NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Czeska Skoda Transportation zmieni właściciela

| Tomasz Kościelny 16.11.2017 88

Czeska Skoda Transportation zmieni właściciela
Fot. Skoda Transportation
Od miesięcy mówiło się o Chińczykach, jednak to w czeskich rękach pozostanie  produkująca tabor firma Skoda Transportation. Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorstwo stanie się częścią podmiotu Energetický a Průmyslový Holding (EPH), którego właścicielem jest czeski miliarder Daniel Křetínský.
EPH istnieje od 2009 roku. Firma, z niewielkiego przedsiębiorstwa, stała się jednym z głównych graczy na rynku energetycznym w centralnej Europie. Zatrudnia ona ok. 25 tys. osób i ma około 50 zakładów – w Czechach, Niemczech, na Słowacji, we Włoszech, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Daniel Křetínský ma 94% udziałów w EPH. To jednak nie jedyna dziedzina, w której specjalizuje się EPH. Poza branżą energetyczną, przedsiębiorstwo zajmuje się także m.in. transportem towarów. Za pośrednictwem swojej spółki zależnej (EP Cargo) jest właścicielem grupy Spedica, która nadzoruje działalność prywatnego przewoźnika RM Lines, a także firmy leasingującej tabor – LokoTrain.

Jak donoszą czeskie media, umowa finalizująca transakcję dotyczącą przejęcia Skody ma zostać zawarta najprawdopodobniej do końca bieżącego roku, jednak z uwagi na burzliwe negocjacje i dyskusje udziałowców, termin ten może jeszcze ulec zmianie. Wartość transakcji to nawet 10 mld koron czeskich (ok. 1,65 mld zł – przyp. JM). W posiadaniu pakietu większościowego są w tej chwili czterej czescy biznesmeni: Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla oraz Jiří Diviš.

Już w ubiegłym roku pojawiły się informacje, że przejęciem Skody jest zainteresowany chiński gigant – firma China Railway Rolling Stock Corp. Mówiło się wówczas o cenie nawet trzykrotnie wyższej w stosunku do tej zaoferowanej przez rodzime przedsiębiorstwo. Teraz już wiadomo, że do transakcji z Chińczykami nie dojdzie.

W 2016 roku obroty firmy Skoda Transportation wyniosły 15,7 mld koron czeskich. To spadek o kilkanaście procent w stosunku do 2015 roku, jednak producent taboru i tak wypracował zysk netto na poziomie 1,57 mld koron (w roku 2015 było to 588 mln koron). Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 5 tys. osób.

Czeski producent taboru wystartował w tym roku w dwóch olbrzymich warszawskich przetargach. W postępowaniu Tramwajów Warszawskich na dostawy do 213 wozów Škoda Transportation wygrała, ale przetarg został unieważniony, gdyż jej wartość przekraczała budżet zamawiającego. Producent, zadeklarował przygotowanie do rozmów o „poprawie oferty cenowej”. Skoda złożyła też najtańszą ofertę w przetargu na dostawy 37 nowych pociągów dla Metra Warszawskiego, z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne osiem składów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (469)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (469)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5