NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy Leszno wreszcie odzyska bezpośredni pociąg do Warszawy?

| Jakub Rösler 09.03.2022 2,7k

Czy Leszno wreszcie odzyska bezpośredni pociąg do Warszawy?
fot. Kasper Fiszer
Leszno jest jedną z byłych stolic wojewódzkich, które nie mają bezpośredniego połączenia kolejowego z Warszawą. W związku z tym poseł Wiesław Szczepański zapytał resort infrastruktury o to, czy PKP IC może wydłużyć relację pociągu IC Warta do Leszna. Ministerstwo nie wyklucza takiego działania, choć docelowo chce ono obsługiwać relację Warszawa – Leszno trasą przez Kalisz i Ostrów Wielkopolski.
Leszno posiada rozbudowaną siatkę połączeń regionalnych, a także dalekobieżnych, które zaczynają, kończą, a także przejeżdżają przez to miasto. Z byłej stolicy województwa leszczyńskiego dotrzemy do Kołobrzegu, Gdańska, Słupska czy też Wrocławia, Krakowa oraz Przemyśla. Pociągami Kolei Wielkopolskich i Polregio dojedziemy do Poznania, Rawicza, Wolsztyna czy Ostrowa Wielkopolskiego, a od niedawna ponownie do Głogowa przez Wschowę.

Leszno jest ważnym węzłem kolejowym tej części Wielkopolski, a modernizacja linii kolejowej E59 z Wrocławia do Poznania pozwoliła na zwiększenie przepustowości i liczby uruchamianych połączeń na tym odcinku. Dzięki temu pociągi do Poznania i Wrocławia jeżdżą w szczytach przewozowych co pół godziny. Leszno nie posiada jednak bezpośredniego połączenia kolejowego z Warszawą. Podróżni udający się do stolicy muszą przesiadać się w Poznaniu na pociągi ze Szczecina, Berlina, Zielonej Góry czy Gorzowa Wielkopolskiego.

Brak bezpośredniego pociągu i skomunikowań

Problem ten zauważył i poruszył w swoim zapytaniu poseł Wiesław Szczepański. Parlamentarzysta zwrócił uwagę na to, iż Leszno nie posiada bezpośredniego połączenia z Warszawą, a dodatkowo brakuje skomunikowania pociągów regionalnych do Leszna z pociągiem IC Warta, który wyjeżdża z Warszawy o 19:20, a do Poznania dociera o 23:11. Do efektywnej przesiadki w kierunku Leszna brakuje kilku minut, a podróżni wracający do tego miasta muszą oczekiwać do godziny 2:10, kiedy to ze stolicy Wielkopolski wyjeżdża kolejny pociąg jadący przez Leszno.

W związku z tym poseł Szczepański zapytał Ministerstwo Infrastruktury o to, czy resort rozważy wydłużenie relacji pociągu IC Warta, tak aby nie kończył on swojego biegu w Poznaniu, tylko w Lesznie. Parlamentarzysta wspomniał też o tym, iż skład mógłby “nocować” na leszczyńskiej stacji i to właśnie z niej ruszać po kilku godzinach w drogę powrotną.

Ministerstwo nie wyklucza wydłużenia relacji IC Warta

– W odniesieniu do możliwości wydłużenia relacji pociągu IC „Warta” do Leszna informuję, że prace nad ofertą przewozową w kolejnym rozkładzie jazdy edycji 2022/2023 rozpoczną się w najbliższych tygodniach. W trakcie opracowania oferty przeanalizowane zostaną możliwości realizacji postulatów zgłoszonych do Ministerstwa Infrastruktury, przy uwzględnieniu szeregu czynników mających wpływ na ostateczny kształt oferty przewozowej. Zaznaczam jednak, że docelowo w perspektywie 2030 roku połączenie Leszna z Warszawą planowane jest przez Łódź i Kalisz – poinformował w odpowiedzi wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel.

O tym, w jaki sposób PKP IC chce obsługiwać bezpośrednią relację z Warszawy do Leszna wspominaliśmy w tym tekście. Natomiast sama walka o bezpośrednie połączenie kolejowe łączące Leszno ze stolicą kraju po linii kolejowej numer 14, trwa długo, a leszczyńscy posłowie dopytują o nie od lat.

Będą skomunikowania i dodatkowy pociąg regionalny

Resort infrastruktury odniósł się także do kwestii przesiadek w Poznaniu, z pociągu IC Warta na pociągi regionalne w kierunku Leszna.

– Wyjaśniam, że pasażerowie podróżujący z Warszawy do Leszna mają możliwość skorzystania z licznych połączeń przesiadkowych na stacji Poznań Główny, które każdorazowo, na etapie konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, traktowane są ze szczególną uwagą. Dodatkowo informuję, że w II cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów (obowiązującym w terminie 13 III 2022 - 11 VI 2022), również pociąg 17104 IC „Warta” ma zaplanowane skomunikowanie w Poznaniu Głównym z pociągiem Kolei Wielkopolskich nr 77604, docierającym planowo do Leszna o godz. 23:53 – odpowiedział wiceminister Bittel.

W nowym rozkładzie pociąg IC Warta ma odjeżdżać z Warszawy o 19:23, ale do Poznania będzie docierał prawie pół godziny szybciej niż obecnie, a więc o 22:46. Podróżni udający się w kierunku Rawicza i Leszna będą mieli 3 minuty na przesiadkę na wspomniany przez ministra Bittela kurs Kolei Wielkopolskich. Ponadto od 13 marca na tej trasie zostanie wprowadzony także jeszcze jeden, późniejszy kurs, który obsłuży Polregio. Odjedzie on z Poznania o 23:05.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5