Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Częstochowa Stradom rozbudowuje się... w dół

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Wójcik

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Częstochowa Stradom rozbudowuje się... w dół
Reaktywowany w grudniu zeszłego roku dworzec Częstochowa Stradom, obsługujący pociągi dalekobieżne poruszające się linią 61 m.in. do Wrocławia, Poznania, Krakowa, czy Warszawy, zostanie rozbudowany o tunel bezkolizyjnie prowadzący podróżnych na peron II.

Dworzec Częstochowa Stradom powstał w 1911 r. po zmianie przebiegu linii Kolei Herbsko-Kieleckiej na terenie miasta. Budynek kilkukrotnie rozbudowywano i remontowano, po raz ostatni w latach 1991 (na IV Światowe Dni Młodzieży) i w 2014 rokuObiekt służył pasażerom pociągów dalekobieżnych (nawet do Gdyni) oraz regionalnych.

Z czasem pociągi dalekobieżne wykruszyły się, zaś wraz z pogarszaniem się stanu torowiska lokalne połączenia zanikły. Po rewitalizacji linii 61 wróciło tu kilkanaście par pociągów dalekobieżnych między innymi do Krakowa, Poznania, Wrocławia, czy Warszawy, w tym obsługiwane przez składy ED250, zaś Koleje Śląskie szykują się do obsługi sześciu par pociągów regionalnych do Lublińca.

Dwa perony i pochylnia

Przy remoncie linii PKP PLK odnowiły także infrastrukturę przystankową – stare perony skrócono i podwyższono. Peron I – przy gmachu dworca – jest jednokrawędziowy i nie wyposażono go w wiaty. Z kolei peron II ma już dwie krawędzie, a na środku platformy ustawiono kilka niewielkich miejsc oczekiwania pasażerów.

Dojście do peronu II odbywa się poprzez przejście na poziomie torowiska i dwie pochylnie. Podróżni muszą pokonywać trzy tory. O ile skomunikowanie to jest wygodne, to jednak gwarantuje osobom korzystającym z dworca dreszczyk emocji, bo Częstochowa Stradom, to także stacja towarowa, a sama linia 61 jest tranzytowa, przez co często przemykają tu również pociągi towarowe. Niby widoczność jest dobra w obie strony, ale jednak sygnały dźwiękowe dobiegające z oddali stresują.

Pod ziemię

PKP PLK w roku 2016 udostępnią podróżnym przejście podziemne. Wraz z tunelem powstanie zadaszenie wiodące aż do budynku dworcowego, z kolei na peronie II liczba wiat zostanie powiększona tak, aby podróżni w czasie opadów nie musieli moknąć.

– Budowa przejścia podziemnego na stacji Częstochowa Stradom jest zadaniem, które będzie dofinansowane ze środków budżetu państwa. Obecnie opracowujemy dokładny projekt techniczny konstrukcji, uzyskujemy wymagane pozwolenia na budowę oraz gromadzimy materiały potrzebne do ogłoszenia przetargu. Ten zostanie ogłoszony na przełomie roku. Planujemy rozpocząć prace w marcu i zakończyć je w połowie przyszłego roku – powiedzia Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

O ile więc wzrośnie bezpieczeństwo, to z powodu postawienia przed podróżnymi konieczności pokonywania przez nich różnicy poziomów spadnie komfort użytkowania obiektu. O ile sprawni podróżni bez problemu pokonają schody, o tyle niepełnosprawni oraz rodzice z dzieckiem na wózku staną w obliczy poważnego wyzwania. Czy pomyślano o nich?

– Tunel będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na czas robót na stacji zostanie zorganizowane tymczasowe przejście wyposażone w pochylnie dla osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami czy osób z ciężkim bagażem. Będzie ono odpowiednio oznakowane i zagwarantuje bezpieczne i wygodne dojście na perony – zapewnił Jakubowski.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Częstochowa: Budowa węzłów przesiadkowych za półmetkiem

Zintegrowany transport

Częstochowa Stradom: Jest przetarg na tunel pod torami

Infrastruktura

Wybrano nadzór inwestorski przy wykończeniówce linii 61 i 700

Infrastruktura

Wybrano nadzór inwestorski przy wykończeniówce linii 61 i 700

Dominik Wójcik, rynek-kolejowy.pl 24 listopada 2015

Częstochowa Stradom: Dworzec już gotowy, stacja niemalże

Fotorelacje

Częstochowa Stradom: Dworzec już gotowy, stacja niemalże

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 26 grudnia 2014

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Częstochowa: Budowa węzłów przesiadkowych za półmetkiem

Zintegrowany transport

Częstochowa Stradom: Jest przetarg na tunel pod torami

Infrastruktura

Wybrano nadzór inwestorski przy wykończeniówce linii 61 i 700

Infrastruktura

Wybrano nadzór inwestorski przy wykończeniówce linii 61 i 700

Dominik Wójcik, rynek-kolejowy.pl 24 listopada 2015

Częstochowa Stradom: Dworzec już gotowy, stacja niemalże

Fotorelacje

Częstochowa Stradom: Dworzec już gotowy, stacja niemalże

Dominik Wójcik, Rynek Kolejowy 26 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5