Partnerzy serwisu:
Biznes

Czy e-myto pomoże kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
21-09-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Czy e-myto pomoże kolei?
 - Jestem zdecydowanym sojusznikiem wprowadzenia pomysłu e-myta. System zawiera szereg braków, ale jego uruchomienie pokazało, jak wygląda rzeczywista panorama kosztów w użytkowaniu dróg i torów kolejowych - stwierdził przewodniczący Railway Business Forum Henryk Klimkiewicz podczas konferencji "Czy e-myto zracjonalizuje polski rynek przewozów towarowych?", zorganizowanej przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy.

Według Eryka Kłossowskiego z Instytutu Jagiellońskiego, cele wdrożenia systemu e-myta można podzielić na trzy grupy. Cele krótkookresowe to zniesienie rekompensat, wprowadzenie zasady "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci" oraz stworzennie stabilnego źrodła pokrycia wydatkow na eksploatację. Cele średniookresowe to stworzenie jednolitego i uporządkowanego systemu opłat, interoperacyjnego z innymi krajami UE, utrzymanie ruchu ciężarowego na autostradach i drogach ekspresowych i ograniczenie "wypychania" najcięższych pojazdów na drogi alternatywne, zapewnienie określonego poziomu wpływów, zapewnienie możliwości wywierania wpływu na kształtowanie poziomu ruchu na drogach szybkiego ruchu i rozszerzenia zakresu poboru opłat elektronicznych na kolejne odcinki infrastruktury drogowej oddawane do eksploatacji. Cele długookresowe wprowadzenia systemu viaTOLL wymieniane przez Kłossowskiego to uzyskanie zrównoważenia w transporcie drogowym i kolejowym, zwiększenie konkurencyjności gospodarki przez optymalizacja zadań przewozowych oraz uzyskanie możliwości kompensacji przyrodniczej z tytułu przebiegu drogi szybkiego ruchu w utrudnionych środowiskowo warunkach.

Cele krótkoterminowe zostały w większości osiągnięte. Inaczej jest jeśli chodzi o cele średnioterminowe. - System nie będzie przejrzysty, dopóki będzie uśredniał stawki w skali poszczególnych podsystemów sieci drogowej: autostrad i dróg ekspresowych oraz dróg krajowych pozostałych klas technicznych - podał Kłossowski. Zwrócił on również uwagę na dokonanie wyboru odnośnie wysokości stawek poza kontrolą społeczną. - Model finansowy, który posłużył do obliczenia stawek nie został upubliczniony przez Ministerstwo Infrastruktury i nie można zweryfikować danych na temat 35% pokrycia kosztów budowy i eksploatacji - zaznacza ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

Czy wprowadzenie e-myta pomoże kolei? - W sektorze kolejowych przewozów towarowych działają prawdziwi gracze rynkowi. Poza PKP Cargo mamy kilku przewoźników, którzy są zdolni nie tylko do prowadzenia przewozów, ale i do tego aby funkcjonować jako operatorzy logistyczni – DB Schenker, CTL Logistics czy też Lotos Kolej - zaznaczył Henryk Klimkiewicz, przewodniczący RBF. - Te firmy płacą średnio 3 gr za tonokilometr. Kolejarze są tym obciążeni. Z moich wyliczeń wynika, że drogowcy płacą tyle samo. Tylko że operatorzy drogowi uiszczają 3 gr za tonę, ale tylko za część sieci, objętej systemem poboru opłat. Przewoźnicy kolejowi płacą za całość - podkreślił.

- Odnoszę wrażenie, że chcemy ocenić system po 2,5 miesiąca jego funkcjonowania. Można to zrobić jedynie dla jego celów krótkoterminowych. Jakakolwiek próba oceny realizacji celów krótko- i długoterminowych jest moim zdaniem bezzasadna - stwierdził Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Infrastruktury. - Skąd się wzięła stawka 46 gr za kilometr? Wiadomo było od początku, że nie spowoduje ona odzyskania kosztów wywołanych przez korzystanie z infrastruktury drogowej. Chcieliśmy wprowadzić jednak stawkę, która byłaby pierwszym krokiem dla osiągnięcia równowagi międzygałęziowej. W 2008 r. te 46 gr to był koszt przewozu jednego dużego kontenera na dystansie 1 km - podał Waszkiewicz.

- Nie da się oderwać dylematu jak obciążać drogowców i wspierać kolej od zagadnień efektywności. Nie unikniemy konieczności restrukturyzacji kolei - podkreślił poseł PSL Janusz Piechociński. Jego zdaniem, cena dostępu do infrastruktury kolejowej powinna być powiązana ze wskaźnikiem poziomu inflacji. - Jeżeli postuluje się dociążenie przewoźników drogowych wyższymi stawkami, to takie postępowanie wcale nie implikuje rozwoju na kolei, jeśli brakuje na to środków - zaznaczył parlamentarzysta.

- Trudno oczekiwać poprawy na rynku kolejowym tylko dzięki e-mycie. Tutaj trzeba działać w wielu sferach, również jeśli chodzi o działalność restrukturyzacyjną – i u zarządcy infrastruktury, i u przewoźników. Dopiero suma wszystkich tych elementów będzie w stanie cokolwiek zmienić - podsumował Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Zobacz również:

Ryzykowne oszczędności na kolei

Biznes

Ryzykowne oszczędności na kolei

Henryk Klimkiewicz, Arkadiusz Krężel, Tadeusz Syryjczyk 01 października 2013

Kolej bez wizji

Biznes

Kolej bez wizji

Rynek Kolejowy 19 grudnia 2013

Klimkiewicz: Witecki był urzędnikiem z duszą kontrolera

Kadry

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Biznes

Kolejowe sukcesy i porażki mijającego roku

Rynek Kolejowy 22 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5