fot. M. SzymajdaEN Chopin rusza z Wiednia do Warszawy
Parę tygodni temu czeski zarządca infrastruktury kolejowej Správa železnic (będącym odpowiednikiem PKP PLK) umieścił na swoich stronach projekt rocznego rozkładu jazdy pociągów 2023/2024, w którym międzynarodowy pociąg Chopin kursuje w wydłużonej relacji do Monachium. Czy jest szansa na zmianę relacji pociągu, który kończy obecnie bieg w Grazu?
Informację o pociągu „Chopin”, który w zasadniczej relacji pojedzie w relacji w Warszawa Wschodnia – Monachium znajdziemy w tabeli 320 czeskiego projektu rozkładu jazdy. Mimo to, PKP InterCity nie przyznaje się do wydłużenia pociągu o odcinek Wiedeń – Monachium – Prace nad międzynarodowym rozkładem jazdy na sezon 2023/2024 jeszcze trwają. Informacje o jego kształcie podamy bliżej terminu wdrożenia – podała Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. W związku z tym postanowiliśmy zapytać partnerów, którzy mają uczestniczyć w realizacji tego połączenia o plany wydłużenia relacji.
Petr Stahlavsky, który odpowiedział nam w imieniu spółki České dráhy pisze, aby w sprawie połączenia zadać pytanie kolegom z PKP InterCity – Koleje Czeskie są tylko jednym z przewoźników, który zapewnia, przejazd pociągu z Polski do Austrii przez terytorium Czech – dodaje.
Ostatnią deską ratunku wydawały się nam Koleje Austriackie. Jednak także ich przedstawiciel nie odpowiedział nam, czy dojedziemy Chopinem do Monachium. – ÖBB poinformuje o rozkładzie jazdy na 2024 rok dopiero w październiku tego roku. Dla wspomnianego połączenia nie są planowane żadne wagony ÖBB – napisał Bernhard Rieder.
Pozostaje nam czekać na oficjalną prezentację rozkładu jazdy pociągów międzynarodowych, a gwoli ścisłości należy dodać, że czeski projekt przewiduje także przeniesienie pociągu NightJet z Grazu do Berlina na trasę przez Pragę. W zamian za ten pociąg pojawić ma się nowy pociąg „Danibius”, który pojedzie z Wrocławia i Krakowa do Wiednia, który będzie łączony w Boguminie.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że przeszkodą w uruchomieniu "Chopina" pociągu w relacji do Monachium może być brak wagonów sypialnych lub kuszetek, które mogą jeździć z prędkością 200 km/h. Do takiej prędkości (a nawet wyższej - 230 km/h 200 km/h) przygotowana jest magistrala Wiedeń - Linz - Salzburg. Austriacy obawiają się, że wolniejsze pociągi na tej trasie wpłyną niekorzystnie na jej przepustowość i atrakcyjność przejazdu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.