Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Od marca nie kursują pociągi z Łodzi do Łowicza, bo PLK budują nowy przystanek na terenie Zgierza. Tymczasem w przypadku innych inwestycji o podobnym charakterze ruch nie jest wstrzymywany całkowicie. Dlaczego więc zdaniem zarządcy infrastruktury uruchomienie komunikacji zastępczej było niezbędne?
5 maja ma zakończyć się dwumiesięczna przerwa w ruchu na jednej z najważniejszych tras Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – z Łodzi do Łowicza. Jest ona związana z realizowaną przez PKP PLK budową przystanku Zgierz-Rudunki na jednotorowym odcinku linii nr 15 Łódź Kaliska – Bednary. Tymczasem zarządca infrastruktury zapowiedział, że niebawem rozpoczną się podobne prace na sąsiedniej linii nr 16 Łódź-Widzew – Kutno, przy której zlokalizowany zostanie przystanek Jedlicze k. Zgierza. Wówczas do przerwy w ruchu ma nie dojść.
Ta sama technologia, inny harmonogram
– Przy budowie przystanków w Zgierzu i Jedliczu zastosowana będzie ta sama technologia – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Tym zasadniejsze wydaje się więc pytanie o przyczynę wprowadzenia całodobowego zamknięcia na trasie do Łowicza. Spółka tłumaczy, że równocześnie toczą się prace na dwóch przepustach i dwóch mostach pomiędzy Zgierzem a stacją Glinnik, co i tak wymusiłoby zawieszenie kursów.
– Prace w Zgierzu toczą się w dzień, a w Jedliczu będą prowadzone w nocy – wskazuje więc nasz rozmówca. W przypadku nierozpoczętej jeszcze inwestycji linia nr 16 ma być zamknięta jedynie na ok. cztery godziny. To zminimalizuje odczuwalną skalę utrudnień.
Inwestycja bez opóźnień
Oba perony powstają w ramach rządowego programu przystankowego. Jak zapewnia nasz rozmówca, prace rozpoczęte w Zgierzu przed miesiącem biegną zgodnie z planem. – Ustawiono już ścianki peronu na długości ok. 200 m. Wykonano też instalację odwadniającą pod konstrukcję peronu – relacjonuje Rafał Wilgusiak.
Należy przy tym zauważyć, że inwestycja w Zgierzu toczy się szybciej, niż zakładano w chwili jej projektowania. Jak wynikało ze stanowiska PLK z 2020 r., budowa miała zakończyć się do 2025 r. Tymczasem z nowego peronu pasażerowie ostatecznie skorzystają jeszcze w tym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.