Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czesław Warsewicz: Współpraca z Chinami strategicznie ważna dla PKP Cargo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czesław Warsewicz: Współpraca z Chinami strategicznie ważna dla PKP Cargo
Fot. Michał SzymajdaPociąg z chińskimi kontenerami w Poznaniu
Chiny są zainteresowane zwiększaniem przewozów towarów do Unii Europejskiej przy wykorzystaniu stacji przeładunkowej Małaszewicze i dlatego liczą na rozszerzenie współpracy z PKP Cargo.

Stanowi o tym memorandum, jakie władze chińskiego miasta Zhengzhou podpisały z PKP Cargo. Dziesięciomilionowe Zhengzhou, stolica prowincji Henan, to początek Nowego Jedwabnego Szlaku.

Ze strony chińskiej memorandum podpisał Shi Zhanyong, zastępca burmistrza Zhengzhou, a ze strony polskiej – Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze. Sygnatariusze dokumentu zobowiązali się m.in. do „promowania międzynarodowej współpracy logistycznej i łańcuchów dostaw w ramach polityki regionalnej Chiny-UE”. W ślad za memorandum mają pójść kolejne porozumienia, które będą dotyczyć już konkretnych obszarów współpracy Zhengzhou i PKP Cargo.

Terminal z wolnymi mocami

Memorandum podpisane zostało przy okazji niedawnej konferencji Chiny-UE, która odbyła się w Zhengzhou z udziałem przedstawicieli sektora kolejowego ChRL i państw unijnych. W trakcie trzydniowego spotkania koncentrowano się na sprawach związanych z przyszłością NJS. Prezes Jacek Rutkowski i Andrzej Banucha, zastępca dyrektora Biura Promocji i Relacji Inwestorskich PKP Cargo, mieli możliwość pokazania możliwości obsługi towarowych połączeń kolejowych Chiny – Europa przez Małaszewicze.

– Mieliśmy okazję, aby przedstawić prawdziwy obraz działalności Centrum Logistycznego Małaszewicze. To było bardzo cenne, gdyż w Chinach i wielu krajach europejskich pojawiło się szereg nieprawdziwych informacji, stawiających Małaszewicze i PKP Cargo w niekorzystnym świetle – podkreśla dyrektor Andrzej Banucha.

– Podczas konferencji i potem w ramach dwustronnych rozmów z chińskimi przedsiębiorcami, skutecznie przekonywaliśmy naszych partnerów, że Małaszewicze w żadnym wypadku nie mogą być nazywane „wąskim gardłem” na Nowym Jedwabnym Szlaku. W ubiegłym roku były co prawda pewne opóźnienia w przejazdach pociągów przez Polskę, ale wynikały one z prac remontowych na polskich torach. Te kłopoty już się skończyły, a w samych Małaszewiczach mamy do czynienia nawet z taką sytuacją, że terminal dysponuje 40 proc. wolnych mocy przerobowych, co oznacza, że można odprawić tu każdego dnia przynajmniej o 3-4 pociągi więcej. Nie ma więc mowy o żadnych problemach z bieżącym przeładunkiem towarów, a wręcz przeciwnie – dla wykorzystania pełnego potencjału biznesowego Małaszewicz potrzebne jest dynamiczne zwiększenie pociągów kursujących na NJS – podkreślają przedstawiciele PKP Cargo.

Małaszewicze i rozwój NJS

Do 2026 roku przepustowość tego największego suchego portu w Małaszewiczach wzrośnie czterokrotnie.

– Chińczycy nie kryli zadowolenia słysząc takie informacje, gdyż dla nich Małaszewicze i współpraca z PKP Cargo mają fundamentalne znaczenie w rozwijaniu Nowego Jedwabnego Szlaku. Do Małaszewicz wiedzie najbardziej optymalna droga z Chin, a stąd można wysyłać pociągi do każdego zakątka Europy. Już jesteśmy dużym hubem logistycznym, a nasz potencjał będzie jeszcze większy – mówi Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz zaznacza, że obecny zarząd traktuje współpracę z Chinami jako jeden z najważniejszych strategicznych kierunków rozwoju spółki.

– Chcemy być głównym centrum logistycznym w UE, wykorzystując nasze dogodne położenie na Nowym Jedwabnym Szlaku. Na pewno skorzysta na tym nie tylko PKP Cargo, nie tylko polska kolej, ale cała nasza gospodarka – argumentuje prezes Warsewicz. I zwraca uwagę, że w kolejnych latach możemy być pewni utrzymania się znaczącego wzrostu przewozów intermodalnych. Chodzi nie tylko o pociągi jadące przez Małaszewicze, ale również o transport kontenerów i innych ładunków z i do polskich portów, zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym.

„Zapełniać kontenery także w drodze do Chin”

Dyrektor Andrzej Banucha dodaje, że z rozmów przeprowadzonych w Zhengzhou wynika też, iż Chińczykom zależy na rozszerzaniu wymiany towarowej z Polską i innymi państwami europejskimi. Ważne jest, by zapełniać kontenery w drodze powrotnej do Chin, gdyż powrót części pustych kontenerów podnosi koszty funkcjonowania połączeń kolejowych w ramach NJS. W Państwie Środka ceniona jest zwłaszcza polska żywność, w tym przetwory mleczne, owocowo-warzywne (np. soki i słodycze). Te produkty już są tam obecne, ale mamy możliwości rozwijania eksportu i poszerzania go o kolejne grupy produktowe (np. mięso).

W Chinach pozytywnie zostały odebrane również informacje o możliwościach inwestowania tutejszego biznesu w Polsce. Chińscy przedsiębiorcy z zainteresowaniem słuchali informacji o nowych przepisach prawnych, które wprowadziły na terenie całej Polski możliwość skorzystania z ulg podatkowych i innych zachęt stosowanych do tej pory tylko na wydzielonych terenach specjalnych stref ekonomicznych. To otwiera szansę przyciągania do Polski także chińskiego kapitału, który chętnie inwestuje w UE.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5