siedzenia na przejazd wybranymi pociągami". Były to pociągi kategorii IC: Konopnicka, Słowacki, Dąbrowska i Kolberg, uruchamiane w weekend. 

Brak możliwości zakupu biletu na część pociągów PKP IC występuje bardzo często; przyczyną bywają niezaktualizowane zmiany w ofercie czy brak ostatecznego rozkładu jazdy przed jego korektą. Tym razem powody były inne. – PKP Intercity obecnie, poza sezonem podróży urlopowych, na wybranych połączeniach testuje rozwiązania sprawdzające możliwości przekierowywania potoków pasażerskich na połączenia z niższą frekwencją. Głównym celem tych testów jest wypracowanie sposobu zapewnienia wyższego komfortu podróży w pociągach o najwyższej frekwencji – tłumaczyła rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska. 

Przekierowanie pasażerów zamiast wykorzystania popytu

Kształtowanie popytu na usługi – pisząc eufemistycznie – nie jest nową ideą. Eksperci zwracają jednak uwagę, że trudno o mniej efektywne ekonomicznie działanie niż zamykanie sprzedaży przed tymi, którzy chcą z usług korzystać. Jeden z naszych Czytelników skomentował, że zniechęcanie pasażerów do zakupu biletów może rzeczywiście skutkować "przekierowywaniem potoków pasażerskich"... do autobusów. 

– W sytuacji zwiększonego zainteresowania klientów racjonalnie działający przedsiębiorca poszerza ofertę, a jeśli nie ma takiej możliwości, podnosi cenę. I w obu przypadkach zwiększa przychody. Transport nie jest pod tym względem wyjątkiem i dokładnie tak zorganizowane są nowoczesne systemy biletowe w transporcie autobusowym, lotniczym i kolejowym. Niestety archaiczny system rezerwacyjny PKP Intercity w zderzeniu z deficytem taboru i brakiem konkurencji ze strony innych przewoźników powodują, że dodatkowe zyski zamieniają się w straty. W rezultacie w czasie prosperity zamiast zapraszać do pociągów nowych klientów odsyłamy ich z kwitkiem – mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.

Na polskiej kolei operowanie ceną wykorzystywane jest szczątkowo. – Dynamiczny system sprzedaży biletów funkcjonuje w przypadku pociągów kategorii EIC i EIP. Opiera się na wyznaczaniu limitu miejsc sprzedawanych według ofert specjalnych Super Promo i Promo. Limity miejsc są wyznaczane oddzielnie dla każdego odcinka odjazdu danego pociągu – informuje Piotr Mazur z biura prasowego PKP Intercity.

Połączenia z blokadą są utrzymywane z podatków

Obok zasadności ekonomicznej ograniczania sprzedaży biletów, ważną kwestią jest podstawa prawna takiego postępowania. Wszystkie pociągi, w których przewoźnik zablokował sprzedaż biletów należą do kategorii Intercity i są dofinansowywane z budżetu państwa przez Ministerstwo Infrastruktury na mocy kontraktu PSC. Zapytaliśmy MI, czy wydało zgodę na wprowadzenie tego rozwiązania, czy jest ono zgodne z przepisami prawa oraz z zapisami umowy PSC z przewoźnikiem, czy MI aprobuje ograniczenie sprzedaży miejsc, czy nie lepszym rozwiązaniem kształtowania popytu jest wprowadzenie dynamicznej ceny biletów oraz czy w przypadku dużego napełnienia przewoźnik nie powinien przedłużać składów lub uruchamiać dodatkowych. Ministerstwo nie odpowiedziało na żadne z tych pytań, odsyłając do przewoźnika. – PKP Intercity SA jest spółką prawa handlowego działającą jako samodzielny podmiot gospodarczy i wszelkie pytania w zakresie działalności operacyjnej powinny być kierowane bezpośrednio do tego przewoźnika – uzasadnił odmowę Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa.

PKP Intercity odpowiedziało, że ograniczenia sprzedaży biletów we wszystkich punktach oprócz sprzedaży na pokładzie pociągu jest zgodne z prawem przewozowym i regulaminem przewoźnika. Przewoźnik nie odniósł się natomiast do kwestii zgodności z umową PSC. Rzeczniczka Agnieszka Serbeńska dodała też, że uruchomienie jak największej liczby pociągów w okresie szczytu przewozowego pociągami w trakcji ukrotnionej jest obecnie utrudnione. – W okresie świątecznym, a dokładnie w dniach 19-23 kwietnia br., na podstawie analizy frekwencji wzmocniliśmy składy na najpopularniejszych połączeniach, na głównych trasach, łącznie dodatkowymi 120 wagonami – zaznaczyła.

PKP Intercity nie chciało zdradzić efektów pilotażu, zasłaniając się tajemnicą handlową. Nie zanosi się jednak na to, żeby rozwiązanie miało zostać wprowadzone ponownie. – Obecnie preferowanym rozwiązaniem mającym poprawić komfort podróży jest zwiększenie podaży miejsc poprzez wzmacnianie składów dodatkowymi wagonami/jednostkami – informuje Agnieszka Serbeńska.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5