Koleje Czeskie nie są w stanie wybrać lokomotyw, które od grudnia będą ciągnęły składy z Pragi do Hamburga bez konieczności zmiany maszyny w Dreźnie. Przetarg na dzierżawę lokomotyw po raz drugi unieważniono. Tymczasem czasu zostaje coraz mniej, gdyż od grudnia połączenia te mają być obsługiwane nowymi maszynami.
Zamówienie Kolei Czeskich nie jest małe, bowiem wartość dzierżawy dziesięciu lokomotyw na dziesięć lat szacuje się na 1,3 mld koron, czyli ponad 200 mln zł. Niestety, przewoźnik po raz drugi już unieważnił przetarg. – Powodem jest modyfikacja zapisu zamówienia dotyczącego urządzeń ETCS w lokomotywach – przekazał Radosław Joklík, rzecznik prasowy Kolei Czeskich. Według przewoźnika nadal jest jeszcze wystarczająco dużo czasu, aby wydzierżawić lokomotywy, które będą mogły zostać oddane do eksploatacji od grudnia 2017 roku.
Nowy przetarg ruszył 17 lutego, natomiast termin składania ofert upływa 27 marca. Pierwsze postępowanie przetargowe Koleje Czeskie ogłosiły w kwietniu ubiegłego roku, zaś jesienią go unieważniono ze względu na wyjaśnienia do dokumentacji przetargowej.
Potrzebnych dziesięć lokomotyw
Koleje Czeskie starają się wydzierżawić dziesięć wielosystemowych lokomotyw elektrycznych dostosowanych do jazdy z prędkością 200 km/h. Media czeskie nie ukrywają, że duże szanse w przetargu może mieć Siemens ze swoim Vectronem, który odnotowuje coraz większe sukcesy na rynku europejskim. Maszyny miałyby prowadzić składy z Pragi do Hamburga, bez dotychczasowej konieczności długiego oczekiwania w Dreźnie na zamianę lokomotywy. Oprócz tej trasy, jest również pomysł, by lokomotywy jeździły także na trasie z Pragi do austriackiego miasta Linz.
Co więcej, Koleje Czeskie posiadają już lokomotywę wielosystemową Škody Transportation Emil Zátopek 380, zdolną do jazdy 200 km/h, jednak mimo że miała ona obsługiwać trasę do Niemiec, to nie uzyskała ona niezbędnego pozwolenia od EBA na jazdę w Niemczech. Wpływ na decyzję miał brak spełnienia przez tę lokomotywę wymagań dotyczących maksymalnego poziomu siły prowadzącej, działającej między obrzeżem koła i szyną. Zdaniem niemieckiego urzędu, czeskie lokomotywy mogą powodować nadmierne obciążenie konstrukcji nośnej toru, co w konsekwencji sprowadza się do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia infrastruktury.
Lokomotywy z maszynistami
W zamówieniu Kolei Czeskich lokomotywy muszą być dostosowane do międzynarodowych wymagań dotyczących ruchu kolejowego. Maszyny muszą być przygotowane do obsługi trzech systemów, zarówno tego używanego w Czechach (3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC) oraz Niemczech i Austrii (15 kV 16 2/3 Hz AC). Lokomotywy muszą rozpędzać się do 200 km/h i posiadać dopuszczenie do pracy w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce, na Węgrzech i Słowacji. W umowie najmu znalazł się także zapis mówiący o dostarczeniu przez wykonawcę wyszkolonych maszynistów do świadczenia właściwych usług i personelu technicznego zapewniających prace w zakresie napraw i konserwacji lokomotyw.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.